| 1 |
آشنایی با دانشجویان و سنجش میزان آشنایی آن ها با مباحث بلاغی و علم معانی با برگزاری امتحانک و معرّفی و نقد منابع واحد درسی |
|
| 2 |
شرح سرفصل درس و آشنا کردن دانشجو با مباحثی که در این واحد درسی باید بیاموزد و تاکید بر عملی بودن واحد درسی و انجام تمرینات همراه با پیشرفت درس |
|
| 3 |
تعریف فصاحت و بلاغت - تاریخچۀ علوم بلاغی و معرّفی مشهورترین بلاغیون عرب و غیر عرب از قدیم تا امروز |
|
| 4 |
بیان آرا و اندیشه های بلاغیون و منتقدین و نظریّه پردازان این حوزه و مقایسۀ بلاغت سنّتی و جدید و بیان تفاوت ها |
|
| 5 |
تعریف علم معانی( مخاطب شناسی) و جایگاه و اهمیّت آن در سخن و طرح مبحث علم معانی و نظریّات جدید زبان شناسی |
|
| 6 |
جمله های خبری و انشای - اسناد خبری- اسناد مجازی و حقیقی- انواع اسناد از لحاظ حال مخاطب |
|
| 7 |
فایده و لازم فایدۀ خبر- ا تقیید مسند الیه |
|
| 8 |
احوال مسند الیه( ذکر، حذف، تعریف، نکره آوردن، تقدیم و تأخیر) |
|
| 9 |
احوال مسند( ذکر، حذف، تقدیم، و تأخیر و اغراض بلاغی هر یک) |
|
| 10 |
اغراض بلاغی و زیبایی شناختی جمله های خبری |
|
| 11 |
امتحان میان ترم |
|
| 12 |
جمله های انشایی( امر، نهی، ندا، استفهام، تمنّی، ترجّی) |
|
| 13 |
اغراض بلاغی و زیبایی شناختی جمله های انشایی |
|
| 14 |
حصر یا قصر و انواع آن با توجّه به حال مخاطب و... |
|
| 15 |
وصل و فصل |
|