طرح درس (براساس سرفصل)

طرح درس (براساس سرفصل)
# عنوان توضیحات
1 جایگاه درس در برنامه درسی دوره آمایش سرزمین از دروس تخصصی اختیاری رشته کارشناسی ارشد علوم و مهندسی محیط زیست گرایش مدیریت و حفاظت تنوع زیستی است.
2 هدف کلی آشنایی دانشجویان با مفاهیم آمایش سرزمین و درک تفاوت انواع مدل های آمایش سرزمین
3 شایستگی های پایه گذراندن واحدهای درسی پیش نیاز این درس، ارزیابی محیط زیست، و انسان و محیط زیست. گذراندن واحد سیستم های اطلاعات جغرافیایی به درک بهتر این درس کمک می کند
4 اهداف یادگیری درک فرایند برنامه ریزی منطقه ای، آشنایی دانشجویان با انواع روش ها و مدلهای امایش سرزمین، آشنایی با ابزار های سودمند در تصمیم گیری به منظور تخصیص کاربری اراضی در سرزمین
5 روش تدریس پرسش و پاسخ، بحث گروهی، یادگیری مشارکتی، مبتنی بر پروژه. مرور مطالب عمده جلسه قبل از طریق طرح سوال از دانشجویان و ارائه توضیحات تکمیلی، ارائه مطالب جدید به صورت سخنرانی و مشارکت دادن و تشویق دانشجویان به شرکت در مباحث به همراه استفاده از ویدئو پروژکتور برای نمایش اسلاید ها، تصاویر، نقشه ها و منابع درس.
6 وظایف دانشجو حضور مستمر در کلاس درس، مشارکت مستمر در مباحث مطرح شده در کلاس، انجام کامل و به موقع تکالیف کلاسی و ارائه آن به صورت سخنرانی
7 منبع ** شالوده آمایش سرزمین. 1393. مخدوم، م. انتشارات دانشگاه تهران. * ارزیابی و برنامه ریزی محیط زیست با استفاده از سامانه های اطلاعات جغرافیایی. 1384. مخدوم، م و همکاران. انتشارات دانشگاه تهران. *تصمیم گیری های چند معیاره. اصغرپور، م. *Urban Land Use Planning. 2006. Berke, P. University of Illinois Press. *Land use planning for sustainable development. 2000. Silberstein, J. LEWIS publishers. *Environmental Land Use Planning and Management. 2004. Randolph, J. Island press.
8 مواد و امکانات آموزشی استفاده از منابع و مطالعات صورت گرفته در ایران و جهان در زمینه مباحث درس، استفاده از نقشه و تصویر
9 نحوه ارزشیابی مشارکت در مباحث درس، پاسخ دادن به پرسش های مورد تحقیق طرح شده در هر جلسه، آزمون میان ترم، تکالیف کلاسی، آزمون پایان ترم