1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
مناطق حفاظت شده، پارکهای ملی و جنگلی از دروس تخصصی رشته مهندسی منابع طبیعی - محیط زیست است. |
2 |
هدف کلی |
آشنایی دانشجویان با مفاهیم حفاظت و انواع مناطق تحت حفاظت در جهان و ایران |
3 |
شایستگی های پایه |
گذراندن واحدهای درسی شناخت محیط زیست و اکولوژی عمومی به درک بیشتر این درس کمک می کند. |
4 |
اهداف یادگیری |
درک ضرورت حفاظت، آشنایی دانشجویان با انواع مناطق تحت حفاظت در ایران و جهان، و آشنایی با دستورالعمل ها و قوانین بین المللی و ملی در امور مربوط به حفاظت و مناطق تحت حفاظت |
5 |
روش تدریس |
مرور مطالب عمده جلسه قبل از طریق طرح سوال از دانشجویان و ارائه توضیحات تکمیلی، ارائه مطالب جدید به صورت سخنرانی و مشارکت دادن و تشویق دانشجویان به شرکت در مباحث به همراه استفاده از ویدئو پروژکتور برای نمایش اسلاید ها، تصاویر، نقشه ها و منابع درس. |
6 |
وظایف دانشجو |
مشارکت مستمر در مباحث مطرح شده در کلاس، انجام کامل و به موقع تکالیف کلاسی و ارائه آن به صورت سخنرانی |
7 |
منبع |
*مناطق حفاظت شده: مبانی و تدابیر حفاظت از پارک ها و مناطق در ایران و جهان (همراه با راهنماهای علمی - فنی). 1393. مجنونیان، ه. انتشارات دی نگار. *مناطق حفاظت شده ساحلی-دریایی معیارهای انتخاب، طرح ریزی و فنون مدیریت. 1384. مجنونیان، ه، میراب زاده، پ، و دانه کار، ا. انتشارات سازمان حفاظت محیط زیست. *ذخیره گاه های زیستکره. 1384. مجنونیان، ه. انتشارات سازمان حفاظت محیط زیست.
The World’s Protected Areas: Status, Values and Prospects in the 21st Century 1st Edition. 2008. Chape, S (Editor), Spalding, M.D., (Editor), Jenkins, M.D. (Editor). IUCN publication. |
8 |
مواد و امکانات آموزشی |
استفاده از منابع و مطالعات صورت گرفته در ایران و جهان در زمینه مباحث درس، استفاده از نقشه و تصویر |
9 |
نحوه ارزشیابی |
پاسخ دادن به پرسش های مورد تحقیق طرح شده در هر جلسه، آزمون میان ترم، تکالیف کلاسی، آزمون پایان ترم |