طرح درس (براساس سرفصل)

طرح درس (براساس سرفصل)
# عنوان توضیحات
1 جایگاه درس در برنامه درسی دوره در حوزه تعلیم و تربیت و با هدف شناخت بیشتر اخلاق حرفه¬ای تعلیم و تربیت که موثر در عمل تربیت است در برنامه درسی دوره کارشناسی رشته علوم تربیتی این درس به عنوان یکی از دروس اصلی این رشته دیده شده است.
2 هدف کلی با توجه به اینکه، از کارشناس علوم تربیتی انتظار می¬رود از قدرت مطلوب برای تحلیل موقعیت¬های تربیتی و روابط حاکم بر آن برخوردار باشد؛ هدف درس حاضر آشنایی دانشجویان با اخلاق حرفه¬ای در تعلیم و تربیت است. در این زمینه تلاش برای افزایش قدرت تحلیل دانشجویان در حوزه ارزش¬های اخلاقی مورد توجه در عمل تربیت برای معلم و کارشناس تربیتی به¬عنوان یک فرد حرفه¬ای در این زمینه نیز به عنوان هدف ضمنی درس مطرح می باشد.
3 شایستگی های پایه دانشجویان ضمن آشنایی با تفاوت¬های شغل و حرفه و اطلاع از چیستی اخلاق حرفه¬ای، با ارزش¬ها و اصول اخلاقی در عرصه معلمی و در زمان حضور در مدرسه آشنا می¬شوند. در پایان این درس انتظار می¬رود دانشجویان ضمن اطلاع از اصول حرفه¬ای در حوزه تعلیم و تربیت از قدرت نقد نظام موجود و ارائه راهکارهایی برای تثبیت و تعالی اخلاق حرفه¬ای در مدرسه برخوردار شوند و آمادگی لازم برای اجرایی سازی این پیشنهادها در عرصه عمل (در صورت حضور در مدرسه یا موقعیت¬های مرتبط با تربیت) برخوردار شوند.
4 اهداف یادگیری - آشنایی با چیستی اخلاق، حرفه، اخلاق حرفه¬ای و اخلاق حرفه¬ای در آموزش وپرورش - مقایسه اخلاق حرفه¬ای با هنجارهای اجتماعی - آشنایی با سیر تحول اخلاق حرفه¬ای مربیان - آشنایی با اصول اخلاق حرفه¬ای مربیان از منظر اسلامی - آشنایی با منشور اخلاق حرفه¬ای مربیان در تجارب جهانی - آشنایی با بایدها و نبایدهای اخلاق حرفه¬ای مربیان در حوزه تعلیم و تربیت o الف ( اخلاق حرفه¬ای مربیان در حوزه وظایف آموزشی (تسلط بر اهداف، محتوا، اصول و روش های تدریس، شیوههای ارزشیابی، رعایت عدالت آموزشی و تعهد سازمانی به برنامه ها) o ب) اخلاق حرفه¬ای مربیان در تعاملات درون گروهی و برون گروهی o ج) آشنایی با اخلاق حرفه¬ای مربیان با محوریت ارزشهای بنیادین، کارکردی و اسلامی o د) آشنایی با موانع تحقق اخلاق حرفه ای مربیان در محوریت وظایف آموزشی، وظایف ارتباطی و ارزشهای بنیادین مسائل تعارض اخلاقی ومصداق یابی آن در موقعیت تربیتی
5 روش تدریس از آنجا که انتظار می¬رود دانشجویان با نگاه پژوهشگرانه با دروس مواجه شوند و تقویت قوای استدلالی دانشجویان برای دستیابی به قدرت نقد و بررسی در این درس از اهمیت جدی برخوردار است؛ بنابراین این درس آمیزه‌ای از تقریر، بحث، فعالیت‌های گروهی برای بررسی موضوعات مورد نظر است. بطور کلی درباره هر موضوع مطالب مقدماتی ارائه خواهد شد و سپس دانشجویان موظف به مطالعه اختصاصی درباره هر موضوع مورد بحث بوده و ضمن ارائه دستاوردهای خود (در قالب گروه¬های کوچک) در کلاس؛ نتایج مطالعات خود را نیز به عنوان تکلیف کلاسی ارائه می¬نمایند. ضمناً در سرتاسر درس همه دانشجویان مسؤول هستند مباحث مطرح شده در کلاس را با تجربه¬های فردی و اجتماعی¬شان مورد بحث و بررسی قرار دهند.
6 وظایف دانشجو در این درس از دانشجویان انتظار می¬رود موضوعات تعیین شده در کلاس را مورد مطالعه قرار داده و با ارائه دست¬یافته¬های مطالعاتی خود در کلاس (به شیوه کنفرانس) به بحث و تبادل نظر با استاد و سایر دانشجویان بپردازند. در پایان نیز هر یک از دانشجویان با جمع¬بندی مباحثی که مطالعه آن در حیطه ماموریتی آنها بوده است گزارش¬هایی از مطالعات خود را (به¬صورت خلاصه) ارائه می¬نماید.
7 مواد و امکانات آموزشی برخورداری کلاس از سیستم رایانه و دیتا پروژکتور ضروری است.
8 منبع منبع اصلی: برخورداری، زینب؛ فرامرز قراملکی، احد و موحدی، فائزه (1399). تهران: موسسه شهید مهدوی. منابع تکمیلی: - بیرونی، راضیه و باقری، خسرو (1387). مبانی و اصول اخلاق تدریس براساس فلسفه اخلاق اسلامی، روانشناسی و علوم تربیتی سال سی و هشتم، ش ۳. ص ۱۱۵ . - فرامرز قراملکی،احد (1392). درآمدی بر اخلاق حرفه¬ای انتشارات سازمان مدیریت صنعتی. - فرامرز قراملکی،احد (1383). اخلاق حرفه¬ای تهران، انتشارات مجنون. - فرامرز قراملکی،احد (1388). اخلاق سازمانی تهران: سرامد. - دلشاد تهرانی، مصطفی (1376). اخلاق کار در سیره نبوی. نامه پژوهش. سال دوم، شماره پنجم.
9 نحوه ارزشیابی ارزشیابی در پنج بخش تنظیم مکتوب مطالعات مرحله¬ای، ارائه سمینار کلاسی، آزمون میان ترم، ارائه گزارش پایانی و آزمون کتبی پایانی به دانشجویان اختصاص داده خواهد شد. توضیحات و سهم هر بخش در جدول زیر مشاهده می¬شود: ردیف فعالیت سهم نمره توضیحات 1 تنظیم مکتوب مطالعات مرحله¬ای 15 درصد دانشجویان موظفند برای هر موضوع درسی گزارشی یک صفحه¬ای در سامانه VU در زمان مشخص ضده بارگذاری نمایند. 2 ارائه سمینار کلاسی 15 درصد هر یک از دانشجویان در طی ترم حداقل 1 مرحله (فردی یا گروهی) ارائه خواهند نمود. 3 آزمون میان ترم 20 درصد آزمون کتبی از مباحث تدریس شده 4 ارائه گزارش پایانی 20 درصد هر یک از دانشجویان موظفند گزارشی تحلیلی از مباحث موجود (مبتنی بر یک موقعیت واقعی مثل مدرسه) به شکل مکتوب ارائه نمایند. 5 آزمون کتبی پایانی 30 درصد آزمون پایانی از کل موارد مطرح شده به شکل مکتوب برگزار خواهد شد.
10 فایل Pdf File