| 1 | هدف کلی | آشنایی با مبانی آموزش عالی، رسالت، عملکردها و ساختارهای اداری، آموزشی و پژوهشی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی، درک سبکهای مدیریت و رهبری، و تحلیل مسائل مدیریت و رهبری آموزش عالی | 
																			
											| 2 | اهداف یادگیری | 	آشنایی با مبانی و سیر تحول آموزش عالی و دانشگاهها در دنیا و ایران 
	آشنایی با انواع دانشگاهها و سبکهای مدیریت و رهبری در دانشگاهها 
	آشنایی با ساختار سازمانی و فرهنگ دانشگاهی 
	توانایی مقایسه و تحلیل تفاوتهای آموزش عالی در ایران و سایر کشورها
	توانایی تحلیل مسائل مدیریت و رهبری در آموزش عالی ایران | 
																			
											| 3 | روش تدریس | تلفیقی از روشهای بحث گروهی، مطالعه مشارکتی، مطالعه انفرادی، و مطالعه تجارب بینالمللی در مدیریت موسسات آموزش عالی. | 
																			
											| 4 | وظایف دانشجو | نیاز است که دانشجویان عزیز:
1. با مطالعه قبلی در کلاس حضور یابند و مشارکت جدی در بحثها داشته باشند. 
2. یک موضوع تحقیق انتخاب نموده، در کلاس سمینار آن را ارائه دهند و تا پایان ترم مقاله خود را ارسال نمایند. | 
																			
											| 5 | منبع | بیرنبائوم، رابرت (1398). دانشگاهها چگونه کار می کنند: سازمان علمی و رهبری آن از منظر سیبرنتیک. ترجمه حمیدرضا آراسته. تهران: موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی.
روشن، احمدرضا (1399). حکمرانیِ آموزش عالی. تهران: موسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی. 
فراستخواه، مقصود (1392). دانشگاه و آموزش عالی: منظرهای جهانی و مسئلههای ایرانی. تهران: نشر نی.
فراستخواه، مقصود (1392). سرگذشت و سوانح دانشگاه در ایران. تهران: موسسه فرهنگی رسا. 
OECD (2000). Higher Education Management . France: Public Affairs and Communication Directorate  
رمزدن، پال (1380). یادگیری رهبری در آموزش عالی. ترجمه عبدالرحیم نوه ابراهیم و همکاران، تهران: موسسه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی
یمنی دوزی سرخابی، محمد (1388). رویکردها و چشماندازهای نو در آموزش عالی. تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی. 
تنعمی، محمد مهدی (1396). مدیریت دانشگاهها و موسسات آموزش عالی. تهران: سمت.
طرقی بیدآبادی، جعفر (1398). مدیریت آموزش عالی. جهاد دانشگاهی دانشگاه اصفهان. 
McCaffery P. (2018). The Higher Education Manager's Handbook: Effective Leadership and Management in Universities and Colleges. London: Routledge
Fitch, P. & Brunt, B. V. (2018). A Guide to Leadership and Management in Higher Education: Managing Across the Generations. Routledge. 
Bolden, R., Petrov, G., & Gosling, J. (2008). Developing collective leadership in higher education. Leadership Foundation for Higher Education.
Kouzes, J. M. & Posner, B. Z. (2019). Leadership in Higher Education: Practices That Make a Difference. Berrett-Koehler Publishers. | 
																			
											| 6 | مواد و امکانات آموزشی | کامپیوتر یا لپ تاپ، اینترنت، کتب و مقالات، ویدئو پرژکتور | 
																			
											| 7 | نحوه ارزشیابی | حضور و مشارک در مباحث کلاس	 	 2 نمره 
تکالیف هفتگی 				6 نمره
تحقیق 						3 نمره 
سمینارهای کلاسی 				4 نمره 
آزمونکها (2 مورد)				5 نمره 
جمع						20 نمره |