1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
در رشته روان شناسی و با هدف شناخت بیشتر روان شناسی دین در برنامه درسی دوره کارشناسی این درس به عنوان یکی از دروس اصلی این رشته دیده شده است و درس «مباحث اساسی در روان¬شناسی2» به عنوان پیش¬نیاز این درس در نظر گرفته شده است. |
2 |
هدف کلی |
هدف درس حاضر آشنایی دانشجویان با مطالعات روان شناسی در موضوع دین داری است. |
3 |
شایستگی های پایه |
دانشجویان با بهره گیری از دانش پایه خود در مورد رویکردها و متفکران مختلف روان شناسی، به مطالعه شیوه، اثر و پیامد دین داری خواهند پرداخت. در پایان این درس انتظار می¬رود دانشجویان ضمن اطلاع از رویکردهای مختلف روان¬شناسی با مساله دین داری و پیامدهای آن، از قدرت نقد مواجهه های غیرمنطقی و افراط گرایانه با مقوله دین¬داری در جامعه انسانی معاصر برخوردار شوند و همچنین انگیزه لازم و آمادگی اولیه را برای مواجهه منطقی و مطلوب برای حرکت در مسیر روان شناسی اسلامی (مبتنی بر نظام معیار اسلامی جامعه ایران معاصر) در عرصه مطالعات علمی و اقدامات عملی این رشته به دست آورند. |
4 |
اهداف یادگیری |
علاوه بر پیگیری هدف کلی درس، تلاش برای افزایش قدرت تحلیل و تفکر انتقادی دانشجویان در حوزه مطالعات دین داری از منظر روان شناسی به عنوان هدف ضمنی درس مطرح می باشد. بر این اساس اهداف زیر می تواند برای این درس مورد توجه قرار گیرد:
- مساله دین در جامعه انسانی معاصر
- تاریخچه و تحولات روان شناسی دین
- نظریه های روان شناسان درباره دین (جیمز، فروید و یونگ)
- فهم و ابعاد دین داری
- سنجش دین داری (تاریخچه، مبانی نظری، محدودیت های مطالعه در این حوزه)
- آثار دین داری (آثار فردی و اجتماعی)
- تجربه مواجهه با دین در جامعه معاصر ایران
- روان شناسی دین در ایران معاصر |
5 |
روش تدریس |
از آنجا که انتظار می¬رود دانشجویان با نگاه پژوهشگرانه با دروس مواجه شوند و تقویت قوای استدلالی و مهارتی دانشجویان برای دستیابی به قدرت نقد و بررسی در این درس از اهمیت جدی برخوردار است؛ بنابراین این درس آمیزهای از تقریر، بحث، گفتگوهای گروهی برای بررسی موضوعات مورد نظر است. بطور کلی درباره هر موضوع مطالب مقدماتی ارائه خواهد شد و سپس دانشجویان موظف به مطالعه اختصاصی درباره هر موضوع بوده و ضمن ارائه دستاوردهای خود (در قالب گروه¬های کوچک) در کلاس؛ نتایج مطالعات خود را نیز به عنوان تکلیف کلاسی ارائه می¬نمایند. ضمناً در سرتاسر درس همه دانشجویان مسؤول هستند مباحث مطرح شده در کلاس را با تجربه¬های فردی و اجتماعی¬شان مورد بحث و بررسی قرار دهند. |
6 |
وظایف دانشجو |
در این درس از دانشجویان انتظار می رود اولاً پیش نویسی از مطالعه اولیه درباره موضوعات درسی را قبل از جلسه تدریس، تحویل استاد نمایند و همچنین موضوعات تعیین شده در کلاس را مورد مطالعه قرار داده و با ارائه دست یافته های مطالعاتی خود در کلاس (به شیوه گفتگومحور) به بحث و تبادل نظر با استاد و سایر دانشجویان بپردازند. در پایان نیز هر یک از دانشجویان با جمع بندی مباحثی که مطالعه آن در حیطه ماموریتی آنها بوده است گزارش هایی از مطالعات خود را (به صورت خلاصه) ارائه می¬نماید. |
7 |
منبع |
منبع اصلی: آذربایجانی، مسعود و مسوی اصل، سید مهدی (1400). درآمدی بر روان شناسی دین (چاپ هشتم). تهران: انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه. |
8 |
مواد و امکانات آموزشی |
برای تدریس وجود سیستم رایانه و ویدئو پروژکشن برای ارائه فیلم آموزشی و پاورپوینت ضروری می باشد. |
9 |
نحوه ارزشیابی |
ارزشیابی در پنج بخش تنظیم مکتوب مطالعات مرحله ای، ارائه سمینار کلاسی، آزمون میان ترم، ارائه گزارش مطالعاتی و آزمون کتبی پایانی به دانشجویان اختصاص داده خواهد شد. توضیحات و سهم هر بخش در ادامه مشاهده می شود:
- تنظیم مکتوب مطالعات مرحله ای؛ 15 درصد
- مشارکت در مباحث کلاسی؛ 15 درصد
- آزمون میان ترم؛ 20 درصد
- ارائه گزارش مطالعاتی؛ 20 درصد
- آزمون کتبی پایانی؛ 30 درصد |
10 |
فایل |
Pdf File |