1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
در عرصه تعلیم و تربیت و با هدف شناخت بیشتر اندیشه¬ها و جریان¬های موثر (مستقیم و غیرمستقیم) در تعلیم و تربیت در برنامه درسی دوره دکتری رشته فلسفه تعلیم و تربیت این درس به عنوان یکی از دروس اختیاری دیده شده است. |
2 |
هدف کلی |
با توجه به اینکه، از دانشجوی دکترای فلسفه تعلیم و تربیت انتظار می رود که علاوه بر آشنایی با مکاتب فلسفی و نظریه¬های تربیتی کلاسیک و معاصر، از جریانات تربیتی در جهان اسلام آگاهی نسبی داشته باشد، در این درس، سعی می¬شود حتی الامکان مباحثی در حوزه¬های نگرشی محتلف در جهان اسلام عرضه شود. |
3 |
شایستگی های پایه |
دانشجویان ضمن آشنایی با جریان¬های تربیتی در دنیای اسلامی معاصر، به قدرت لازم برای تحلیل و نقد این جریان¬ها دست یافته و قادر خواهند بود تبیین و پیش¬بینی لازم در مورد جریان¬های تربیتی جاری (در قالب رویکردهای معاصر مطالعه شده) را داشته باشند. |
4 |
اهداف یادگیری |
آشنایی با قلمرو موسوم به جهان اسلام و جریان¬های فکری جاری در آن
- آشنایی با مفاهیم و آموزه¬های اسلامی مذاهب و رویکردهای فکری مختلف در جهان اسلام
- بررسی امکان ارتباط بین رویکردهای تربیتی اسلامی و هم¬افزایی آنها
- ایجاد انگیزه برای پژوهش در زمینه فلسفه تربیتی اسلامی |
5 |
روش تدریس |
از آنجا که این درس در دوره دکتری تدریس می¬شود و در این دوره انتظار می¬رود دانشجویان با نگاه پژوهشگرانه با دروس مواجه شوند و ضمن یادگیری مفاهیم کلیدی دروس، از آن برای غنی¬سازی محتوای رساله خود استفاده نمایند؛ بنابراین این درس آمیزهای از تقریر، بحث، فعالیتهای گروهی برای پاسخ به سؤالاتی است که مطرح شده اند. بطور کلی درباره هر موضوع مطالب مقدماتی ارائه خواهد شد. آنگاه با نظر به کار دانشجویان درباره موضوع بحث خواهد شد. در سرتاسر درس همه دانشجویان مسؤول هستند مباحث مطرح شده در کلاس را با علائق فردی و اجتماعی شان بکار ببرند. |
6 |
وظایف دانشجو |
در این درس از دانشجویان انتظار می¬رود موضوعات تعیین شده در کلاس را مورد مطالعه قرار داده و با ارائه دست¬یافته¬های مطالعاتی خود در کلاس (به شیوه کنفرانس) به بحث و تبادل نظر با استاد و سایر دانشجویان بپردازند. در پایان نیز هر یک از دانشجویان با جمع¬بندی مباحثی که مطالعه آن در حیطه ماموریتی آنها بوده است مقاله¬ای را تنظیم نموده و به استاد تحویل می¬دهند. کیفیت مقاله مورد داوری استاد قرار می¬گیرد و براساس آن نمره¬ای مرکب از فعالیت¬های دوره کلاسی و مقاله تدوین شده به هر یک از دانشجویان تعلق خواهد گرفت. |
7 |
منبع |
- اسماعیل¬علی، سعید و رضا، محمد جواد (1384): مکتب¬ها و گرایش¬های تربیتی در تمدن اسلامی. ترجمه بهروز رفیعی. تهران: انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
- مومنی، مصطفی (1389): جهان اسلام. تهران: کتاب مرجع.
- لاپیدوس، ایرا. ام (1393): تاریخ جوامع اسلامی (جلد دوم: قرن نوزدهم بیستم). ترجمه محسن مدیر شانه¬چی. مشهد: بنیاد پژوهش¬های اسلامی.
- مهاجرنیا، محسن (1396). جریان شناسی تفکر سیاسی در جهان اسلام.تهران: سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.
- باقری، خسرو (1379)، تربیت دینی در برابر چالش قرن بیستویکم، مجموعه مقالات تربیت اسلامی، ج 3، قم، مرکز تربیتاسلامی
- علمالهدی، جمیله (1381)، جریانهای فکری تأثیرگذار در تربیت معاصر ایران، کتاب نقد، 22
- کیلانی، ماجد عرسان(1387)، سیر آرای تربیتی در تمدن اسلامی، ترجمه،نقد و اضافات بهروز رفیعی، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و سمت
- مجتهدی، کریم (1363)، سید جمالالدین اسدآبادی و تفکر جدید، چ 1، تهران، نقش جهان
- محمدی، محمدعلی و دهقان، حسین (1383)، آموزش و پرورش: گفتمان¬های نوین، تهران: انتشارت پژوهشکدة تعلیم و تربیت
- Marian de Souza; Gloria Durka; Kathleen Engebretson ; Robert Jackson and Andrew Mc. Grady (20060), INTERNATIONAL HANDBOOK OF THE RELIGIOUS, MORAL AND SPIRITUAL DIMENSIONS IN EDUCATION, UK: Springer |
8 |
مواد و امکانات آموزشی |
باتوجه به شرایط ترم جاری (وضعیت قرمز کرونایی) و تشکیل کلاس¬ها به صورت غیرحضوری، دسترسی دانشجویان به اینترنت پرسرعت و سیستم رایانه ضروری می¬باشد. ضمناً آموزش در فضای سامانه آموزش مجازی VU و Adobe connect انجام خواهد پذیرفت. |
9 |
نحوه ارزشیابی |
ارزشیابی در چهار بخش تنظیم مکتوب مطالعات مرحله¬ای، ارائه سمینار کلاسی، ارائه مقاله پایانی و آزمون کتبی پایانی به دانشجویان اختصاص داده خواهد شد. |
10 |
فایل |
Pdf File |