1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
این درس به دلیل آشنایی با مفاهیم بنیانی و اندیشه ای توسعه ای مشارکتی روستایی و اثر بخشی بیشتر تحقق برنامه های توسعه روستایی از اهمیت و جایگاه بالایی برخورداراست |
2 |
هدف کلی |
آشنایی با مفاهیم دید گاهها، روش ها و فنون توسعه مشارکتی و تکنیک های تسهیلگری در توسعه روستایی و ارزیابی تجربیات جهانی و ملی توسعه مشارکتی و تسهیلکری |
3 |
شایستگی های پایه |
آشنایی دانشجو با این روش های جدید پژوهش مشارکتی و چگونگی ارتباط با روستاییان و جوامل محلی |
4 |
اهداف یادگیری |
نواع ابزار و تکنیک های تسهیلگری (ارتباط با افراد و گروه¬ها، گفتگوهای نیمه ساختار یافته، مصاحبه با افراد کلیدی، تشکیل گروه¬های کاری ویژه، جلسه طوفان فکری، مشاهدات مشارکتی و...)
آشنایی با اصول وروشهای تسهیلگری ( اعتماد سازی، گروه سازی و تعیین نقش ها و بالابردن ظرفیت گروه، برنامه ریزی با مردم، پایش و ارزشیابی ) |
5 |
روش تدریس |
مشارکتی و استفاده از نظریات دانشجویان برگزاری کارگاه تدریس با پاور پوینت تدریس عملی در بازدید میدانی، استفاده از تسهیلگران در سرکلاس بری انتقال تجربیات |
6 |
منبع |
- عبدالرضا رکن الدین افتخاری، سید علی بدری، مهدی پور طاهری(1390)، روش شناسی مشارکتی در برنامه ریزی کالبدی سکونتگاههای روستایی، انتشارات بنیاد مسکن انقلاب اسلامی .
2- علی خسروی، سید عارف موسوی، محسن ماموریان(1390)، مهارت های تسهیلگری در مدیریت روستایی ( روشهای مشارکتی برای دهیاران و شوراهای اسلامی روستاها)، انتشارات موسسه توسعه روستایی ایران.
3- سعید نوری نشاط و همکاران( 1393) تسهیلگری فرایندی های اجتماع محور در کاهش فقر، انتشارات برگ زیتون، تهران.
منابع لاتین:
1. Chambers. R. 2014. Rural Development: Putting the Last First. Rovt ledge.
2.
2-Geilfus F.,(2008).80 tools for participatory development : appraisal, planning, follow- up and evaluation , (No,303,4G312e)San Jose CR:IICA
3- Course on Facilitation Skills. 2011.Department of Defenses Cadre 100 Program. Available at ( http://www.au.af.mil) |
7 |
مواد و امکانات آموزشی |
کتاب ، مقالع، کارگاه آموزشی، دعوت از تسهیگران در سرکلاس ، تحقیقات میدانی و پاورپوینت |
8 |
نحوه ارزشیابی |
برگزاری امتحانات پایان ترم و میان ترم و ارزیابی تکالیف و حضور فعال خوب سرکلاس |
9 |
فایل |
Pdf File |