1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
این درس از دروس اصلی رشته علوم تربیتی محسوب می شود. |
2 |
هدف کلی |
دانشجویان ضمن آشنایی با مباحث کلیدی تربیت در دوره¬های مختلف تاریخی ایران (از قبل اسلام تا دوره معاصر) با سیر تحولات تربیت در دوره¬های مختلف تاریخی آشنا می¬شوند. ضمناً با نگاه تحلیلی و انتقادی به تجربه های تاریخی ایران در عرصه تعلیم و تربیت؛ موارد قابل درس-گیری برای آینده پیش رو را در این زمینه خواهند آموخت. |
3 |
شایستگی های پایه |
در پایان این درس انتظار می¬رود دانشجویان ضمن اطلاع از سیر تحولات تاریخی تعلیم و تربیت (فراز و فرود جریان و نظام تعلیم و تربیت ایران) از آمادگی لازم برای تحلیل انتقادی این تجربه¬ها و درس¬گیری از آن برخوردار شوند. |
4 |
اهداف یادگیری |
در پایان این درس انتظار می¬رود دانشجویان ضمن اطلاع از سیر تحولات تاریخی تعلیم و تربیت (فراز و فرود جریان و نظام تعلیم و تربیت ایران) از آمادگی لازم برای تحلیل انتقادی این تجربه¬ها و درس¬گیری از آن برخوردار شوند. |
5 |
روش تدریس |
سخنرانی، پرسش و پاسخ؛ بحث گروهی |
6 |
وظایف دانشجو |
مشارکت در مباحث کلاسی؛ ارائه تکالیف کلاسی |
7 |
منبع |
الماسی، علی محمد (1382). تاریخ مختصر تحول تعلیم و تربیت در اسلام و ایران. تهران: انتشارات رشد.
صدیق، عیسی (1342). تاریخ فرهنگ ایران. تهران: دانشگاه تهران.
درانی، کمال (1376). تاریخ آموزش و پرورش ایران قبل و بعد از اسلام. تهران: انتشارات سمت. |
8 |
مواد و امکانات آموزشی |
ویدئو پروژکتور؛ تخته وایت برد |
9 |
نحوه ارزشیابی |
ارزیابی شفاهی 20 درصد؛ میان ترم 20 درصد؛ پایان ترم 40 درصد؛ تکلیف هفتگی 10 درصد و گزارش مکتوب 10 درصد |
10 |
فایل |
Pdf File |