طرح درس (براساس سرفصل)

طرح درس (براساس سرفصل)
# عنوان توضیحات
1 جایگاه درس در برنامه درسی دوره دانشجویان علوم تربیتی به عنوان کسانی که قرار است کارشناس تربیتی در مسائل تعلیم و تربیت در جامعه دینی باشند؛ ضروری است با اندیشه های متفکران مسلمان آشنا شوند و از این نظرات به عنوان مبانی برای بنیان گذاری رویکرد تربیتی خود (به عنوان یک کارشناس) بهره برند. براین اساس این درس می تواند یکی از دروس مبانی این رشته در دوره کارشناسی محسوب شود.
2 هدف کلی با توجه به اینکه، از کارشناس علوم تربیتی انتظار می¬رود از قدرت مطلوب برای تحلیل رویکردهای تربیتی برخوردار باشد؛ هدف درس حاضر آشنایی دانشجویان با اندیشه¬های تربیتی متفکران مسلمان کلاسیک و معاصر است.
3 شایستگی های پایه دانشجویان ضمن آشنایی با اندیشه متفکران مسلمان قدیم و جدید؛ با نظریه¬ها و ایدئولوژی های ترببتی برآمده از این اندیشه-ها نیز آشنا می¬شوند. در اثر این آشنایی از دانشجویان رشته علوم تربیتی (در سطح کارشناسی) انتظار می¬رود که قدرت تحلیل اندیشه¬های تربیتی متفکران مسلمان (با هدف دستیابی به برآوردی از الگوهای عملی تربیت برآمده از اندیشه آنها) را به دست آورند و پس از مطالعه سایر دروس (مثل: مکاتب فلسفی و ) قدرت مقایسه این دیدگاه¬ها را با سرمایه¬های علمی و معنوی تمدن خود به¬دست آورند.
4 اهداف یادگیری با توجه به اینکه، از کارشناس علوم تربیتی انتظار می¬رود از قدرت مطلوب برای تحلیل رویکردهای تربیتی برخوردار باشد؛ هدف درس حاضر آشنایی دانشجویان با اندیشه¬های تربیتی متفکران مسلمان کلاسیک و معاصر است.
5 نحوه ارزشیابی تکالیف هفتگی 10%؛ ارائه گروهی در کلاس 15%؛ میان ترم 20%؛ آزمون شفاهی 15%؛ گزارش مکتوب پایانی 10%؛ آزمون پایان ترم 30%
6 روش تدریس سخنرانی؛ بحث گروهی و گفتگوی مبتنی بر مساله
7 وظایف دانشجو مشارکت کلاسی؛ تدوین گزارش کلاسی و پایانی
8 منبع فهرست منابع: منبع اصلی: گروه نویسندگان؛ آراء دانشمندان مسلمان در تعلیم و تربیت و مبانی آن (1380). تهران: انتشارات سمت. منابع تکمیلی: - باغگلی؛ حسین (1386). بررسی آراء و عملکرد متفکران تربیت دینی غیررسمی در ایران، پایان نامه کارشناسی ارشد؛ دانشگاه تهران. - همتی فر، مجتبی (1397). " نسبت سیاست و تربیت در اندیشه امام خمینی (ره): سازواری قدرت و هدایت در تربیت اسلامی". پایان نامه دکتری؛ دانشگاه فردوسی مشهد. - مریدی، فاطمه (1397). بازخوانی اندیشه های تربیتی امام موسی صدر؛ پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی. - شریعتی، علی (1389). مکتب تعلیم و تربیت اسلامی. تهران: انتشارات چاپ پخش. - حائری شیرازی، محی الدین (1385). مربی و تربیت. تهران: انتشارات معارف.
9 مواد و امکانات آموزشی رایانه؛ دیتا پروژگتور و تخته وایت برد
10 فایل Pdf File