1 |
هدف کلی |
بررسی مفاهیم مرتبط بامدیرت کیفیت در آموزش، پیشنیازهای آموزش باکیفیت در مؤسسات آموزشی و عوامل مؤثر بر آن
شناسایی الگوها وفنون ارزیابی کیفیت آموزش و الزامات به کارگیری آنها |
2 |
شایستگی های پایه |
آشنایی با مبانی نظری مدیریت و رهبری آموزشی و الگوهای رهبری اثربخش در موسسات آموزشی |
3 |
اهداف یادگیری |
مفهوم شناسی کیفیت، تضمین کیفیت، کنترل کیفیت، منشور کیفیت، مدیریت کیفیت، ارزیابی کیفیت و ممیزی کیفیت
مدلهای مدیریت کیفیت (مدیریت کیفیت پایدار، مدیریت کیفیت جامع)
جوایز مدیریت کیفیت (تعالی سازمانی، تعالی منابع انسانی)
اعتباربخشی و رتبه بندی مؤسسات آموزشی
آموزش و یادگیری باکیفیت (مفهوم، ملاکها، نشانگرها،اجزا و عناصر و عوامل مؤثر)
کیفیت آموزش و یادگیری الکترونیکی
مدل ها و رویکردهای مدیریت کیفیت در آموزش
کنترل و تضمین کیفیت در آموزش
نظامهای رتبه بندی مؤسسات آموزشی در آموزش عمومی و آموزش عالی
استانداردهای بین المللی ارزیابی کیفیت آموزش (ایزو10015، ایزو29991، ایزو17024 |
4 |
روش تدریس |
تلفیقی ازروش های سخنرانی، مطالعه انفرادی، بحث ومشارکت گروهی ومطالعه تجارب بین المللی در ارزیابی کیفیت آموزش. |
5 |
وظایف دانشجو |
نیاز است که دانشجویان عزیز:
با مطالعه قبلی در کلاس حضور یابند و مشارکت جدی در بحثها داشته باشند.
یک موضوع تحقیق انتخاب نموده، در کلاس سمینار آن را ارائه دهند و تا پایان ترم مقاله خود را ارسال نمایند. |
6 |
منبع |
موخوپادیای، مرمر (1390). مدیریت کیفیت جامع در آموزش. ترجمه فاخته اسحاقی و دیگران. تهران: سازمان سنجش آموزش کشور.
فراستخواه، مقصود (1388). دانشگاه ایرانی و مسئله کیفیت. تهران: آگاه.
فتحی واجارگاه، کورش و محمدهادی فریبرز (1391). مبانی مدیریت کیفیت در آموزش و بهسازی منابع انسانی. تهران: آییژ
نیستانی، محمدرضا ( 1395). برنامهریزی آموزشی: راهبرد بهبود کیفیت در سطح واحد آموزشی. اصفهان: یارمانا
یمنیدوزی سرخابی، محمد (1391). کیفیت در آموزش عالی. تهران: سمت.
برنن، جان و تارلا، شاه (1390). مدیریت کیفیت در آموزش عالی: چشم اندازی بینالمللی به سنجش و تغییر سازمانی. ترجمه کیوان صالحی، حسنرضا زینآبادی و کوروش پرند. تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
سالیس، ادوارد (1398.) مدیریت کیفیت جامع درآموزش وپرورش. ترجمه علی عسگری و فریده اصغرزاده یزدی. تهران: فکر بکر.
Mukhopadhyay, M. (2014). Quality Management in Higher Education. London: SAGE Publications.
صفایی موحد، سعید (1399). استانداردهای آموزش و توسعه منابع انسانی. تهران: علم استادان.
برزگر، نادر؛ سلیمانی کذرجی، علی و فلاحپور عباس (1399). استانداردهای آموزش سازمانی. تهران: مرکز آموزش و تحقیقات صنعتی ایران.
محمدی، رضا و دیگران (1384). ارزشیابی کیفیت در آموزش عالی: مفاهیم، اصول، روشها، معیارها. تهران: سازمان سنجش آموزش کشور.
شبکه بینالمللی آژانسهای تضمین کیفیت آموزش عالی https://www.inqaahe.org/
شبکه کیفیت آموزش آسیا و اقیانوسی https://www.apqn.org/
استانداردهای کیفیت آموزشی https://www.iso.org |
7 |
مواد و امکانات آموزشی |
کامپیوتر، اینترنت، ویدئوپرژکتور، آفیس، و سایر امکانات معمول آموزشی |
8 |
نحوه ارزشیابی |
حضور و مشارک مستمر در مباحث کلاس 3 نمره
تحقیق 5 نمره
سمینار کلاسی 4 نمره
آزمون 8 نمره |