1 |
هدف کلی |
آشنایی با فرایندهای تحول در سازمان و افزایش دانش ادراکی و تحلیلی دانشجویان در زمینه پارادایم های ایجاد تحول در سازمان و نظام مدیریتی آن از طریق شناخت، مقایسه و تحلیل جامع نظریه ها، الگوهای مدیریت تحول، به منظور کمک به بهبود کارکرد افراد، گروه ها و سازمان. |
2 |
شایستگی های پایه |
1. راهبردهای موثر مدیریت تحول سازمانی را می شناسد.
2. چگونگی مدیریت موثر فرایندهای نوآوری و طراحی تحول سازمانی را مورد تجزیه و تحلیل قرار می¬دهد.
3. شایستگی مشارکت عملی در تحول سازمانی با اتخاذ راهبردها سیاستها و برنامه های کارآمد را دارد.
4. توانایی نظارت بر سیستم های مدیریت تحول و نوآوری و طراحی آن را دارا می باشد.
5. نقش های مدیران و ویژگیهای مدیران نوآور را می¬شناسد..
6. ضرورت ایجاد تحول سازمانی را تحلیل می کند.
7. الگوهای تحول سازمانی را می¬شناسد.
8. هم¬راستایی شیوه های مدیریت تحول سازمانی با ساختار، فناوری، منابع انسانی و استراتژی¬های سازمانی را مورد ارزشیابی قرار می¬دهد. |
3 |
اهداف یادگیری |
1. آشنایی با تاریخچه و مفهوم تحول سازمانی و مفاهیم مشابه آن
2. شناخت نقش برنامه ریزی و مدیریت تحول سازمانی در ارتقای بهره وری سازمان
3. شناخت انواع رویکردها و روش های تحول سازمانی
4. افزایش سازگاری بین ساختار، فرآیندها، راهبرد، افراد و فرهنگ سازمان
5. ایجاد و توسعه راه حل نو و خلاقانه در سازمان
6. شناخت نقش آموزش و بهسازی منابع انسانی در تحول سازمانی |
4 |
روش تدریس |
تلفیقی از روش سخنرانی، مطالعه موردی و مشارکت فردی در بحث¬های کلاس به ویژه در موضوعاتی که نیازمند ارائه مثال¬های عینی داشته باشد. |
5 |
وظایف دانشجو |
مطالعه منابع تعیین شده و ارائه در کلاس |
6 |
منبع |
الف) منبع اصلی:
1. زمردیان، اصغر. مدیریت تحول (استراتژیها، کاربرد و الگوهای نوین). تهران: سازمان مدیریت صنعتی(1399). چاپ سیزدهم.
2. تسلیمی، محمدسعید. (۱۳۹۴). مدیریت تحول سازمانی. تهران: سمت.
ب) سایر منابع برای مطالعه بیشتر:
3. فرنچ، وندل و سیسیل بل. (۱۳۹۰). مدیریت تحول در سازمان. ترجمه سید مهدی الوانی و حسن دانایی فرد. تهران: اشراقی.
4. مک لنان، روی. (۱۳۹۳). مدیریت تحول سازمانی پیشرفته. ترجمه بابایی اهری. تهران: سمت.
5. استیسی، رالف دیو. (۱۳۹۵). تفکر استراتژیک و مدیریت تحول" دیدگاه های بین المللی درباره پویایی سازمانی". ترجمه مصطفی جعفری. تهران: رسا.
6. نصیری کاشانی، کاظم و فضل الله جمالو. (۱۳۹۵). تحول ناب سازمانی. تهران: ترمه.
7. استر، آلن و دیگران. (۱۳۹۳). تحول سازمانی استراتژیک: ایجاد قابلیت¬های تحول در سازمان. ترجمه احمد عیسی خانی. تهران: صفار.
8. اسماعیلی امیدوار، محمود و آجرلو شهرام. (۱۳۹۵). مدیریت استراتژی در تحول سازمان. تهران: حریم دانش.
9. پی آزبرن، استیفن و کری برون. (۱۳۹۴). مدیریت تحول و نوآوری در سازمان¬های بخش عمومی. تهران: امام همام.
10. نازی، شهربانو و علیزاده، علی. (۱۳۸۹). مدیریت تحول در سازمان¬ها از دیدگاه قرآن و نهج البلاغه. تهران: فرهنگسرای زبان.
11. تیمورنژاد، کاوه. (1۳۹۰). مدیریت تحول سازمانی از تئوری تا عمل. تهران: نرم افزار هامون.
11. Durand, R. (2006). Organizational evaluation and strategic management. Sage.
12. Simon, H. A. (1993). Strategy and organizational Evaluation. Strategic management Journal. 14(S2). 131- 142. 13. Barbara, S. B. & Stephen, S. S. (2010). Organizational Change. (4th ed). Perentice Hall.
14. BurkE, W. W. (2010). Organizational change. Theory and practice. (3 ed). Sage Publication.
15. Collines, D. (1998). Organisational Change, Sociological Perspectives. Taylor & Francis Inc.
16. Filming, J. & Senior B. (2006). Organizational change. (3 ed). Perentice Hall.
17. Grievese, J. (2010). Organizational change. Themes and Issues. Oxford University Press.
18. Hayes, L. J. Houmanfar, R.& Austin, J, A. Organiztional change. Context press.
19. Jeffe, D. T. (2006). Change management. (3 ed). Axzoe press.
منابع مطالعاتی:
1. پژوهشنامه مدیریت تحول /http://tmj.um.ac.ir
2. فصلنامه مطالعات مدیریت بهبود و تحول /http://jmsd.atu.ac.ir
3. فصلنامه فرایند مدیریت و توسعه /http://jmdp.ir/article-1-327-fa.hmtl |
7 |
نحوه ارزشیابی |
ارزشیابی مستمر ۱۰ درصد
میان ترم ۳۰ درصد
آزمون نهایی نوشتاری ۴۰ درصد
پروژه ۲۰ درصد(معرفی یک نمونه تحول در سازمان¬های منتخب) |
8 |
فایل |
Pdf File |