1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
در حوزه تعلیم و تربیت و با هدف شناخت بیشتر با راهبردها و شیوه¬های آموزش تفکر به کودکان و نوجوانان در فرآیند تعلیم و تربیت که موثر در عمل تربیت است در برنامه درسی دوره کارشناسی رشته علوم تربیتی این درس به عنوان یکی از دروس اصلی این رشته دیده شده است. |
2 |
هدف کلی |
با توجه به اینکه، از کارشناس علوم تربیتی انتظار می رود از قدرت مطلوب برای تحلیل موقعیت های تربیتی و روابط حاکم بر آن برخوردار باشد؛ هدف درس حاضر آشنایی دانشجویان با راهبردها و شیوه های آموزش تفکر به کودکان و نوجوانان در فرآیند تعلیم و تربیت است. در این زمینه تلاش برای افزایش قدرت تحلیل و مهارت های عملی دانشجویان در حوزه آموزش تفکر به کودکان و نوجوانان مورد توجه در عمل تربیت برای معلم و کارشناس تربیتی به عنوان یک فرد حرفه ای در این زمینه نیز به عنوان هدف ضمنی درس مطرح می باشد. |
3 |
شایستگی های پایه |
دانشجویان ضمن آشنایی با راهبردها و شیوه های آموزش تفکر به کودکان و نوجوانان در فرآیند تعلیم و تربیت و آشنایی با ویژگی های آموزش و پرورش مبتنی بر توسعه تفکر، انگیزه لازم و مهارت اولیه برای ورود به عرصه ارتباط متفاوت با کودکان و نوجوانان را پیدا می کنند. در پایان این درس انتظار می رود دانشجویان ضمن اطلاع از راهبردها و مهارت¬های توسعه تفکر در کودکان و نوجوانان از قدرت نقد نظام موجود و ارائه راهکارهایی برای تثبیت و تعالی جریان آموزش تفکر به کودکان و نوجوانان برخوردار شوند و انگیزه لازم و آمادگی اولیه را برای اجرایی سازی این پیشنهادها در عرصه عمل (در صورت حضور در مدرسه یا موقعیت های مرتبط با تربیت) داشته باشند. |
4 |
اهداف یادگیری |
اهداف زیر می تواند برای این درس مورد توجه قرار گیرد:
- آشنایی با چیستی تفکر و دانش انسان معاصر درباره آن
- آشنایی با انواع هوش
- آشنایی با چیستی خلاقیت و فرآیند توسعه آن در دوره کودکی
- آشنایی با چیستی تفکر انتقادی و مهارت¬های مرتبط با آن
- آشنایی با چیستی «مساله» و راهبردها و مهارت¬های مورد نیاز برای توسعه توان کودک در فرآیند «حل مساله»
- آشنایی با تاریخچه شکل گیری فلسفه برای کودکان در دنیای معاصر
- آشنایی با چیستی و مهارت های مورد نیاز برای راهبری جریان فلسفه برای کودکان در حلقه کند و کاو فلسفی
- آشنایی با وضعیت فلسفه برای کودکان در جامعه معاصر ایران و برآوردی درباره آینده این حوزه تربیتی |
5 |
روش تدریس |
از آنجا که انتظار می رود دانشجویان با نگاه پژوهشگرانه با دروس مواجه شوند و تقویت قوای استدلالی و مهارتی دانشجویان برای دستیابی به قدرت نقد و بررسی در این درس از اهمیت جدی برخوردار است؛ بنابراین این درس آمیزهای از تقریر، بحث، گفتگوهای گروهی برای بررسی موضوعات مورد نظر است. بطور کلی درباره هر موضوع مطالب مقدماتی ارائه خواهد شد و سپس دانشجویان موظف به مطالعه اختصاصی درباره هر موضوع مورد بحث بوده و ضمن ارائه دستاوردهای خود (در قالب گروه های کوچک) در کلاس؛ نتایج مطالعات خود را نیز به عنوان تکلیف کلاسی ارائه می نمایند. ضمناً در سرتاسر درس همه دانشجویان مسؤول هستند مباحث مطرح شده در کلاس را با تجربه های فردی و اجتماعی شان مورد بحث و بررسی قرار دهند. |
6 |
وظایف دانشجو |
در این درس از دانشجویان انتظار می رود اولاً پیش نویسی از مطالع اولیه درباره موضوعات درسی را قبل از جلسه تدریس، تحویل استاد نمایند و همچنین موضوعات تعیین شده در کلاس را مورد مطالعه قرار داده و با ارائه یافته های مطالعاتی خود در کلاس (به شیوه گفتگومحور) به بحث و تبادل نظر با استاد و سایر دانشجویان بپردازند. در پایان نیز هر یک از دانشجویان با جمع بندی مباحثی که مطالعه آن در حیطه ماموریتی آنها بوده است گزارش هایی از مطالعات خود را (به صورت خلاصه) ارائه می¬نماید. |
7 |
منبع |
منبع اصلی: فیشر، رابرت (1385). آموزش تفکر به کودکان. مترجم مسعود صفایی مقدم و افسانه نجاریان. اهواز: نشر رَسِش.
منابع تکمیلی:
- فیشر، رابرت (۱۹۴۳). آموزش تفکر. مترجم سرمد، غلامعلی (۱۳۸۹) تهران: انتشارت گاج.
- قائدی، یحیی (۱۳۸۳). آموزش فلسفه به کودکان، بررسی مبانی نظری. تهران: انتشارات دواوین.
- راجی، ملیحه (1395). کند و کاوی در مبانی و خاستگاه های نظری- تربیتی فلسفه برای کودکان. تهران: انتشارات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
- لیپمن، متیو؛ شارپ، آن و اسکانیان، فردریک (1395). فلسفه در کلاس درس. مترجم محم زهیر باقری نوع پرست. تهران: انتشارات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
- یاوری الهام و همکاران (1400). گفتگوهای عمیق برای بچه های دقیق. تهران: انتشارات سروش. |
8 |
مواد و امکانات آموزشی |
برای تدریس وجود سیستم رایانه و ویدئو پروژکشن برای ارائه فیلم آموزشی و پاورپوینت ضروری می باشد. |
9 |
نحوه ارزشیابی |
ارزشیابی در پنج بخش تنظیم مکتوب مطالعات مرحله ای، ارائه سمینار کلاسی، آزمون میان ترم، ارائه گزارش تجربی و آزمون کتبی پایانی به دانشجویان اختصاص داده خواهد شد. توضیحات و سهم هر بخش به شرح زیر می باشد:
- تنظیم مکتوب مطالعات مرحله ای؛ 15 درصد
- ارائه سمینار کلاسی؛ 15 درصد
- آزمون میان ترم؛ 20 درصد
- ارائه گزارش تجربی؛ 20 درصد
- آزمون پایان ترم؛ 30 درصد |
10 |
فایل |
Pdf File |