طرح درس (براساس سرفصل)

طرح درس (براساس سرفصل)
# عنوان توضیحات
1 جایگاه درس در برنامه درسی دوره این درس جزء دروس تخصصی دوره کارشناسی علوم تربیتی محسوب می¬شود. 2 واحدی است (1 واحد نظری 16 ساعت و 1 واحد عملی 32 واحد). از آنجا که برای دانشجویان رشته علوم تربیتی، زمینه اشنایی با میدان واقعی دانش در حال یادگیری است؛ بنابراین توجه به آن باید جدی باشد.
2 هدف کلی تمرین عملی دانشجویان در دوره های پیش دبستان، دبستان، دوره ی اول و دوم متوسطه آموزش و پرورش و همچنین سایر سازمان ها و مؤسسه های دولتی و غیر دولتی در زمینه های آموزش و یادگیری در ابعاد : طراحی آموزشی ، تهیه و تولید رسانه ها ، اجرای تدریس ، مدیریت فرایند یادگیری و ارزشیابی آن به ویژه در سازمان های آموزشی ، نظامی ، صنعتی ، بهداشتی ، صدا و سیما ، خدمات اجتماعی و شهرداری
3 شایستگی های پایه در این درس انتظار می¬رود دانشجویان ضمن آشنایی با میدان عمل در زمینه دانش در حال یادگیری، از قدرت مناسب برای نقد تجربه¬های میدانی، به همراه قدرت¬یابی در ارائه راه حل های موضعی برای حل مسائل جزئی و اولیه (مبتنی بر دانش¬های آموخته شده) برخوردار شوند.
4 اهداف یادگیری در این درس اهداف یادگیری عبارتند از: - آشنایی دانشجویان با سازمان¬ها و نهادهای دغیل در جریان تعلیم و تربیت (رسمی و غیررسمی) - یادگیری مشاهده دقیق جزئیات میدان عمل تربیتی (رسمی و غیررسمی) از سوی دانشجویان - دستیابی به مهارت اولیه در تنظیم گزارش¬های مرتبط با مشاهده¬های میدانی - تمرین بحث و گفتگوی انتقادی و سازنده برای دستیابی به راه حل¬های عملی (با کارشناسان و سایر دانشجویان) - دستیابی به مهارت اولیه در جمع¬بندی اطلاعات گردآوری شده و ارائه گزارش کارشناسی همراه با پیشنهاد عملی
5 روش تدریس در این درس که به صورت نظری و عملی ارائه می شود از روش تدریس مشارکتی استفاده می¬شود؛ به این صورت که دانشجویان با مشارکت اولیه در جلسات نظری (تحت نظارت استاد) طرح اجرایی کارورزی را تولید نموده و سپس در حضور میدانی خود در موقعیت¬های تعیین شده، آن موقعیت¬ها را با طرح مطالعاتی اولیه، مورد بررسی قرار می¬دهند، در پایان نیز با جمع¬بندی اطلاعات به¬دست آمده از سوی همه دانشجویان و بحث و بررسی گروهی بر روی آن به تنظیم گزارش نهایی خواهند رسید.
6 وظایف دانشجو دانشجویان موظفند با شرکت فعال در بخش نظری و تولید طرح اجرایی دوره، ضمن افزایش دانش خود در این زمینه به فهم روشن از آنچه قرار است در این درس رخ دهد، نائل آیند. علاوه بر این حضور مستمر در برنامه عملی دوره است که قادر خواهد بود فهم آنها را از میدان عمل تربیت فراهم نماید.
7 منبع در این درس تلاش خواهد شد از پایان نامه¬های مرتبط با مطالعات میدانی تعلیم و تربیت بهره¬گیری شود. علاوه بر آن کتاب¬هایی که گزارش هایی از جریان تربیت در موقعیت¬های عملی تربیت هستند نیز بهره¬گیری خواهد شد. برخی از این منابع عبارتند از: - کتاب آموزش قلب¬ها و اندیشه¬ها (1397). لوئیس، کاترین. تهران: انتشارات ساز و کار. مترجمان: شیده ایلبگی، حسین افشین منش. - تجربه‌های مدرسه‌داری – مجتمع آموزشی مهران(1393). سهراب معصومه و مافی، یحیی. تهران: موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان. - کتاب هنر معلمی: ۱۲۰ راهکار مهم در تدریس و کلاس‌داری (1391). یانگ، جانی. تهران: انتشارات مرسل. ترجمه منصور متین.
8 مواد و امکانات آموزشی در این درسی برخی مواد و امکانتا به شرح زیر مورد نیاز است: - رایانه و اینترنت برای جستجو - دستگاه ودئو پروژکتور برای ارائه - ضبط صوت
9 نحوه ارزشیابی ارزشیابی مستمر میان ترم آزمون های نهایی پروژه نوشتاری عملکردی 20% -- -- 40% 40%
10 فایل Pdf File