1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
این درس 2 واحد و بدون پیش نیاز است و اموزش عملی و سمینار دارد. در این درس دانشجو می اموزد که توسعه روستایی بدون مشارکت مردم و مسئولین و متخصصین توسعه روستایی امکان پذیر نخواهد بود |
2 |
هدف کلی |
آشنایی دانشجویان با مفاهیم، تکنیک ها و فنون مشارکت و تسهیلگری فرایند های اجتماع محور |
3 |
شایستگی های پایه |
اشنایی با فنون تسهیلگری و مشارکتی سبب می شود که دانشجویان از طرق تسهیلگری با سائل و مشکلات روستاییان و نیاز شناسی آنها آشنا شوند |
4 |
اهداف یادگیری |
اشنایی به روش های مشارکتی برای جمع اوری اطلاعات و نیاز شناسی روستاییان و اولویت بندی نیازها و ارائه پیشنهادات از طریق خود روستاییان با کمک تسهیلگر |
5 |
روش تدریس |
روش تدریس با توجه به منابع معرفی شده و سرفصل انجام خواهد گرفت اموزش و تدریس نیز به شیوه تسهیلگری انجام می گیرد |
6 |
وظایف دانشجو |
حضور فعال در کلاس ، شرکت در بحث های گروهی ، انجام تکالیف و مطالعه مطالب ارائه شده |
7 |
منبع |
1- علی بیگی، امیر حسین و شعباتعلی فمی، رهیافت های و فنون مشارکت در ترویج کشاورزی و توسعه روستایی، موسس توسعه روستایی ایران، 1383 .
2- افتخاری، عبد الرضا رکن الدین، بدری، سید علی و پور طاهری، مهدی، روش شناسی مشارکتی در برنامه ریزی کالبدی سکونتگاههای روستایی، 1390، بنیاد انقلاب اسلامی
3- ازکیا، مصطفی، ایمنی، علی و زارع ، عادل ، رهیافت ها و روشهای تحقیق کیفی در توسعه روستایی، نشر نی، 1387 .
4- گلیفاس، فرانس، برنامه ریزی و مشارکت روستایی با استفاده از روشهای تسهیلگری ( 80 ابزار توسعه مشارکتی) ترجمه عارف موسوی، 1391، موسسه پژوهش های برنامه ریزی ، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی.
5- نوری نشاط، سعید و همکاران، توانمند سازی اجتماع محور در جهت توسعه محلی ، 1389 ، به سفارش سازمان بهزستی کشور، نشر زیتون |
8 |
مواد و امکانات آموزشی |
روش تدریس مجازی، از فایل های صوتی، پاور پوینت و اسکن مطالب از کتب معرفی شده و غیره استفاده می شود |
9 |
نحوه ارزشیابی |
از پرسش های شفاهی سرکلاس، ازمون های مختلف میان ترم و پایان ترم و تکالیف هفتگی |
10 |
فایل |
Pdf File |