| 1 | جایگاه درس در برنامه درسی دوره | درس کیفیت آب، یک درس تکمیلی است که شامل ارزیابی و شناسایی آب  های مختلف در طبیعت  می باشد و انواع مختلف آلودگی ها در آب و چگونگی بازیافت آنها و کاربردشان در مطالعات اصلاح خاک های تحت تنش های غیر زیستی که  ساخته دست بشر بوده و منجر به تخریب ویژگی¬های خاک¬سازی و حاصلخیزی خاک ها در شهرها و مزارع کشاورزی شده  می تواند بکارگرفته شود، و روش های شناسایی  آب  های مختلف  و نحوه مقابله با این تنش ها. این اطلاعات برای تفسیر شرایط خاک¬سازی، اصلاح و پاکسازی خاک، مطالعات زیست محیطی و اقلیمی از گذشته تا حال با توجه به کاربرد شدید کودهای شیمیایی و افزایش و فراوانی موجودیت عناصر فلزی سمی لازم می¬باشند. همچنین، برای مطالعات کیفیت و سلامت خاک و مدیریت صحیح حاصلخیزی خاک برای حفظ  پایداری خاک بسیار لازم و ضروری و مناسب هستند. | 
																			
											| 2 | هدف کلی | آشنایی با مفاهیم توصیف و تشخیص اصلاح و زیست اصلاحی در آبهای مختلف و در خاک های آلوده و خاک ها تحت تنش های مختلف و ابهای زیر زمینی با استفاده از تکنیک¬های مختلف فیزیکی، شیمیایی و میکروبیولوژیکی یا تیمارهای مکمل با استفاده از باکتریها و قارچها برای زیست اصلاحی این خاکها می باشد | 
																			
											| 3 | شایستگی های پایه | 1- آشنایی با انواع مختلف اب  و خاک،انواع مختلف آلوگی ها در آب و خاک، روشها مختلف برای پارامترهای تعیین کننده در هر یک و ارزیابی و چگونگی تعیین انها خصوصا در شرایط تنش های غیر زیستی و زیستی، و رفع ترکیبات سمی ایجاد شده و 
2- آشنایی با اثرات متقابل منفی و مثبت  بین این تنش های تنش های غیر زیستی و زیستی  با آبهای مختلف در خاکها و روی عناصر غذایی در انواع خاکها و تاثیرات بر گیاهان تحت تنش | 
																			
											| 4 | اهداف یادگیری | 1-	آشنایی با تعاریف و روش های شناسایی ابهای آلوده و انواع آنها و کاراایی انها در شرایط تنش های محیطی
2-	 روشهای آزمایشی  مختلف اعمال شده برای اصلاح و رفع آلودگی های آب و خاک های تحت تنش و اثرات مثبت و منفی آنها
3-	 شناسایی نقش انواع تنش ها ی زیستی و غیر زیستی در آب و خاک و تاثیر آنها برعناصر غذایی ضروری در خاک - آب - گیاه
4-	 امتیازات و یا کاستی های تنش های محیطی آشنایی با روشه در ایجاد تغییرات در خاک ها و رسوبات آلوده و شناسایی هر یک به تفکیک 
5-	 تشخیص ویژگی¬های تیمارهای کاربردی و نتیجه گیری بهترین تیمار با توجه به درصد بهبود و اصلاح تنش 
6-	 شناسایی انواع ترکیبات آلی و معدنی بر چگونگی اصلاح آبهای الوده و پاکسازی شرایط محیطی خاک و آب 
7-	 بررسی نتایج تحقیقات بین المللی در رابطه با انواع ترکیبات آلی و معدنی و در حضور باکتریهای ترغیب کننده رشدی  وهمراه با آزادسازی اسیدهای آلی و نقش شان  پاکسازی محیطی خاکهای تحت تنش های زیستی و غیرزیستی | 
																			
											| 5 | روش تدریس | سخنرانی بر اساس مبتنی بر مسئله و پرسش و پاسخ در صورت مطالب ذکر شده و توضیحات مبانی جدید بر اساس سرفصل درس | 
																			
											| 6 | وظایف دانشجو | 1-	حضور مستمر در کلاس های درسی و 
2-	پی گیری مداوم مقالات جدید کاربردی در مدیریت راهبردی کاربرد آبهای مختلف  در خاک و تاثیر انها بر گیاهان تحت تنش های خاکی بر آنها | 
																			
											| 7 | منبع |  | 
																			
											| 8 | مواد و امکانات آموزشی | - روش های استاندارد نمونه برداری از خاک و گیاه و پارامترهای لازم برای تعیین در خاک و گیاه و بررسی جداول استاندارد بین المللی در خصوص آستانه سمیت ها و همچنین آستانه محدودیت عناصر در شرایط تنش ها با استفاده از پاورپوینت و بررسی و بحث مقالههای شاخص، آموزش کاربردی برای تجزیه ها ی شیمیایی و  تفسیر آنها وارزیابی آماری و همبستگی های انجام شده برای پارامترهای آبی، خاکی و گیاهی | 
																			
											| 9 | نحوه ارزشیابی | ارزیابی در پایان ترم با استفاده از ازمون نهایی کتبی از درس تدریس شده و پرسش و پاسخ های مستمر در طول ترم- پایان ترم: 100 درصد. | 
																			
											| 10 | فایل | Pdf File |