طرح درس (براساس سرفصل)

طرح درس (براساس سرفصل)
# عنوان توضیحات
1 جایگاه درس در برنامه درسی دوره در حوزه تعلیم و تربیت و با هدف شناخت بیشتر مکتب¬های فلسفی که موثر در عمل تربیت بوده¬اند و نظریه¬های تربیتی که برآمده از یک یا چند مکتب تربیتی بوده¬اند در برنامه درسی دوره کارشناسی رشته علوم تربیتی این درس به عنوان یکی از دروس پایه این رشته دیده شده است.
2 هدف کلی هدف درس حاضر آشنایی دانشجویان با مکاتب فلسفی و نظریه¬های تربیتی کلاسیک و معاصر است.
3 شایستگی های پایه دانشجویان ضمن آشنایی با رویکردهای فلسفی کلاسیک و معاصر غرب؛ با نظریه¬ها و ایدئولوژی های ترببتی برآمده از آنها آشنا می¬شوند. در اثر این آشنایی از دانشجویان رشته علوم تربیتی (در سطح کارشناسی) انتظار می¬رود که قدرت تحلیل نظریه¬های تربیتی (با هدف دستیابی به برآوردی از الگوهای عملی تربیت برآمده از آنها) را به دست آورند و پس از مطالعه سایر دروس (مثل: آراء اندیشمندان مسلمان) قدرت مقایسه این دیدگاه¬ها را با سرمایه¬های علمی و معنوی تمدن خود به¬دست آورند.
4 اهداف یادگیری - آشنایی با چیستی مکتب¬های فلسفی و فرآیندهای اثرگذاری آنها در عمل تربیت - آشنایی با ایدئولوژی های برآمده از مکاتب فلسفی و فرآیندهای اثرگذاری آن در عمل تربیت - آشنایی با نظریه¬های تربیتی و نسبت آنها با ایدئولوژی¬ها و مکتب¬های فلسفی - دستیابی به قدرت نقد و بررسی نظریه¬های تربیتی غربی - ایجاد انگیزه برای پژوهش در زمینه فلسفه تربیت اسلامی
5 روش تدریس از آنجا که انتظار می¬رود دانشجویان با نگاه پژوهشگرانه با دروس مواجه شوند و تقویت قوای استدلالی دانشجویان برای دستیابی به قدرت نقد و بررسی در این درس از اهمیت جدی برخوردار است؛ بنابراین این درس آمیزه‌ای از تقریر، بحث، فعالیت‌های گروهی برای بررسی موضوعات مورد نظر است. بطور کلی درباره هر موضوع مطالب مقدماتی ارائه خواهد شد و سپس دانشجویان موظف به مطالعه اختصاصی درباره هر مکتب، ایدئولوژی و نظریه مورد بحث هستند و ضمن ارائه دستاوردهای خود (در قالب گروه¬های کوچک) در کلاس هستند. نتایج مطالعات خود را نیز به عنوان تکلیف کلاسی ارائه می¬نمایند. ضمناً در سرتاسر درس همه دانشجویان مسؤول هستند مباحث مطرح شده در کلاس را با تجربه های فردی و اجتماعی شان مورد بحث و بررسی قرار دهند.
6 وظایف دانشجو در این درس از دانشجویان انتظار می¬رود موضوعات تعیین شده در کلاس را مورد مطالعه قرار داده و با ارائه دست¬یافته¬های مطالعاتی خود در کلاس (به شیوه کنفرانس) به بحث و تبادل نظر با استاد و سایر دانشجویان بپردازند. در پایان نیز هر یک از دانشجویان با جمع¬بندی مباحثی که مطالعه آن در حیطه ماموریتی آنها بوده است گزارش¬هایی از مطالعات خود را (به¬صورت خلاصه) ارائه می¬نماید.
7 منبع - گوتک، جرالد ال.(1380). مکاتب فلسفی و آراء تربیتی. ترجمه محمدجعفر پاک¬سرشت. تهران: انتشارات سمت. - نقیب¬زاده، میرعبدالحسین (1374). نگاهی به فلسفه آموزش و پرورش. تهران: انتشارات طهوری. - باقری، خسور و عطاران، محمد (1376). فلسفه تعلیم و تربیت معاصر (مجموعه مقالات). تهران: موسسه فرهنگی و انتشاراتی محراب قلم. - اوزمن، هوارد و کراور، ساموئل (1379). مبانی فلسفی تعلیم و تربیت. ترجمه غلامرضا متقی¬فر. تهران: موسسه فرهنگی و انتشاراتی محراب قلم.
8 مواد و امکانات آموزشی کلاس حضوری با استفاده از ویدئو پروژکشن برای ارائهپاور پوینت و تخته وایت برد
9 نحوه ارزشیابی ارزشیابی در سه بخض فعالیت کلاسی، میان ترم و پایان ترم انجام خواهد شد.
10 فایل Pdf File