1 |
هدف کلی |
آشنایی با مبانی آموزش عالی، رسالت، عملکردها و ساختارهای اداری، آموزشی و پژوهشی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی، درک سبکهای مدیریت و رهبری، و تحلیل مسائل مدیریت و رهبری آموزش عالی |
2 |
اهداف یادگیری |
آشنایی با مبانی و سیر تحول آموزش عالی و دانشگاهها در دنیا و ایران
آشنایی با انواع دانشگاهها و سبکهای مدیریت و رهبری در دانشگاهها
آشنایی با ساختار سازمانی و فرهنگ دانشگاهی
توانایی مقایسه و تحلیل تفاوتهای آموزش عالی در ایران و سایر کشورها
توانایی تحلیل مسائل مدیریت و رهبری در آموزش عالی ایران |
3 |
روش تدریس |
تلفیقی از روشهای بحث گروهی، مطالعه مشارکتی، مطالعه انفرادی، و مطالعه تجارب بینالمللی در مدیریت موسسات آموزش عالی. |
4 |
وظایف دانشجو |
نیاز است که دانشجویان عزیز:
1. با مطالعه قبلی در کلاس حضور یابند و مشارکت جدی در بحثها داشته باشند.
2. یک موضوع تحقیق انتخاب نموده، در کلاس سمینار آن را ارائه دهند و تا پایان ترم مقاله خود را ارسال نمایند. |
5 |
منبع |
بیرنبائوم، رابرت (1398). دانشگاهها چگونه کار می کنند: سازمان علمی و رهبری آن از منظر سیبرنتیک. ترجمه حمیدرضا آراسته. تهران: موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی.
روشن، احمدرضا (1399). حکمرانیِ آموزش عالی. تهران: موسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی.
فراستخواه، مقصود (1392). دانشگاه و آموزش عالی: منظرهای جهانی و مسئلههای ایرانی. تهران: نشر نی.
فراستخواه، مقصود (1392). سرگذشت و سوانح دانشگاه در ایران. تهران: موسسه فرهنگی رسا.
OECD (2000). Higher Education Management . France: Public Affairs and Communication Directorate
رمزدن، پال (1380). یادگیری رهبری در آموزش عالی. ترجمه عبدالرحیم نوه ابراهیم و همکاران، تهران: موسسه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی
یمنی دوزی سرخابی، محمد (1388). رویکردها و چشماندازهای نو در آموزش عالی. تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
تنعمی، محمد مهدی (1396). مدیریت دانشگاهها و موسسات آموزش عالی. تهران: سمت.
طرقی بیدآبادی، جعفر (1398). مدیریت آموزش عالی. جهاد دانشگاهی دانشگاه اصفهان.
McCaffery P. (2018). The Higher Education Manager's Handbook: Effective Leadership and Management in Universities and Colleges. London: Routledge
Fitch, P. & Brunt, B. V. (2018). A Guide to Leadership and Management in Higher Education: Managing Across the Generations. Routledge.
Bolden, R., Petrov, G., & Gosling, J. (2008). Developing collective leadership in higher education. Leadership Foundation for Higher Education.
Kouzes, J. M. & Posner, B. Z. (2019). Leadership in Higher Education: Practices That Make a Difference. Berrett-Koehler Publishers. |
6 |
مواد و امکانات آموزشی |
کامپیوتر یا لپ تاپ، اینترنت، کتب و مقالات، ویدئو پرژکتور |
7 |
نحوه ارزشیابی |
حضور و مشارک در مباحث کلاس 2 نمره
تکالیف هفتگی 6 نمره
تحقیق 3 نمره
سمینارهای کلاسی 4 نمره
آزمونکها (2 مورد) 5 نمره
جمع 20 نمره |