طرح درس (براساس سرفصل)

طرح درس (براساس سرفصل)
# عنوان توضیحات
1 هدف کلی آشنایی دانشجویان با مفاهیم راهنمایی و راهنمایی آموزشی، روش ها و اصول آن، جهت بهبود کیفیت آموزشی فراگیران
2 اهداف یادگیری شنایی دانشجویان با موارد زیر: - مفهوم، تعریف، اهداف، حیطه و دامنه و ضرورت نظارت و راهنمایی آموزشی - پیشینه تاریخی نظارت و راهنمایی آموزشی در ایران و جهان و مقایسه آنها - تاثیر حوزه های مختلف علمی بر نظارت و راهنمایی آموزشی - جایگاه نظارت و راهنمایی در نظام آموزشی در ایران - جایگاه نظارت و راهنمایی آموزشی در اسلام - اصول و شایستگی اخلاقی در نظارت و راهنمایی آموزشی - مهارت های مورد نیاز ناظر: سنجش و برنامه ریزی، پژوهش و ارزشیابی، برنامه ریزی و مشاهده - وظایف و مسئولیت های ناظر و راهنمای آموزشی الف) وظایف اداری: ایجاد پایگاه داده، فعال سازی تیم های اداری، اعتلای تغییر در نظام آموزشی، بازنگری در اهداف و ... . ب) وظایف آموزشی: بهبود تدریس در کلاس درس، توسعه برنامه ریزی آموزشی و درسی، بهسازی کارکنان و رشد حرفه ای، تغییر و بهبود سازمان آموزشی، سازماندهی، ارزشیابی، توسعه روابط انسانی و ... . - شیوه¬های نظارت و راهنمایی آموزشی: سنتی، بالینی، همتایان، مربیگری، مشارکتی، خود نظارتی، مبتنی بر رشد و ... - روشهای موجود نظارت و راهنمایی آموزشی در نظام آموزش و پرورش ایران و مقایسه کاربرد آنها - آسیب¬های نظارت و راهنمایی آموزشی کشور و شیوه¬های بهبود آنها
3 روش تدریس ترکیبی
4 وظایف دانشجو مطالعه سرفصل و پیش مطالعه آزمون میان نیمسال مطالعه آسیب شناسی وضع موجود نظارت و راهنمایی آموزشی
5 منبع - منابع اصلی: نیکنامی، مصطفی(۱۳۹۰)، نظارت و راهنمایی آموزشی، ویرایش اول، تهران: انتشارات سمت. وکیلیان، منوچهر (۱۳۷۵)، نظارت و راهنمایی تعلیماتی، نشر دانشگاه پیام نور منابع برای مطالعه بیشتر: گلیکمن، کارل دی، گوردون استفن، پی و گوردون ژوویتا ام، راس(۱۳۹۱)، نظارت و رهبری آموزشی: رویکردی تحولی، ترجمه غلامرضا شمس و محمود ابوالقاسمی، تهران: انتشارات دانشگاه شهید بهشتی.
6 نحوه ارزشیابی ارزشیابی مستمر میان نیمسال آزمون نهایی پروژه