1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
این درس مقدمه و ضرورتی است برای درک رابطه میان فلسفه و روانشناسی برای دانشجویان رشته روان شناسی |
2 |
هدف کلی |
تبیین رابطه میان فلسفه و روانشناسی |
3 |
شایستگی های پایه |
در پایان این درس انتظار می¬رود دانشجویان ضمن اطلاع از انواع مکاتب فلسفی متاثر بر روان¬شناسی؛ قدرت تحلیل و تبیین لازم برای تشخیص ریشه¬های موثر مکاتب روان¬شناسی (در فلسفه¬های قدیم و جدید) را داشته باشند و همچنین با تفکر انتقادی از انگیزه¬ لازم برای امکان و ضرورت تحقق روان¬شناسی اسلامی (با توجهبه مکاتب فلسفه اسلامی) برخوردار شوند. |
4 |
اهداف یادگیری |
دانشجویان ضمن آشنایی با روابط قابل تصور میان فلسفه و علم (به¬طور خاص علم روان¬شناسی) با اثرات متقابل میان مکاتب فلسفی و مکاتب روان¬شناسی آشنایی بیشتری پیدا می¬کنند. از آنجا که فلسفه علم، به طور عمده با سه مقوله موضوع علم، روش علم و هدف علم سروکار دارد، ساختار اصلی این درس نیز بر روابط میان فلسفه و روان¬شناسی در همین سه حوزه خواهد بود. |
5 |
روش تدریس |
سخنرانی؛ پرسش و پاسخ؛ بحث گروهی؛ گفتگو مبتنی بر مساله |
6 |
وظایف دانشجو |
مشارکت در کلاس؛ تکلیف هفتهگی؛ تدوین گزارش نهایی |
7 |
منبع |
فهرست منابع:
منبع اصلی:
باقری نوعپرست، خسرو؛ فلسفه علم روان¬شناسی (1398). تهران: سازمان سمت.
منابع تکمیلی:
- آذربایجانی، مسعود (1400). فلسفه علم روان¬شناسی؛ تهران: انتشارات سمت و پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
- وایسکاف، دانیل و آدامز، فرد (ترجمه ابوتراب یغمایی).(1403). مقدمه¬ای بر فلسفه روان¬شناسی. تهران: موسسه پژوهش و حکمت رضوی.
- عبدالملکی؛ سعید(1400). فلسفه علم روان¬شناسی؛ تهران، انتشارات مولفین طلایی. |
8 |
مواد و امکانات آموزشی |
سیستم رایانه؛ دیتا پروژکتور و وایت برد |
9 |
نحوه ارزشیابی |
گزارش مکتوب 10 درصد؛ تکالیف هفتگی 10 درصد؛ امتحان پایانترم 35 درصد؛ امتحان میانترم 15 درصد؛ مباحث کلاسی 10 درصد؛ ارزیابی شفاهی 20 درصد |
10 |
فایل |
Pdf File |