1 |
هدف کلی |
آشنایی دانشجویان با مفاهیم راهنمایی و راهنمایی آموزشی، روش ها و اصول آن، جهت بهبود کیفیت آموزشی فراگیران |
2 |
اهداف یادگیری |
شنایی دانشجویان با موارد زیر:
- مفهوم، تعریف، اهداف، حیطه و دامنه و ضرورت نظارت و راهنمایی آموزشی
- پیشینه تاریخی نظارت و راهنمایی آموزشی در ایران و جهان و مقایسه آنها
- تاثیر حوزه های مختلف علمی بر نظارت و راهنمایی آموزشی
- جایگاه نظارت و راهنمایی در نظام آموزشی در ایران
- جایگاه نظارت و راهنمایی آموزشی در اسلام
- اصول و شایستگی اخلاقی در نظارت و راهنمایی آموزشی
- مهارت های مورد نیاز ناظر: سنجش و برنامه ریزی، پژوهش و ارزشیابی، برنامه ریزی و مشاهده
- وظایف و مسئولیت های ناظر و راهنمای آموزشی
الف) وظایف اداری: ایجاد پایگاه داده، فعال سازی تیم های اداری، اعتلای تغییر در نظام آموزشی، بازنگری در اهداف و ... .
ب) وظایف آموزشی: بهبود تدریس در کلاس درس، توسعه برنامه ریزی آموزشی و درسی، بهسازی کارکنان و رشد حرفه ای، تغییر و بهبود سازمان آموزشی، سازماندهی، ارزشیابی، توسعه روابط انسانی و ... .
- شیوه¬های نظارت و راهنمایی آموزشی: سنتی، بالینی، همتایان، مربیگری، مشارکتی، خود نظارتی، مبتنی بر رشد و ...
- روشهای موجود نظارت و راهنمایی آموزشی در نظام آموزش و پرورش ایران و مقایسه کاربرد آنها
- آسیب¬های نظارت و راهنمایی آموزشی کشور و شیوه¬های بهبود آنها |
3 |
روش تدریس |
ترکیبی |
4 |
وظایف دانشجو |
مطالعه سرفصل و پیش مطالعه
آزمون میان نیمسال
مطالعه آسیب شناسی وضع موجود نظارت و راهنمایی آموزشی |
5 |
منبع |
- منابع اصلی:
نیکنامی، مصطفی(۱۳۹۰)، نظارت و راهنمایی آموزشی، ویرایش اول، تهران: انتشارات سمت.
وکیلیان، منوچهر (۱۳۷۵)، نظارت و راهنمایی تعلیماتی، نشر دانشگاه پیام نور
منابع برای مطالعه بیشتر:
گلیکمن، کارل دی، گوردون استفن، پی و گوردون ژوویتا ام، راس(۱۳۹۱)، نظارت و رهبری آموزشی: رویکردی تحولی، ترجمه غلامرضا شمس و محمود ابوالقاسمی، تهران: انتشارات دانشگاه شهید بهشتی. |
6 |
نحوه ارزشیابی |
ارزشیابی مستمر
میان نیمسال
آزمون نهایی
پروژه |