طرح درس (براساس سرفصل)

طرح درس (براساس سرفصل)
# عنوان توضیحات
1 جایگاه درس در برنامه درسی دوره این درس به دلیل آشنایی با مفاهیم بنیانی و اندیشه ای توسعه ای مشارکتی روستایی و اثر بخشی بیشتر تحقق برنامه های توسعه روستایی از اهمیت و جایگاه بالایی برخورداراست
2 هدف کلی آشنایی با مفاهیم دید گاهها، روش ها و فنون توسعه مشارکتی و تکنیک های تسهیلگری در توسعه روستایی و ارزیابی تجربیات جهانی و ملی توسعه مشارکتی و تسهیلکری
3 شایستگی های پایه آشنایی دانشجو با این روش های جدید پژوهش مشارکتی و چگونگی ارتباط با روستاییان و جوامل محلی
4 اهداف یادگیری نواع ابزار و تکنیک های تسهیلگری (ارتباط با افراد و گروه¬ها، گفتگوهای نیمه ساختار یافته، مصاحبه با افراد کلیدی، تشکیل گروه¬های کاری ویژه، جلسه طوفان فکری، مشاهدات مشارکتی و...) آشنایی با اصول وروشهای تسهیلگری ( اعتماد سازی، گروه سازی و تعیین نقش ها و بالابردن ظرفیت گروه، برنامه ریزی با مردم، پایش و ارزشیابی )
5 روش تدریس مشارکتی و استفاده از نظریات دانشجویان برگزاری کارگاه تدریس با پاور پوینت تدریس عملی در بازدید میدانی، استفاده از تسهیلگران در سرکلاس بری انتقال تجربیات
6 منبع - عبدالرضا رکن الدین افتخاری، سید علی بدری، مهدی پور طاهری(1390)، روش شناسی مشارکتی در برنامه ریزی کالبدی سکونتگاههای روستایی، انتشارات بنیاد مسکن انقلاب اسلامی . 2- علی خسروی، سید عارف موسوی، محسن ماموریان(1390)، مهارت های تسهیلگری در مدیریت روستایی ( روشهای مشارکتی برای دهیاران و شوراهای اسلامی روستاها)، انتشارات موسسه توسعه روستایی ایران. 3- سعید نوری نشاط و همکاران( 1393) تسهیلگری فرایندی های اجتماع محور در کاهش فقر، انتشارات برگ زیتون، تهران. منابع لاتین: 1. Chambers. R. 2014. Rural Development: Putting the Last First. Rovt ledge. 2. 2-Geilfus F.,(2008).80 tools for participatory development : appraisal, planning, follow- up and evaluation , (No,303,4G312e)San Jose CR:IICA 3- Course on Facilitation Skills. 2011.Department of Defenses Cadre 100 Program. Available at ( http://www.au.af.mil)
7 مواد و امکانات آموزشی کتاب ، مقالع، کارگاه آموزشی، دعوت از تسهیگران در سرکلاس ، تحقیقات میدانی و پاورپوینت
8 نحوه ارزشیابی برگزاری امتحانات پایان ترم و میان ترم و ارزیابی تکالیف و حضور فعال خوب سرکلاس
9 فایل Pdf File