| 1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
این درس یک واحد عملی اختصاصی ویژه دانشجویان رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی است. |
| 2 |
هدف کلی |
هدف اصلی این درس ارتقای سطح آمادگی جسمانی عمومی دانشجویان از طریق تمرینات متنوع هوازی، قدرتی، سرعتی، انعطافپذیری و چابکی است. دانشجویان ضمن آشنایی با اصول علمی تمرین، مهارتهای عملی لازم برای طراحی و اجرای برنامههای ساده آمادگی جسمانی را کسب میکنند. |
| 3 |
شایستگی های پایه |
دانشجویان در پایان این درس توانایی اجرای صحیح حرکات پایه ورزشی، آشنایی با روشهای گرمکردن و سردکردن، درک اهمیت آمادگی جسمانی در سلامت و عملکرد، و رعایت اصول ایمنی و پیشگیری از آسیب را خواهند داشت. |
| 4 |
اهداف یادگیری |
پس از گذراندن این درس انتظار میرود دانشجو بتواند: ۱) مؤلفههای اصلی آمادگی جسمانی (قدرت، استقامت، سرعت، انعطافپذیری، تعادل و چابکی) را تشخیص دهد؛ ۲) تمرینات سادهای برای بهبود هر یک از این مؤلفهها طراحی کند؛ ۳) در فعالیتهای گروهی و رقابتی با رعایت اصول اخلاق ورزشی مشارکت کند؛ ۴) تغییرات پیشرفت شخصی خود را ارزیابی کند. |
| 5 |
روش تدریس |
آموزش این درس به صورت عملی در زمین چمن برگزار میشود. روش تدریس مبتنی بر تمرین عملی، نمایش حرکات توسط مدرس، تمرین گروهی و فردی، مسابقات آموزشی و بحث کوتاه نظری در پایان هر جلسه خواهد بود |
| 6 |
وظایف دانشجو |
دانشجویان موظفاند در تمام جلسات حضور فعال داشته باشند، تمرینات را با جدیت و ایمنی اجرا کنند، در فعالیتهای گروهی مشارکت کنند، اصول گرمکردن و سردکردن را رعایت نمایند و گزارش کوتاهی از پیشرفت فردی خود ارائه دهند. |
| 7 |
منبع |
- Baechle TR, Earle RW. Essentials of Strength Training and Conditioning. 4th ed. Champaign, IL: Human Kinetics; 2016.
- Kenney WL, Wilmore JH, Costill DL. Physiology of Sport and Exercise. 7th ed. Champaign, IL: Human Kinetics; 2020.
- ACSM. ACSM’s Guidelines for Exercise Testing and Prescription. 11th ed. Philadelphia: Wolters Kluwer; 2021.
- Hoffman J. Physiological Aspects of Sport Training and Performance. 3rd ed. Champaign, IL: Human Kinetics; 2019. |
| 8 |
مواد و امکانات آموزشی |
زمین چمن ورزشی، مخروط (Cone)، نردبان چابکی، طناب ورزشی، متر نواری، کرنومتر، توپهای ورزشی سبک، و امکانات کمکهای اولیه. |
| 9 |
نحوه ارزشیابی |
حضور و مشارکت فعال در جلسات (۳۰٪)، پیشرفت در تستهای آمادگی جسمانی (۴۰٪)، ارائه یک گزارش یا طرح تمرینی کوتاه (۱۰٪)، و آزمون عملی پایانی (۲۰٪) خواهد بود. |