1 |
هدف کلی |
آشنایی با مفهوم، سیاست، سیاستگذاری و نظام های آموزشی، تحلیل اثرات سیاستگذاری بر برنامه ها و استراتژی های نظام های آموزشی |
2 |
منبع |
- سیاستگذاری آموزشی، لس بل، ترجمه فاطمه حمیدی فر، سعید برومند و مارال مسعودی، نشر پادینا، 1399، چاپ دوم، 1401.
- ابن خلدون، عبدالرحمن(1375). مقدمه ابن خلدون، ترجمه محمدپروین گنابادی. چاپ هشتم، شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
- اجلالی، پرویز؛ رفیعیان، مجتبی و عسگری، علی (1394). نظریه برنامه ریزی دیدگاههای سنتی وجدید. تهران: انتشارات آگاه.
- احمدی رضائی، حسین و سادات ملکی، فائزه(1394). سیاستگذاری در آموزش عالی با رویکرد حکمرانی(خوب). تهران: مشکوه دانش.
- باقری، شهلا(1387). علوم انسانی اجتماعی از بحران تا بومی سازی: انتقادات و راهکارها، فصلنامه حوزه و دانشگاه، سال ۱۴، ش ۵۴، صفحات 64 – 47.
- جمشیدیها، غلامرضا و پرستش، شهرام ( ۱۳۸۶). دیالکتیک منش و میدان عمل پی یر بوردیو. نامة علوم اجتماعی شماره ۳۰، تهران : انتشارات دانشکده علوم اجتماعی.
- حداد، وادی و دمسکی، تری(1388). فرایند برنامه ریزی ( سیاستگذاری در آموزش وپرورش یک چارچوب کاربردی). ترجمه غلامرضا گرایی نژاد و کاظم رخساره. تهران: انتشارات مدرسه.
- رضائیان، علی(1390). تجزیه و تحلیل و طراحی سیستم. تهران: انتشارات سمت.
- ریترز، جورج(1388). نظریه های جامعه شناسی در دوران معاصر. ترجمه محسن ثلاثی. تهران: انشارات علمی.
- سیادت، سید علی؛ نوروزی، رضاعلی؛ نادری، ناهید(1393). سیاستگذاری در آموزش و پرورش. نشر آموخته.
- شویره، کریستین و اولیویه، فونتن(1385). واژگان بوردیو. زیرنظر ژان پی یر زرده. ترجمه مرتضی کتبی. تهران: نشرنی.
- فراستخواه، مقصود(1388). دانشگاه ایرانی و مساله کیفیت. تهران: انتشارات آگاه.
- قلی پور، رحمت الله و غلام¬پور آهنگر، ابراهیم(1389). فرایند سیاست¬گذاری عمومی در ایران. تهران: مرکز پژوهش¬های مجلس شورای اسلامی.
- کوی، لوتان(1389). آموزش و پرورش فرهنگها وجوامع، ترجمه محمدیمنی دوزی سرخابی، تهران: انتشارت سمت.
- مورن، ادگار، دومینگ موتا، راول و سیورانا، امیلو روژه(1387). اندیشه پیچیده و روش یادگیری درعصرسیاره ای. ترجمه محمدیمنی دوزی سرخابی. تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی واجتماعی.
- مورن ادگار(1374). طبیعت طبیعت. ترجمه علی اسدی. تهران: انتشارات سروش.
- مورن ادگار(1383). هفت دانش ضروری برای آموزش وپرورش آینده. ترجمه محمد یمنی. تهران: انتشارات دانشگاه شهیدبهشتی.
- یمنی دوزی سرخابی، محمد(1382). برنامه ریزی توسعه دانشگاهی. تهران: انتشارات دانشگاه شهیدبهشتی.
- یمنی دوزی سرخابی، محمد(1391). کیفیت در آموزش عالی. تهران: انتشارات سمت.
- Http://anthropology.ir انسان دانشگاهی: پیر بوردیو وتشریح یک شورش دانشگاهی: حمیرا بذرافکن
- Http:// farasatkhah.blogsky.com چکیده بحث مقصود فراستخواه درکرسی نقداجتماعی سیاست¬های آموزش عالی،1392.
- http://kamyarsedaghat.blogfa.com علی الوردی، ابن خلدون ومنطق ارسطویی ترجمه کامیارصداقت ثمرحسینی.
- . http://daneshnameh.roshd.ir
-
اسناد:
- سند چشم انداز 20 ساله جمهوری اسلامی ایران.
- نقشه جامع علمی کشور.
- سند راهبردی علم و فناوری کشور.
- سند تحول آموزش و پرورش.
پایگاه های مطالعاتی:
- مرکز اطلاعات و مدارک علمی ایران irandoc.ac.ir
- بانک اطلاعات نشریات ایران magiran.com
- پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی sid.ir |
3 |
شایستگی های پایه |
- توانایی تفکر کل نگر و سیستمی
- قدرت تحلیل اسناد بالادستی کشور
- توانایی تحلیل برنامه ها و راهبردهای آموزشی بر اساس سیاست ها
- توانایی نقش آفرینی در ایجاد و اجرای سیاستها
تسلط یه روشها و فرآیندهای سیاستگذاری در نظام های آموزشی |
4 |
اهداف یادگیری |
- برخورداری دانشجویان از تفکر کل نگر و سیستمی
- شناسایی و تحلیل اثرات اسناد بالادستی کشور
- تبیین برنامه ها و راهبردهای آموزشی بر اساس سیاست ها
- نقش آفرینی در ایجاد و اجرای سیاستها
- تسلط یه روشها و فرآیندهای سیاستگذاری در نظام های آموزشی |
5 |
روش تدریس |
تلفیقی از سخنرانی، پرسش و پاسخ، مشارکت فردی و گروهی دانشجویان در بحث های کلاس به ویژه در موضوعاتی که نیازمند مطالعه و مرور مقالات مورد نظر و ارائه آن در کلاس یاشد. |
6 |
وظایف دانشجو |
مطالعه منابع و مقالات مرتبط و ارائه در کلاس |
7 |
نحوه ارزشیابی |
- ارزشیابی مستمر 50 درصد
- انجام تکالیف و تهیه مقاله 50 درصد |