1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
درس سد و سازه های وابسته یکی از دروس کاربردی است که علاوه بر آشنایی دانشجویان با انواع سدها و سازه های وابسته، با مراحل مختلف اجرای سد ها شامل مرحل مطالعاتی، مرحله احداث سد و مرحله بهره برداری آشنا می شوند. تمرکز این درس بیشتر در بحث مدیریت سدها برای تامین بهینه نیازهای مرتبط با آن است. دانشجویان می توانند با یادگیری روشهای مطالعاتی اولیه برای توجیه احداث سد، روشهای تعیین ظرفیت مخزن براساس منظورهای مورد نظر سد، و در نهایت روشهای بهره برداری بهینه مخزن سد، در بخش مدیریت سدها مهارت کسب نمایند. |
2 |
هدف کلی |
هدف از این درس آشنایی دانشجویان با انواع سدها و سازه های وابسته به آن، اهداف احداث سدها، مطالعات مورد نیاز برای اجرای سد، و روشهای بهره برداری از مخازن سدها می باشد. |
3 |
شایستگی های پایه |
دانشجویان باید با علوم پایه مکانیک سیالات، هیدرولیک، مباحث مدیریتی منابع آب و همچنین آشنایی با برنامه نویسی و یا نرم افزارهای مربوطه داشته باشند. |
4 |
اهداف یادگیری |
سدها به عنوان مهمترین سازه های هیدرولیکی برای مدیریت و مصرف بهینه منابع آبی شناخته می شوند. این سازه ها در توزیع مناسب زمانی منابع آبی برای تامین منظورهای مختلف نقش مهمی ایفا می کنند. متخصصان علوم و مهندسی آب با داشتن مهارتهای لازم در زمینه هیدرولوژی، هیدرولیک، طراحی سازه های آبی و ... نقش مهمی در مراحل توجیهی احداث سد، طراحی سد، و بهره برداری از مخزن سد دارند. لذا لازم است دانشجویان با یادگیری پیچیدگی ها در مراحل مختلف در اجرای سدها، ضمن استفاده از مهارتهای آموخته خود در دروس قبلی، بتوانند با انواع سدها، اهداف احداث سدها و مطالعات لازم در اجرای سدها آشنا شوند. به علاوه کسب مهارت در تعیین مشخصات سد از جمله محل مناسب احداث سد، حجم مورد نیاز مخزن برای تامین اهداف سد می توانند در اجرای اقتصادی و فنی سدها کمک نمایند. به علاوه برای کسب مهارت در مرحله بهره برداری از سد، دانشجویان باید با روشهای بهره برداری از جمله روشهای سیستمی مانند بهینه سازی آشنا شوند. |
5 |
روش تدریس |
براساس شرایط موجود، از روش ترکیبی در آموزش غیر حضوری یعنی آموزش آنلاین و آفلاین، و روش ترکیبی پاور پوینت یا فایل و نوشتاری در بورد در آموزش حضوری بهره گرفته خواهد شد. |
6 |
وظایف دانشجو |
حضور منظم در کلاسها، مرور فایلها و دستورالعملهای مربوطه که معرفی و در سامانه بارگذاری می شود، انجام تمرینها و تکالیف، آشنایی با نرم افزار بهینه سازی، و شرکت در بازدید علمی لحاظ شده و ارائه گزارش از بازدید. |
7 |
منبع |
طراحی و بهره برداری از سامانه مخازن، امید بزرگ حداد، مهری عبدی دهکردی، 1398، دانشگاه تهران. |
8 |
مواد و امکانات آموزشی |
منابع و کتاب های درسی
جزوه آماده
فیلمهای ضبط شده
سامانه الکترونیکی |
9 |
نحوه ارزشیابی |
ارزیابی کلاسی 5 درصد
شرکت در مباحث درسی و پاسخ به سوالات در طول ترم 5 درصد
تمرینها 15 درصد
بازدید و گزارش 15 درصد
میان ترم 30 درصد
پایان ترم 30 درصد |
10 |
فایل |
Pdf File |