1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
از دروس پایه مقطع کارشناسی ارشد رشته زبان و ادبیات فارسی است. |
2 |
هدف کلی |
آشنایی با نظریّه ها و رویکردهای ادبی و کسب مهارت در کاربرد آنها در متون ادبی فارسی و تحقیقات ادبی و نظریات نقد قدیم و جدید و نظریات معطوف به خواننده - بررسی نظریه و نقد ادبی در ادبیات گذشته و معاصر است. |
3 |
شایستگی های پایه |
پیش نیاز دروس علوم بلاغی و نقد و نظریه های ادبی برای دانشجویان غیر ادبیات فارسی است |
4 |
اهداف یادگیری |
چگونگی کاربرد نظریه ها و انواع نقد ادبی در نقد و تحلیل متون ادب فارسی - آسیب شناسی نقد ادبی در ایران - توانایی در تفسیر و تحلیل زیبایی های شعری و نثری بر اساس نظریّه های زیبایی شناسی و شیوه های به کارگیری نظریه های بلاغی در نقد و تحلیل متون ادبی |
5 |
روش تدریس |
تئوری و عملی همراه با تمرین و نقد متون- ارائه برخی مطالب با پاور پوینت و ارائه کنفرانس با همکاری دانشجویان |
6 |
وظایف دانشجو |
منبع شناسی واحد درسی و مطالعات جانبی -ارائه کنفرانس در یکی از مباحث - نوشتن مقاله کوتاه و تمرین عملی مباحث در متون شعر و نثر فارسی |
7 |
منبع |
راهنمای نظریه های ادبی معاصر سلدن- نظریه های ادبی ایگلتون - نقد ادبی سیروس شمیسا -نقد ادبی زرین کوب- شیوه های نقد ادبی دیچز - ساختار و تاویل متن بابک احمدی -درسنامه ی نظریّه ی ادبی کلیگز - فن شعر ارسطو- نطریه های روایت والاس و مقالات مرتبط با موضوع |
8 |
مواد و امکانات آموزشی |
رایانه و امکانات پخش فیلم و صوت |
9 |
نحوه ارزشیابی |
مستمر بحث و گفت و گوی کلاسی و آزمونهای میان ترم و پایان ترم |