طرح درس (براساس سرفصل)

طرح درس (براساس سرفصل)
# عنوان توضیحات
1 جایگاه درس در برنامه درسی دوره از دروس اصلی دوره دکتر احیاء اکوسیستم
2 هدف کلی آشنایی دانشجویان با مفاهیم حفاظت و انواع مناطق تحت حفاظت در جهان و ایران، ‏عوامل تهدید و تخریب آنها
3 اهداف یادگیری درک ضرورت حفاظت، آشنایی دانشجویان با انواع مناطق تحت حفاظت در ایران و جهان، و آشنایی با دستورالعمل ها و ‏قوانین بین المللی و ملی در امور مربوط به حفاظت و مناطق تحت حفاظت، عوامل تخریب و روش های احیای آنها‎.‎
4 روش تدریس پرسش و پاسخ، بحث گروهی، یادگیری مشارکتی، مبتنی بر پروژه. مرور مطالب عمده جلسه قبل از طریق طرح سوال از ‏دانشجویان و ارائه توضیحات تکمیلی، ارائه مطالب جدید به صورت سخنرانی و مشارکت دادن و تشویق دانشجویان به شرکت ‏در مباحث به همراه استفاده از ویدئو پروژکتور برای نمایش اسلاید ها، تصاویر، نقشه ها و منابع درس
5 وظایف دانشجو حضور مستمر در کلاس درس، مشارکت مستمر در مباحث مطرح شده در کلاس، انجام کامل و به موقع پروژه پایانی و ارائه ‏آن
6 منبع مجنونیان، هنریک. مناطق حفاظت شده ایران. انتشارات سازمان حفاظت محیط زیست. - مجنونیان، هنریک. زیستگاه های ‏حیات وحش. انتشارات سازمان حفاظت محیط زیست. - مجنونیان، هنریک. پارک های ملی و مناطق حفاظت شده-ارزش ها و ‏کارکرد ها. انتشارات سازمان حفاظت محیط زیست. - مجنونیان، هنریک. راهبرد ها و معاهدات جهانی حفاظت از طبیعت و ‏منابع زنده(2جلد). انتشارات سازمان حفاظت محیط زیست. - مجنونیان، هنریک. ذخیره گاه های زیست کره. انتشارات ‏سازمان حفاظت محیط زیست‎. ‎ Lockwood, M., Worboys, G., & Kothari, A. (Eds.). (2012). Managing protected areas: a global ‎guide. Routledge. Tran, T. C., Ban, N. C., & Bhattacharyya, J. (2020). A review of successes, ‎challenges, and lessons from Indigenous protected and conserved areas. Biological ‎Conservation, 241, 108271. Ranius, T., Widenfalk, L. A., Seedre, M., Lindman, L., Felton, A., ‎Hämäläinen, A., ... & Öckinger, E. (2023). Protected area designation and management in a world of ‎climate change: A review of recommendations. Ambio, 52(1), 68-80. Acreman, M., Hughes, K. A., ‎Arthington, A. H., Tickner, D., & Dueñas, M. A. (2020). Protected areas and freshwater biodiversity: ‎A novel systematic review distils eight lessons for effective conservation. Conservation ‎Letters, 13(1), e12684‎
7 مواد و امکانات آموزشی استفاده از منابع و مطالعات صورت گرفته در ایران و جهان در زمینه مباحث درس، استفاده از نقشه و تصویر
8 نحوه ارزشیابی مشارکت در مباحث درس، ارائه به صورت سخنرانی، آزمون پایان ترم