طرح درس (براساس سرفصل)

طرح درس (براساس سرفصل)
# عنوان توضیحات
1 جایگاه درس در برنامه درسی دوره این درس یک واحد عملی اختصاصی ویژه دانشجویان رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی است.
2 هدف کلی هدف اصلی این درس ارتقای سطح آمادگی جسمانی عمومی دانشجویان از طریق تمرینات متنوع هوازی، قدرتی، سرعتی، انعطاف‌پذیری و چابکی است. دانشجویان ضمن آشنایی با اصول علمی تمرین، مهارت‌های عملی لازم برای طراحی و اجرای برنامه‌های ساده آمادگی جسمانی را کسب می‌کنند.
3 شایستگی های پایه دانشجویان در پایان این درس توانایی اجرای صحیح حرکات پایه ورزشی، آشنایی با روش‌های گرم‌کردن و سردکردن، درک اهمیت آمادگی جسمانی در سلامت و عملکرد، و رعایت اصول ایمنی و پیشگیری از آسیب را خواهند داشت.
4 اهداف یادگیری پس از گذراندن این درس انتظار می‌رود دانشجو بتواند: ۱) مؤلفه‌های اصلی آمادگی جسمانی (قدرت، استقامت، سرعت، انعطاف‌پذیری، تعادل و چابکی) را تشخیص دهد؛ ۲) تمرینات ساده‌ای برای بهبود هر یک از این مؤلفه‌ها طراحی کند؛ ۳) در فعالیت‌های گروهی و رقابتی با رعایت اصول اخلاق ورزشی مشارکت کند؛ ۴) تغییرات پیشرفت شخصی خود را ارزیابی کند.
5 روش تدریس آموزش این درس به صورت عملی در زمین چمن برگزار می‌شود. روش تدریس مبتنی بر تمرین عملی، نمایش حرکات توسط مدرس، تمرین گروهی و فردی، مسابقات آموزشی و بحث کوتاه نظری در پایان هر جلسه خواهد بود
6 وظایف دانشجو دانشجویان موظف‌اند در تمام جلسات حضور فعال داشته باشند، تمرینات را با جدیت و ایمنی اجرا کنند، در فعالیت‌های گروهی مشارکت کنند، اصول گرم‌کردن و سردکردن را رعایت نمایند و گزارش کوتاهی از پیشرفت فردی خود ارائه دهند.
7 منبع - Baechle TR, Earle RW. Essentials of Strength Training and Conditioning. 4th ed. Champaign, IL: Human Kinetics; 2016. - Kenney WL, Wilmore JH, Costill DL. Physiology of Sport and Exercise. 7th ed. Champaign, IL: Human Kinetics; 2020. - ACSM. ACSM’s Guidelines for Exercise Testing and Prescription. 11th ed. Philadelphia: Wolters Kluwer; 2021. - Hoffman J. Physiological Aspects of Sport Training and Performance. 3rd ed. Champaign, IL: Human Kinetics; 2019.
8 مواد و امکانات آموزشی زمین چمن ورزشی، مخروط (Cone)، نردبان چابکی، طناب ورزشی، متر نواری، کرنومتر، توپ‌های ورزشی سبک، و امکانات کمک‌های اولیه.
9 نحوه ارزشیابی حضور و مشارکت فعال در جلسات (۳۰٪)، پیشرفت در تست‌های آمادگی جسمانی (۴۰٪)، ارائه یک گزارش یا طرح تمرینی کوتاه (۱۰٪)، و آزمون عملی پایانی (۲۰٪) خواهد بود.