1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
درس ابزار دقیق بیومدیکال یکی از دروس اصلی و مهم در مقطع کارشناسی ارشد در گرایش مهندسی پزشکی می باشد. این درس در ادامه درس مقدمه ای بر مهندسی پزشکی در مقطع کارشناسی و تکمیل کننده آن است. |
2 |
هدف کلی |
در این درس دانشجویان با مفاهیم بسیار مهم و حیاتی در اندازه گیری بیومدیکال آشنا می شوند. هدف این درس این است تا دانش پایه در زمینه وسایل و تجهیزات اندازه گیری برای حوزه بیومدیکال و پزشکی تخصصی شود. |
3 |
شایستگی های پایه |
دانشجویان این درس باید دارای توانایی تحلیل و یادگیری عمیق باشند. قادر به درک مفاهیم و فرایندهای بیولوژیکی در سطح سلولی بوده و از سمتی با ابزار های اندازه گیری و مشخصات آن ها تا حد خوبی آشنا باشند. |
4 |
اهداف یادگیری |
در این قسمت اشاره و مرور کلی بر مطالبی که در طول ترم خواهیم داشت ارائه می شود. به علاوه دانشجو با نمونه های متنوعی از ابزارهای اندازه گیری پزشکی که در کلینیک ها و بیمارستان ها و یا در منزل استفاده می شوند آشنا می شود. |
5 |
اهداف یادگیری |
در این قسمت اشاره و مرور کلی بر مطالبی که در طول ترم خواهیم داشت ارائه می شود. به علاوه دانشجو با نمونه های متنوعی از ابزارهای اندازه گیری پزشکی که در کلینیک ها و بیمارستان ها و یا در منزل استفاده می شوند آشنا می شود. |
6 |
اهداف یادگیری |
در این فصل به طور مفصل راجع به اتفاقاتی که در سطح غشای سلول می افتد صحبت کرده. با پتانسیل استراحت و پتانسیل عمل و نحوه ایجاد سیگنال های زیستی آشنا می شویم. |
7 |
اهداف یادگیری |
در این فصل به طور مفصل راجع به اتفاقاتی که در سطح غشای سلول می افتد صحبت کرده. با پتانسیل استراحت و پتانسیل عمل و نحوه ایجاد سیگنال های زیستی آشنا می شویم. |
8 |
اهداف یادگیری |
در این فصل به طور مفصل راجع به اتفاقاتی که در سطح غشای سلول می افتد صحبت کرده. با پتانسیل استراحت و پتانسیل عمل و نحوه ایجاد سیگنال های زیستی آشنا می شویم. |
9 |
اهداف یادگیری |
در این فصل به طور مفصل راجع به اتفاقاتی که در سطح غشای سلول می افتد صحبت کرده. با پتانسیل استراحت و پتانسیل عمل و نحوه ایجاد سیگنال های زیستی آشنا می شویم. |
10 |
اهداف یادگیری |
در این قسمت با آناتومی و فیزیولوژی قلب، سیستم گردش خون و سیستم هدایت الکتریکی قلب آشنا می شویم. به علاوه نحوه ایجاد سیگنال ECG و نحوه ثبت این سیگنال ها و استفاده از لیدهای مختلف برای ثبت به تفصیل توضیح داده می شود. در انتها به انواعی از آریتمی های قلبی اشاره می شود. |
11 |
اهداف یادگیری |
در این قسمت با آناتومی و فیزیولوژی قلب، سیستم گردش خون و سیستم هدایت الکتریکی قلب آشنا می شویم. به علاوه نحوه ایجاد سیگنال ECG و نحوه ثبت این سیگنال ها و استفاده از لیدهای مختلف برای ثبت به تفصیل توضیح داده می شود. در انتها به انواعی از آریتمی های قلبی اشاره می شود. |
12 |
اهداف یادگیری |
در این قسمت با آناتومی و فیزیولوژی قلب، سیستم گردش خون و سیستم هدایت الکتریکی قلب آشنا می شویم. به علاوه نحوه ایجاد سیگنال ECG و نحوه ثبت این سیگنال ها و استفاده از لیدهای مختلف برای ثبت به تفصیل توضیح داده می شود. در انتها به انواعی از آریتمی های قلبی اشاره می شود. |
13 |
اهداف یادگیری |
در این قسمت ابتدا با آناتومی و فیزیولوژی مغز و نحوه ایجاد سیگنال های ٍٍEEG و نحوه ثبت آن ها آشنا می شویم.راجع به باندهای فرکانسی سیگنال مغزی و ریتم های خواب صحبت می کنیم.سپس به سیگنال های ERGو EOG می پردازیم. |
14 |
اهداف یادگیری |
در این قسمت ابتدا با آناتومی و فیزیولوژی مغز و نحوه ایجاد سیگنال های ٍٍEEG و نحوه ثبت آن ها آشنا می شویم.راجع به باندهای فرکانسی سیگنال مغزی و ریتم های خواب صحبت می کنیم.سپس به سیگنال های ERGو EOG می پردازیم. |
15 |
اهداف یادگیری |
در این قسمت ابتدا با آناتومی و فیزیولوژی مغز و نحوه ایجاد سیگنال های ٍٍEEG و نحوه ثبت آن ها آشنا می شویم.راجع به باندهای فرکانسی سیگنال مغزی و ریتم های خواب صحبت می کنیم.سپس به سیگنال های ERGو EOG می پردازیم. |
16 |
