1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
درس دانش بومی در توسعه روستایی از نوع نظری است و به ارزش 2 واحد و نیاز به آموزش تکمیلی عملی و سمینار دارد |
2 |
هدف کلی |
اشنایی با دانش بومی و اهمیت آن بعنوان مکمل دانش رسمی و بخشی از سرمایه های علمی و فرهنگی کشور در راستای توسعه پایدار روستایی |
3 |
شایستگی های پایه |
این درس به دلیل رویکری که به داشن های سنتی و ابزارها و روشهای سنتی و محلی در دارد و باعث خود اتکایی و خود باوری و استقلال آنها دارد، نقش مهمی در توسعه پایدار جوامع محلی ایفا می کند . لذا نیاز به شناسایی استخراج و طبقه بندی انهاست و با دانش رسمی تکمیل شود تا بر قلمرو علم بیفزاید |
4 |
اهداف یادگیری |
شناسایی و اکتشاف دانش های بومی و محلی جوامع سنتی و روستایی که در حال اضمحلال است. و باید هرچه سریعتر کشف و شناسایی شود و دانشجویان به اهمیت و ضرورت این شناخت و کاربرد آن برای حل مسائل روستایی مورد تاکید قرار گیرد. بومی سازی راه حل های توسعه ای تنها رمز موفقید طرح های توسعه در مناطق روستایی |
5 |
روش تدریس |
روش تدریس به صورت مشارکتی خواهد بود و دانشجویان برای مطالعه بیشتر حول منابع مختلف دانش بومی تلاش کرده و در سر کلاس با مشارکت و حضور فعال آنها درمباحث مختلف الزامی است. امتحان میان ترم هم گرفته خواهد شد |
6 |
وظایف دانشجو |
وظایف دانشجو مطالعه بخش ها و مباحث مشخص شده و آمادگی کامل در کلاس و شرکت در مباحث مختلف دروس و نیز تحقیق و ارائه سمینار از موضوعات مشخص شده سرکلاس که الزامی اجباری است |
7 |
منبع |
1- محمد حسین عمادی، اسفندیار عباسی « دانش بومی و توسعه پایدار، چاره ها و چالش ها، وزارت جهاد کشاورزی،مرکز تحقیقات و بررسی مسادل روستایی 1383
2- احمد رش ، رشید و حسین دانش مهر، دانش بومی و توسعه، بینش و روش در مطالعه دانش بومی، انتشارات جامعه شناسان 1394
2-مصطفی پناهی، مروری بر راه های عملی حمایت از دانش بومی و سنتی به منظور حفاظت از تنوع زیستی، سازمان حفاظت از محیط زیست و دفتر عمران سازمان ملل متحد ، 1381
3- امیری اردکانی، محمد، منصور شاه ولی، مبانی و مفاهیم و مطالعات دانش بومی کشاورزی، وزارت جهاد کشاورزی، تهران 1378
4- خدیجه بوذرجمهری غبدالرضا رکن الدین افتخاری، تحلیل جایگاه دانش بومی در توسعه پایدار روستایی ، 1384 |
8 |
مواد و امکانات آموزشی |
کتابها و منابع تعیین شده وزارت و سایر کتب مرتبط، مقالات علمی پژوهشی مرتبط، استفاده از پاور پوینت و فیلمهای مرتبط، بازدید میدانی |
9 |
نحوه ارزشیابی |
8 نمره میان ترم + 9 نمره پایان ترم+ 1 نمره حضور موثر و بدون غیبت در کلاس+ 2 نمره سمینار و ارائه کار تحقیقی |
10 |
فایل |
Pdf File |