1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
از دروس تخصصی اصلی رشته کارشناسی علوم و مهندسی محیط زیست است |
2 |
هدف کلی |
آشنایی دانشجویان با ضرورت مشارکت مردمی در تصمیم گیری های مربوط به محیط زیست |
3 |
شایستگی های پایه |
گذراندن واحدهای درسی پیش نیاز این درس اقتصاد منابع طبیعی و همچنین مناطق حفاظت شده به درک بهتر این درس کمک می کند |
4 |
اهداف یادگیری |
درک کارکرد های مشارکت، آشنایی دانشجویان با تکنیکهای مشارکت، آشنایی دانشجویان با کاربرد مشارکت مردمی در برنامه ریزی و اجرای کاربری های مختلف. |
5 |
روش تدریس |
پرسش و پاسخ، بحث گروهی، یادگیری مشارکتی، مبتنی بر پروژه.
مرور مطالب عمده جلسه قبل از طریق طرح سوال از دانشجویان و ارائه توضیحات تکمیلی، ارائه مطالب جدید به صورت سخنرانی و مشارکت دادن و تشویق دانشجویان به شرکت در مباحث به همراه استفاده از ویدئو پروژکتور برای نمایش اسلاید ها، تصاویر، نقشه ها و منابع درس. |
6 |
وظایف دانشجو |
حضور مستمر در کلاس درس، مشارکت مستمر در مباحث مطرح شده در کلاس، انجام کامل و به موقع تکالیف کلاسی و ارائه آن به صورت سخنرانی |
7 |
مواد و امکانات آموزشی |
استفاده از منابع و مطالعات گوناگون صورت گرفته در ایران و جهان در زمینه مباحث درس به صورت پاورپوینت، کتابها، مقالات، و گزارش های موجود از نمونه های موفق مشارکت مردمی در تصمیم گیری های محیط زیست |
8 |
نحوه ارزشیابی |
مشارکت در مباحث کلاس، پاسخ دادن به پرسش های مورد تحقیق طرح شده در هر جلسه، آزمون های کوچک، ارزشیابی مستمر، تکالیف کلاسی، آزمون پایان ترم |
9 |
منبع |
درامدی بر مشارکت مردمی و سازمان های غیردولتی، دکتر محمد رضا سعیدی، انتشارات سمت.
سازو و کارهای نوین جلب مشارکت اجتماعی، مهدی خلف خانی.
نقش مشارکت در توسعه منطقه ای در توسعه منطقه ای، حسین رحیمی و علیرضا بیدخوری ، انتشارات سخن گستر.
مشارکت مردمی در جامعه آنومیک، غلام عباس توسلی، انتشارات دانشگاه چمران.
راهنمای عملی ارزیابی تاثیرات اجتماعی، محمد علی رمضانی.
مشارکت برای نجات زمین، دکتر غلامرضا نادری بنی، انتشارات دانشگاه تهران.
عصر مشارکت، مصطفی اسلامیه، دفتر پژوهش های فرهنگی.
ارزش جهانی تنوع زیستی، اصغر محمدی فاضل-محمد صفایی، انتشارات دایره سبز |