اهداف یادگیری |
در این قسمت ابتدا با آناتومی و فیزیولوژی مغز و نحوه ایجاد سیگنال های ٍٍEEG و نحوه ثبت آن ها آشنا می شویم.راجع به باندهای فرکانسی سیگنال مغزی و ریتم های خواب صحبت می کنیم.سپس به سیگنال های ERGو EOG می پردازیم. |
17 |
اهداف یادگیری |
در این قسمت راجع به ENG و کاربردهای آن صحبت می کنیم. مفاهیم سرعت هدایت عصبی و پاسخ های عصبی رفلکسی پوشش داده می شود.سپس راجع به نحوه ایجاد پتانسیل عمل در Motor unit و بنابراین نحوه ایجاد سیگنال EMG و توصیه های کاربردی برای ثبت و آنالیز سیگنال های EMG صحبت می کنیم. |
18 |
اهداف یادگیری |
در این قسمت راجع به ENG و کاربردهای آن صحبت می کنیم. مفاهیم سرعت هدایت عصبی و پاسخ های عصبی رفلکسی پوشش داده می شود.سپس راجع به نحوه ایجاد پتانسیل عمل در Motor unit و بنابراین نحوه ایجاد سیگنال EMG و توصیه های کاربردی برای ثبت و آنالیز سیگنال های EMG صحبت می کنیم. |
19 |
اهداف یادگیری |
در این قسمت راجع به ENG و کاربردهای آن صحبت می کنیم. مفاهیم سرعت هدایت عصبی و پاسخ های عصبی رفلکسی پوشش داده می شود.سپس راجع به نحوه ایجاد پتانسیل عمل در Motor unit و بنابراین نحوه ایجاد سیگنال EMG و توصیه های کاربردی برای ثبت و آنالیز سیگنال های EMG صحبت می کنیم. |
20 |
اهداف یادگیری |
در این قسمت اهمیت، ساختمان، مشخصات و انواع الکترودهای ثبت سیگنال های حیاتی بررسی می شود. |
21 |
اهداف یادگیری |
در این قسمت اهمیت، ساختمان، مشخصات و انواع الکترودهای ثبت سیگنال های حیاتی بررسی می شود. |
22 |
اهداف یادگیری |
در این قسمت اهمیت، ساختمان، مشخصات و انواع الکترودهای ثبت سیگنال های حیاتی بررسی می شود. |
23 |
اهداف یادگیری |
در این قسمت اهمیت، ساختمان، مشخصات و انواع الکترودهای ثبت سیگنال های حیاتی بررسی می شود. |
24 |
اهداف یادگیری |
در این قسمت ساختار و مشخصات تقویت های مخصوص ثبت سیگنال های حیاتی بیان می شود. |
25 |
اهداف یادگیری |
در این قسمت ساختار و مشخصات تقویت های مخصوص ثبت سیگنال های حیاتی بیان می شود. |
26 |
اهداف یادگیری |
در این قسمت ساختار و مشخصات تقویت های مخصوص ثبت سیگنال های حیاتی بیان می شود. |
27 |
اهداف یادگیری |
در این قسمت روش های اندازه گیری فشار خون و صداهای قلب توضیح داده می شود. |
28 |
اهداف یادگیری |
در این قسمت روش های اندازه گیری فشار خون و صداهای قلب توضیح داده می شود. |
29 |
اهداف یادگیری |
در این قسمت روش های اندازه گیری فشار خون و صداهای قلب توضیح داده می شود. |
30 |
اهداف یادگیری |
در این قسمت راجع به جریان خون و حجم خون و انواع فلومتر و پلتیسموگرافی صحبت می شود. |
31 |
اهداف یادگیری |
در این قسمت راجع به جریان خون و حجم خون و انواع فلومتر و پلتیسموگرافی صحبت می شود. |
32 |
اهداف یادگیری |
در این بخش راجع به تجهیزات توانبخشی و ابزار های کمک به بیماران و افراد نیازمند و انواع پروتزها و اندام های مصنوعی صحبت می شود. |
33 |
اهداف یادگیری |
در این بخش راجع به تجهیزات توانبخشی و ابزار های کمک به بیماران و افراد نیازمند و انواع پروتزها و اندام های مصنوعی صحبت می شود. |
34 |
روش تدریس |
در هر بخش از اسلاید های اختصاصی شده برای آن بخش استفاده می شود. از مثال ها و نمونه سوالات مفهومی و کمی برای تحلیل کیفی و کمی مطالب و روشن شدن بیشتر محتوای درسی استفاده می شود. |
35 |
وظایف دانشجو |
دانشجویان در طول ترم چند مقاله انتخاب کرده و با هماهنگی استاد یک یا دو مقاله مرتبط با موضوعات درسی (ترجیحا مقالات مروری) را برای سمینار کلاسی خود انتخاب می کنند. در طول ترم یک ارائه کلاسی و یک گزارش کتبی دارند. از سمینار ارائه شده توسط دانشجویان مختلف در امتحان پایان ترم سوال خواهیم داشت. |
36 |
منبع |
|
37 |
مواد و امکانات آموزشی |
اسلایدها ، نمونه سوالات، مقالات متنوع در زمینه سمینارهای انتخابی دانشجویان که باید تمامی دانشجویان مورد مطالعه قرار دهند. |
38 |
نحوه ارزشیابی |
30 درصد برای میان ترم ، 30 درصد برای پایان ترم ، 10 درصد برای تمرینات و 30 درصد برای سمینار لحاظ شده است. |