طرح درس (براساس سرفصل)

طرح درس (براساس سرفصل)
# عنوان توضیحات
1 جایگاه درس در برنامه درسی دوره درس اندازه گیری الکتریکی یکی از دروس اصلی دوره آموزشی دانشجویان کارشناسی برق می باشد.
2 هدف کلی هدف از این دوره آشنایی با اندازه گیری جریان مستقیم و متناوب، آمپرمتر، ولتمتر، اهم متر، مولتی متر، اندازه گیری توان، پل های DC و AC و ساختمان داخلی و طرز کار اسیلوسکوپ می باشد. دانشجو در پایان دوره با انواع دستگاه ها و روش های اندازه گیری الکتریکی آشنا شده و مختصری از دستگاه های اندازه گیری الکترونیکی نیز می داند. به علاوه بخش زیادی از یادگیری در این درس از طریق سمینار دانشجویان و ارائه کلاسی آن ها با موضوعات متنوع و جذاب صورت خواهد گرفت.
3 شایستگی های پایه ضروری است دانشجو با انگیزه و علاقمند به تحقیق و مطالعه بیشتر در زمینه های مختلف مربوط به مبحث اندازه گیری و کاربردهای متنوع و گسترده آن باشد. به علاوه قادر به تحلیل مسایل و محاسبات منطقی و ریاضی و همینطور تحلیل مدارهای ساده باشد.
4 اهداف یادگیری آشنایی با سیستم ها و مدارات مختلف اندازه گیری جریان مستقیم و متناوب، دستگاه های آنالوگ و دیجیتال، سیستم های اندازه گیری مکانیکی، الکتریکی و الکترونی و تفاوت آن ها، تعریف ها، خطاها، کاربردهای صنعتی و ...
5 اهداف یادگیری آشنایی با تعریف اندازه گیری، ضرورت اندازه گیری،طبقه بندی دستگاه های اندازه گیری (بر مبنای اصول کار، طرز نمایش، روش اندازه گیری، دقت دستگاه،فناوری ساخت دستگاه)
6 اهداف یادگیری آشنایی با دستگاه های الکتریکی و الکترونیکی، استانداردها، تعریف کیفی و کمی خطاهای اندازه گیری
7 اهداف یادگیری مشخصات استاتیک و دینامیک دستگاه های اندازه گیری، تحلیل آماری خطای اندازه گیری، محاسبه پارامترهای آماری، خطای حدی و ...
8 اهداف یادگیری آشنایی با اندازه گیری جریان مستقیم، گالوانومتر دارسونوال، طرز کار و کاربرد گالوانومتر دارسونوال
9 اهداف یادگیری آشنایی با آمپرمتر DC ، آمپرمتر DC چند گستره
10 اهداف یادگیری آشنایی با مدار شنت آیرون، تاثیر بار گذاری آمپرمتر DC بر مدار، ولت متر DC، ولت متر DC چند گستره، تاثیر بارگذاری ولت متر بر مدار،
11 اهداف یادگیری آشنایی با اهم متر DC، اهم متر DC چند گستره، مولتی متر و کاربردها
12 اهداف یادگیری دستگاه های اندازه گیری جریان متناوب، اندازه گیری سیگنال های AC با گالوانومتر دارسونوال
13 اهداف یادگیری یکشو کننده، مقدار میانگین و مقدار rms سیگنال، یکسوساز نیم موج، یکسوساز تمام موج
14 اهداف یادگیری گالوانومتر دارسونوال با یکسو ساز نیم موج، گالوانومتر دارسونوال با یکسو ساز تمام موج
15 اهداف یادگیری اثر بارگذاری ولت متر ac بر مدار مورد اندازه گیری، ولت متر ac پیک تا پیک، آشکارساز قله تا قله و کاربرد
16 اهداف یادگیری توان در مدارهای DC
17 اهداف یادگیری توان در مدارهای AC
18 اهداف یادگیری وات متر الکترودینامیکی
19 اهداف یادگیری انواع وات متر وساختار های آن ها
