طرح درس (براساس سرفصل)

طرح درس (براساس سرفصل)
# عنوان توضیحات
1 جایگاه درس در برنامه درسی دوره درس دانش بومی در توسعه روستایی از نوع نظری است و به ارزش 2 واحد و نیاز به آموزش تکمیلی عملی و سمینار دارد
2 هدف کلی اشنایی با دانش بومی و اهمیت آن بعنوان مکمل دانش رسمی و بخشی از سرمایه های علمی و فرهنگی کشور در راستای توسعه پایدار روستایی
3 شایستگی های پایه این درس به دلیل رویکری که به داشن های سنتی و ابزارها و روشهای سنتی و محلی در دارد و باعث خود اتکایی و خود باوری و استقلال آنها دارد، نقش مهمی در توسعه پایدار جوامع محلی ایفا می کند . لذا نیاز به شناسایی استخراج و طبقه بندی انهاست و با دانش رسمی تکمیل شود تا بر قلمرو علم بیفزاید
4 اهداف یادگیری شناسایی و اکتشاف دانش های بومی و محلی جوامع سنتی و روستایی که در حال اضمحلال است. و باید هرچه سریعتر کشف و شناسایی شود و دانشجویان به اهمیت و ضرورت این شناخت و کاربرد آن برای حل مسائل روستایی مورد تاکید قرار گیرد. بومی سازی راه حل های توسعه ای تنها رمز موفقید طرح های توسعه در مناطق روستایی
5 روش تدریس روش تدریس به صورت مشارکتی خواهد بود و دانشجویان برای مطالعه بیشتر حول منابع مختلف دانش بومی تلاش کرده و در سر کلاس با مشارکت و حضور فعال آنها درمباحث مختلف الزامی است. امتحان میان ترم هم گرفته خواهد شد
6 وظایف دانشجو وظایف دانشجو مطالعه بخش ها و مباحث مشخص شده و آمادگی کامل در کلاس و شرکت در مباحث مختلف دروس و نیز تحقیق و ارائه سمینار از موضوعات مشخص شده سرکلاس که الزامی اجباری است
7 منبع 1- محمد حسین عمادی، اسفندیار عباسی « دانش بومی و توسعه پایدار، چاره ها و چالش ها، وزارت جهاد کشاورزی،مرکز تحقیقات و بررسی مسادل روستایی 1383 2- احمد رش ، رشید و حسین دانش مهر، دانش بومی و توسعه، بینش و روش در مطالعه دانش بومی، انتشارات جامعه شناسان 1394 2-مصطفی پناهی، مروری بر راه های عملی حمایت از دانش بومی و سنتی به منظور حفاظت از تنوع زیستی، سازمان حفاظت از محیط زیست و دفتر عمران سازمان ملل متحد ، 1381 3- امیری اردکانی، محمد، منصور شاه ولی، مبانی و مفاهیم و مطالعات دانش بومی کشاورزی، وزارت جهاد کشاورزی، تهران 1378 4- خدیجه بوذرجمهری غبدالرضا رکن الدین افتخاری، تحلیل جایگاه دانش بومی در توسعه پایدار روستایی ، 1384
8 مواد و امکانات آموزشی کتابها و منابع تعیین شده وزارت و سایر کتب مرتبط، مقالات علمی پژوهشی مرتبط، استفاده از پاور پوینت و فیلمهای مرتبط، بازدید میدانی
9 نحوه ارزشیابی 8 نمره میان ترم + 9 نمره پایان ترم+ 1 نمره حضور موثر و بدون غیبت در کلاس+ 2 نمره سمینار و ارائه کار تحقیقی
10 فایل Pdf File