طرح درس (براساس سرفصل)

طرح درس (براساس سرفصل)
# عنوان توضیحات
1 جایگاه درس در برنامه درسی دوره این درس جزو دروس پایه نظری ویژه دانشجویان مقطع کارشناسی رشته علوم ورزشی محسوب می‌شود.
2 هدف کلی هدف اصلی این درس آشنایی دانشجویان با مفاهیم بنیادین بهداشت فردی، محیطی و ورزشی است تا بتوانند با ارتقای سطح آگاهی و مهارت‌های بهداشتی، سلامت ورزشکاران و جامعه ورزشی را ارتقا دهند و نقش مؤثری در پیشگیری از بیماری‌ها و ارتقای سبک زندگی فعال ایفا کنند.
3 شایستگی های پایه دانشجویان در پایان این درس توانایی شناسایی و تحلیل عوامل بهداشتی مؤثر بر سلامت ورزشکاران، درک اصول بهداشت فردی و محیطی در ورزش، و ارائه راهکارهای علمی برای ارتقای سلامت در محیط‌های ورزشی را خواهند داشت. همچنین توانایی کاربرد عملی این دانش در شرایط واقعی از جمله طراحی برنامه‌های بهداشتی و پیشگیرانه در ورزش را کسب می‌کنند.
4 اهداف یادگیری انتظار می‌رود دانشجو پس از پایان این درس: (۱) بتواند اصول بهداشت فردی، محیطی و ورزشی را توضیح دهد؛ (۲) نقش تغذیه، روان‌شناسی و شرایط محیطی را در سلامت ورزشکاران تحلیل کند؛ (۳) قادر باشد راهکارهای عملی برای پیشگیری از بیماری‌ها، آسیب‌ها و مشکلات بهداشتی ارائه نماید؛ (۴) آشنا با استانداردها و مقررات بهداشتی ملی و بین‌المللی باشد؛ (۵) مهارت طراحی برنامه‌های کاربردی بهداشتی در باشگاه‌ها و تیم‌های ورزشی را کسب کند.
5 روش تدریس ترکیبی از تدریس نظری توسط استاد، مشارکت فعال دانشجویان در بحث‌های کلاسی، مطالعه موردی، ایفای نقش (Role Play)، تمرین‌های عملی گروهی و شبیه‌سازی موقعیت‌های واقعی به‌کار گرفته می‌شود. این رویکرد ترکیبی، یادگیری فعال و کاربردی دانشجویان را تضمین می‌کند.
6 وظایف دانشجو دانشجویان موظف‌اند در کلاس‌ها حضور فعال داشته باشند، در فعالیت‌های عملی و گروهی مشارکت کنند، تکالیف محوله را انجام دهند، و برای آزمون‌های نظری و عملی آمادگی کامل داشته باشند. همچنین از آن‌ها انتظار می‌رود منابع معرفی‌شده را مطالعه کرده و در ارائه‌های گروهی مشارکت نمایند.
7 مواد و امکانات آموزشی برای این درس استفاده از ویدئو پروژکتور، تخته و منابع دیداری–شنیداری ضروری است. همچنین به منظور تحلیل وضعیت‌های واقعی، استفاده از مقالات، گزارش‌های علمی و بازدید از اماکن ورزشی توصیه می‌شود.
8 نحوه ارزشیابی ارزشیابی به صورت ترکیبی شامل: • حضور و مشارکت فعال: 50٪ • آزمون پایان‌ترم (نظری–تحلیلی): 50٪
9 منبع - کسب‌پرست، مهدی؛ علیزاده، محمدحسین. ایمنی و بهداشت فردی در ورزش. انتشارات حتمی؛ 1398 - کسب‌پرست، مهدی؛ علیزاده، محمدحسین. بهداشت در ورزش. انتشارات حتمی؛ 1400 - علیزاده، محمدحسین. بهداشت و ورزش. انتشارات پیام نور؛ 1398 - یداله زاده، عهدیه. بهداشت و ورزش. انتشارات حتمی؛ 1399