20 اهداف یادگیری خطای ناشی از اندوکتانس سیم پیچ ولتاژ
21 اهداف یادگیری پل های اندازه گیری کاربردها و انواع پل های اندازه گیری
22 اهداف یادگیری پل های جریان مستقیم، پل وتستون (Wheatstone Bridge)
23 اهداف یادگیری حساسیت پل وتستون پل کلوین (Kelvin Bridge) پل های با خوانش دیجیتال (Digital Readout Bridges)
24 اهداف یادگیری پل ها در مدارهای کنترل تست حلقه Murray تست حلقه Varley مدار کنترل دما
25 اهداف یادگیری مدار پل AC در حالت کلی مبانی امپدانس
26 اهداف یادگیری تجزیه و تحلیل دائم سینوسی فازور (Phasor) مشتق در حالت دائم سینوسی
27 اهداف یادگیری ضریب تلفات و ضریب کیفیت پل با زاویه مشابه (Similar-Angle Bridge)
28 اهداف یادگیری پل ماکسول (Maxwell Bridge) پل با زاویه مخالف یا پل هی (Hay Bridge) پل وین (Wien Bridge) پل فرکانس رادیویی (Radio-Frequency Bridge)
29 اهداف یادگیری اسیلوسکوپ بلوک دیاگرام اسیلوسکوپ آنالوگ
30 اهداف یادگیری لامپ اشعه کاتدی (Cathode Ray Tube - CRT) انحراف اشعه الکترونی
31 اهداف یادگیری مولد مبنای زمان بلوک دیاگرام یک اسیلوسکوپ دو کاناله سیستم انحراف عمودی سیستم انحراف افقی مد x/y برای رسم الگوهای لیساژو (Lissajous Patterns)
32 وظایف دانشجو فعالیت در کلاس، پاسخ دادن به سوالات در طول تدریس که نشان دهنده همراه بودن در یادگیری است. حضور مستمر در جلسات، حضور به موقع در کلاس، ارائه تمرینات تحویلی استاد و ارائه تمرینات تحویلی و پروژه های کلاس حل تمرین، حضور مستمر و فعالیت در کلاس تمرین، مطالعه دقیق منابع و پرسیدن سوالات احتمالی، آماده سازی و ارائه سمینار با کیفیت و با موضوع جالب توجه و مرتبط با درس
33 منبع
34 مواد و امکانات آموزشی اسلایدهای آموزشی، نمونه سوالات امتحانی، کلاس حل تمرین، دسترسی به منابع مورد نیاز و استاد حل تمرین برای یادگیری و انجام تکالیف و پروژه در طول ترم و سمینار پایانی دوره، استفاده از سامانه vu برای مدیریت بهتر تکالیف، نمونه سوالات، کوییزها، پروژه ها و ...
35 نحوه ارزشیابی میان ترم 6 نمره پایان ترم 9 نمره تمرین تحویلی 2 نمره سمینار (گزارش + ارائه) 1.5 + 1.5 نمره حضور فعال در کلاس نمره اضافه
36 روش تدریس اسلایدهای آموزشی متناسب با سرفصل ها آماده شده و ارائه می شود. دانشجو از طریق سوال و جواب های مکرر در تدریس درگیر می شود تا اطمینان حاصل شود که متوجه درس شده و همراه است. در مواردی از دانشجو خواسته می شود تا برای حل سوالی به پای تخته بیاید. در طول جلسات تمرین های تحویلی ارائه می شود و در جلسه بعد از نتیجه تمرین فیدبکی از پیشرفت دانشجو و همراه بودن در طول ترم به دست می آید. قسمت دیگری از یادگیری از طریق کلاس حل تمرین صورت می گیرد و قسمت زیادی از یادگیری نیز از طریق سمینارهای دانشجویان با موضوعات متنوع و جذاب صورت خواهد گرفت. دانشجویان موظف به ارایه کلاسی و گزارش کتبی برای سمینار هستند.
37 فایل Pdf File