1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
درس هیدرودینامیک یک درس تئوری و پایه برای مکانیک سیالات پیشرفته است که به رفتار سیال آب می پردازد. دانشجویان رشته های آب برای حل مسائل مختلف جریان آب شامل جریان لوله ها، جریان رودخانه، امواج آب و همچنین بررسی هیدرودینامیک جریان پیچیده در رودخانه های مرکب و اطراف سازه های آبی نیاز به آشنایی با معادلات حاکم بر این جریان ها دارند. همچنین آشنایی با روشهای حل این معادلات مورد بررسی قرار می گیرد. برای بسیاری از مسائل پیچیده واقعی مانند انتقال رسوب، انتقال آلودگی و ... دانشجویان باید با مکانیزمهای هیدرودینامیک جریان پیچیده آشنایی کامل داشته باشند. |
2 |
هدف کلی |
هدف از این درس آشنایی دانشجویان با اصول دینامیک سیال و روابط حاکم بر حرکت سیال آب است. |
3 |
شایستگی های پایه |
دانشجویان باید با علوم پایه مکانیک سیالات، هیدرولیک، ریاضیات مهندسی و مکانیک برداری آشنایی داشته باشند. |
4 |
اهداف یادگیری |
برای حل بسیاری از مسائل مختلف پیچیده مانند تحلیل جزئی جریان آب در مجراها، تحلیل جریانهای سطح آزاد مانند جریان سه بعدی در رودخانه ها با شکلهای هندسی پیچیده، تحلیل امواج آب در دریاها و بندرگاهها، تحلیل جریان اطراف سازه های هیدرولیکی مانند جریان روی سرریزها، اطراف آبشکن ها و پایه های پل، و همچنین مکانیزمهای جریان حاکم بر انتقال رسوب و انتقال آلودگی، لازم است دانشجویان ابتدا با معادلات حاکم و روشهای بدست آوردن این معادلات آشنا شوند. این جریانها از جریانهای ساده مانند جریان پتانسیل با فرض سیال غیرلزج تا جریان های واقعی مانند جریان آشفته سه بعدی اطراف سازه های پیچیده هیدرولیکی گسترده است. همچنین دانشجویان باید با روشها و مدلهای حل این معادلات آشنا شوند. این امر به دانشجویان این مهارت را می دهد که روشهای مناسب حل جریانهای واقعی را بررسی و در نهایت با یادگیری مدلهای حل این جریان ها، در حل بسیاری از مسائل هیدرولیک توانمند باشند. |
5 |
روش تدریس |
براساس شرایط موجود، از روش ترکیبی در آموزش غیر حضوری یعنی آموزش آنلاین و آفلاین، و روش ترکیبی پاور پوینت یا فایل و نوشتاری در بورد در آموزش حضوری بهره گرفته خواهد شد. |
6 |
وظایف دانشجو |
حضور منظم در کلاسها، مرور فایلهای مربوطه که در سامانه بارگذاری می شود، انجام تمرینها و تکالیف، مطالعه چند مقاله علمی تحقیقاتی جدید در ارتباط با مباحث درسی و ارائه کلاسی مطالب یک مقاله جدید. |
7 |
منبع |
|
8 |
مواد و امکانات آموزشی |
منابع و کتاب های درسی
جزوه آماده
فیلمهای ضبط شده
سامانه الکترونیکی |
9 |
نحوه ارزشیابی |
ارزیابی کلاسی 5 درصد
شرکت در مباحث درسی و پاسخ به سوالات در طول ترم 5 درصد
تمرینها 10 درصد
ارائه مقاله در کلاس 15 درصد
میان ترم 30 درصد
پایان ترم 35 درصد |
10 |
فایل |
Pdf File |