طرح درس (براساس سرفصل)

طرح درس (براساس سرفصل)
# عنوان توضیحات
1 جایگاه درس در برنامه درسی دوره این درس 2 واحد و بدون پیش نیاز است و اموزش عملی و سمینار دارد. در این درس دانشجو می اموزد که توسعه روستایی بدون مشارکت مردم و مسئولین و متخصصین توسعه روستایی امکان پذیر نخواهد بود
2 هدف کلی آشنایی دانشجویان با مفاهیم، تکنیک ها و فنون مشارکت و تسهیلگری فرایند های اجتماع محور
3 شایستگی های پایه اشنایی با فنون تسهیلگری و مشارکتی سبب می شود که دانشجویان از طرق تسهیلگری با سائل و مشکلات روستاییان و نیاز شناسی آنها آشنا شوند
4 اهداف یادگیری اشنایی به روش های مشارکتی برای جمع اوری اطلاعات و نیاز شناسی روستاییان و اولویت بندی نیازها و ارائه پیشنهادات از طریق خود روستاییان با کمک تسهیلگر
5 روش تدریس روش تدریس با توجه به منابع معرفی شده و سرفصل انجام خواهد گرفت اموزش و تدریس نیز به شیوه تسهیلگری انجام می گیرد
6 وظایف دانشجو حضور فعال در کلاس ، شرکت در بحث های گروهی ، انجام تکالیف و مطالعه مطالب ارائه شده
7 منبع 1- علی بیگی، امیر حسین و شعباتعلی فمی، رهیافت های و فنون مشارکت در ترویج کشاورزی و توسعه روستایی، موسس توسعه روستایی ایران، 1383 . 2- افتخاری، عبد الرضا رکن الدین، بدری، سید علی و پور طاهری، مهدی، روش شناسی مشارکتی در برنامه ریزی کالبدی سکونتگاههای روستایی، 1390، بنیاد انقلاب اسلامی 3- ازکیا، مصطفی، ایمنی، علی و زارع ، عادل ، رهیافت ها و روشهای تحقیق کیفی در توسعه روستایی، نشر نی، 1387 . 4- گلیفاس، فرانس، برنامه ریزی و مشارکت روستایی با استفاده از روشهای تسهیلگری ( 80 ابزار توسعه مشارکتی) ترجمه عارف موسوی، 1391، موسسه پژوهش های برنامه ریزی ، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی. 5- نوری نشاط، سعید و همکاران، توانمند سازی اجتماع محور در جهت توسعه محلی ، 1389 ، به سفارش سازمان بهزستی کشور، نشر زیتون
8 مواد و امکانات آموزشی روش تدریس مجازی، از فایل های صوتی، پاور پوینت و اسکن مطالب از کتب معرفی شده و غیره استفاده می شود
9 نحوه ارزشیابی از پرسش های شفاهی سرکلاس، ازمون های مختلف میان ترم و پایان ترم و تکالیف هفتگی
10 فایل Pdf File