طرح درس (براساس سرفصل)

طرح درس (براساس سرفصل)
# عنوان توضیحات
1 هدف کلی آشنایی با مفهوم، سیاست، سیاستگذاری و نظام های آموزشی، تحلیل اثرات سیاستگذاری بر برنامه ها و استراتژی های نظام های آموزشی
2 منبع - سیاستگذاری آموزشی، لس بل، ترجمه فاطمه حمیدی فر، سعید برومند و مارال مسعودی، نشر پادینا، 1399، چاپ دوم، 1401. - ابن خلدون، عبدالرحمن(1375). مقدمه ابن خلدون، ترجمه محمدپروین گنابادی. چاپ هشتم، شرکت انتشارات علمی و فرهنگی. - اجلالی، پرویز؛ رفیعیان، مجتبی و عسگری، علی (1394). نظریه برنامه ریزی دیدگاههای سنتی وجدید. تهران: انتشارات آگاه. - احمدی رضائی، حسین و سادات ملکی، فائزه(1394). سیاستگذاری در آموزش عالی با رویکرد حکمرانی(خوب). تهران: مشکوه دانش. - باقری، شهلا(1387). علوم انسانی اجتماعی از بحران تا بومی سازی: انتقادات و راهکارها، فصلنامه حوزه و دانشگاه، سال ۱۴، ش ۵۴، صفحات 64 – 47. - جمشیدیها، غلامرضا و پرستش، شهرام ( ۱۳۸۶). دیالکتیک منش و میدان عمل پی یر بوردیو. نامة علوم اجتماعی شماره ۳۰، تهران : انتشارات دانشکده علوم اجتماعی. - حداد، وادی و دمسکی، تری(1388). فرایند برنامه ریزی ( سیاستگذاری در آموزش وپرورش یک چارچوب کاربردی). ترجمه غلامرضا گرایی نژاد و کاظم رخساره. تهران: انتشارات مدرسه. - رضائیان، علی(1390). تجزیه و تحلیل و طراحی سیستم. تهران: انتشارات سمت. - ریترز، جورج(1388). نظریه های جامعه شناسی در دوران معاصر. ترجمه محسن ثلاثی. تهران: انشارات علمی. - سیادت، سید علی؛ نوروزی، رضاعلی؛ نادری، ناهید(1393). سیاستگذاری در آموزش و پرورش. نشر آموخته. - شویره، کریستین و اولیویه، فونتن(1385). واژگان بوردیو. زیرنظر ژان پی یر زرده. ترجمه مرتضی کتبی. تهران: نشرنی. - فراستخواه، مقصود(1388). دانشگاه ایرانی و مساله کیفیت. تهران: انتشارات آگاه. - قلی پور، رحمت الله و غلام¬پور آهنگر، ابراهیم(1389). فرایند سیاست¬گذاری عمومی در ایران. تهران: مرکز پژوهش¬های مجلس شورای اسلامی. - کوی، لوتان(1389). آموزش و پرورش فرهنگها وجوامع، ترجمه محمدیمنی دوزی سرخابی، تهران: انتشارت سمت. - مورن، ادگار، دومینگ موتا، راول و سیورانا، امیلو روژه(1387). اندیشه پیچیده و روش یادگیری درعصرسیاره ای. ترجمه محمدیمنی دوزی سرخابی. تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی واجتماعی. - مورن ادگار(1374). طبیعت طبیعت. ترجمه علی اسدی. تهران: انتشارات سروش. - مورن ادگار(1383). هفت دانش ضروری برای آموزش وپرورش آینده. ترجمه محمد یمنی. تهران: انتشارات دانشگاه شهیدبهشتی. - یمنی دوزی سرخابی، محمد(1382). برنامه ریزی توسعه دانشگاهی. تهران: انتشارات دانشگاه شهیدبهشتی. - یمنی دوزی سرخابی، محمد(1391). کیفیت در آموزش عالی. تهران: انتشارات سمت. - Http://anthropology.ir انسان دانشگاهی: پیر بوردیو وتشریح یک شورش دانشگاهی: حمیرا بذرافکن - Http:// farasatkhah.blogsky.com چکیده بحث مقصود فراستخواه درکرسی نقداجتماعی سیاست¬های آموزش عالی،1392. - http://kamyarsedaghat.blogfa.com علی الوردی، ابن خلدون ومنطق ارسطویی ترجمه کامیارصداقت ثمرحسینی. - . http://daneshnameh.roshd.ir - اسناد: - سند چشم انداز 20 ساله جمهوری اسلامی ایران. - نقشه جامع علمی کشور. - سند راهبردی علم و فناوری کشور. - سند تحول آموزش و پرورش. پایگاه های مطالعاتی: - مرکز اطلاعات و مدارک علمی ایران irandoc.ac.ir - بانک اطلاعات نشریات ایران magiran.com - پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی sid.ir
3 شایستگی های پایه - توانایی تفکر کل نگر و سیستمی - قدرت تحلیل اسناد بالادستی کشور - توانایی تحلیل برنامه ها و راهبردهای آموزشی بر اساس سیاست ها - توانایی نقش آفرینی در ایجاد و اجرای سیاستها تسلط یه روشها و فرآیندهای سیاستگذاری در نظام های آموزشی
4 اهداف یادگیری - برخورداری دانشجویان از تفکر کل نگر و سیستمی - شناسایی و تحلیل اثرات اسناد بالادستی کشور - تبیین برنامه ها و راهبردهای آموزشی بر اساس سیاست ها - نقش آفرینی در ایجاد و اجرای سیاستها - تسلط یه روشها و فرآیندهای سیاستگذاری در نظام های آموزشی
5 روش تدریس تلفیقی از سخنرانی، پرسش و پاسخ، مشارکت فردی و گروهی دانشجویان در بحث های کلاس به ویژه در موضوعاتی که نیازمند مطالعه و مرور مقالات مورد نظر و ارائه آن در کلاس یاشد.
6 وظایف دانشجو مطالعه منابع و مقالات مرتبط و ارائه در کلاس
7 نحوه ارزشیابی - ارزشیابی مستمر 50 درصد - انجام تکالیف و تهیه مقاله 50 درصد