طرح درس (براساس سرفصل)

طرح درس (براساس سرفصل)
# عنوان توضیحات
1 جایگاه درس در برنامه درسی دوره درس ابزار دقیق بیومدیکال یکی از دروس اصلی و مهم در مقطع کارشناسی ارشد در گرایش مهندسی پزشکی می باشد. این درس در ادامه درس مقدمه ای بر مهندسی پزشکی در مقطع کارشناسی و تکمیل کننده آن است.
2 هدف کلی در این درس دانشجویان با مفاهیم بسیار مهم و حیاتی در اندازه گیری بیومدیکال آشنا می شوند. هدف این درس این است تا دانش پایه در زمینه وسایل و تجهیزات اندازه گیری برای حوزه بیومدیکال و پزشکی تخصصی شود.
3 شایستگی های پایه دانشجویان این درس باید دارای توانایی تحلیل و یادگیری عمیق باشند. قادر به درک مفاهیم و فرایندهای بیولوژیکی در سطح سلولی بوده و از سمتی با ابزار های اندازه گیری و مشخصات آن ها تا حد خوبی آشنا باشند.
4 اهداف یادگیری در این قسمت اشاره و مرور کلی بر مطالبی که در طول ترم خواهیم داشت ارائه می شود. به علاوه دانشجو با نمونه های متنوعی از ابزارهای اندازه گیری پزشکی که در کلینیک ها و بیمارستان ها و یا در منزل استفاده می شوند آشنا می شود.
5 اهداف یادگیری در این قسمت اشاره و مرور کلی بر مطالبی که در طول ترم خواهیم داشت ارائه می شود. به علاوه دانشجو با نمونه های متنوعی از ابزارهای اندازه گیری پزشکی که در کلینیک ها و بیمارستان ها و یا در منزل استفاده می شوند آشنا می شود.
6 اهداف یادگیری در این فصل به طور مفصل راجع به اتفاقاتی که در سطح غشای سلول می افتد صحبت کرده. با پتانسیل استراحت و پتانسیل عمل و نحوه ایجاد سیگنال های زیستی آشنا می شویم.
7 اهداف یادگیری در این فصل به طور مفصل راجع به اتفاقاتی که در سطح غشای سلول می افتد صحبت کرده. با پتانسیل استراحت و پتانسیل عمل و نحوه ایجاد سیگنال های زیستی آشنا می شویم.
8 اهداف یادگیری در این فصل به طور مفصل راجع به اتفاقاتی که در سطح غشای سلول می افتد صحبت کرده. با پتانسیل استراحت و پتانسیل عمل و نحوه ایجاد سیگنال های زیستی آشنا می شویم.
9 اهداف یادگیری در این فصل به طور مفصل راجع به اتفاقاتی که در سطح غشای سلول می افتد صحبت کرده. با پتانسیل استراحت و پتانسیل عمل و نحوه ایجاد سیگنال های زیستی آشنا می شویم.
10 اهداف یادگیری در این قسمت با آناتومی و فیزیولوژی قلب، سیستم گردش خون و سیستم هدایت الکتریکی قلب آشنا می شویم. به علاوه نحوه ایجاد سیگنال ECG و نحوه ثبت این سیگنال ها و استفاده از لیدهای مختلف برای ثبت به تفصیل توضیح داده می شود. در انتها به انواعی از آریتمی های قلبی اشاره می شود.
11 اهداف یادگیری در این قسمت با آناتومی و فیزیولوژی قلب، سیستم گردش خون و سیستم هدایت الکتریکی قلب آشنا می شویم. به علاوه نحوه ایجاد سیگنال ECG و نحوه ثبت این سیگنال ها و استفاده از لیدهای مختلف برای ثبت به تفصیل توضیح داده می شود. در انتها به انواعی از آریتمی های قلبی اشاره می شود.
12 اهداف یادگیری در این قسمت با آناتومی و فیزیولوژی قلب، سیستم گردش خون و سیستم هدایت الکتریکی قلب آشنا می شویم. به علاوه نحوه ایجاد سیگنال ECG و نحوه ثبت این سیگنال ها و استفاده از لیدهای مختلف برای ثبت به تفصیل توضیح داده می شود. در انتها به انواعی از آریتمی های قلبی اشاره می شود.
13 اهداف یادگیری در این قسمت ابتدا با آناتومی و فیزیولوژی مغز و نحوه ایجاد سیگنال های ٍٍEEG و نحوه ثبت آن ها آشنا می شویم.راجع به باندهای فرکانسی سیگنال مغزی و ریتم های خواب صحبت می کنیم.سپس به سیگنال های ERGو EOG می پردازیم.
14 اهداف یادگیری در این قسمت ابتدا با آناتومی و فیزیولوژی مغز و نحوه ایجاد سیگنال های ٍٍEEG و نحوه ثبت آن ها آشنا می شویم.راجع به باندهای فرکانسی سیگنال مغزی و ریتم های خواب صحبت می کنیم.سپس به سیگنال های ERGو EOG می پردازیم.
15 اهداف یادگیری در این قسمت ابتدا با آناتومی و فیزیولوژی مغز و نحوه ایجاد سیگنال های ٍٍEEG و نحوه ثبت آن ها آشنا می شویم.راجع به باندهای فرکانسی سیگنال مغزی و ریتم های خواب صحبت می کنیم.سپس به سیگنال های ERGو EOG می پردازیم.
16 اهداف یادگیری در این قسمت ابتدا با آناتومی و فیزیولوژی مغز و نحوه ایجاد سیگنال های ٍٍEEG و نحوه ثبت آن ها آشنا می شویم.راجع به باندهای فرکانسی سیگنال مغزی و ریتم های خواب صحبت می کنیم.سپس به سیگنال های ERGو EOG می پردازیم.
17 اهداف یادگیری در این قسمت راجع به ENG و کاربردهای آن صحبت می کنیم. مفاهیم سرعت هدایت عصبی و پاسخ های عصبی رفلکسی پوشش داده می شود.سپس راجع به نحوه ایجاد پتانسیل عمل در Motor unit و بنابراین نحوه ایجاد سیگنال EMG و توصیه های کاربردی برای ثبت و آنالیز سیگنال های EMG صحبت می کنیم.
18 اهداف یادگیری در این قسمت راجع به ENG و کاربردهای آن صحبت می کنیم. مفاهیم سرعت هدایت عصبی و پاسخ های عصبی رفلکسی پوشش داده می شود.سپس راجع به نحوه ایجاد پتانسیل عمل در Motor unit و بنابراین نحوه ایجاد سیگنال EMG و توصیه های کاربردی برای ثبت و آنالیز سیگنال های EMG صحبت می کنیم.
19 اهداف یادگیری در این قسمت راجع به ENG و کاربردهای آن صحبت می کنیم. مفاهیم سرعت هدایت عصبی و پاسخ های عصبی رفلکسی پوشش داده می شود.سپس راجع به نحوه ایجاد پتانسیل عمل در Motor unit و بنابراین نحوه ایجاد سیگنال EMG و توصیه های کاربردی برای ثبت و آنالیز سیگنال های EMG صحبت می کنیم.
20 اهداف یادگیری در این قسمت اهمیت، ساختمان، مشخصات و انواع الکترودهای ثبت سیگنال های حیاتی بررسی می شود.
21 اهداف یادگیری در این قسمت اهمیت، ساختمان، مشخصات و انواع الکترودهای ثبت سیگنال های حیاتی بررسی می شود.
22 اهداف یادگیری در این قسمت اهمیت، ساختمان، مشخصات و انواع الکترودهای ثبت سیگنال های حیاتی بررسی می شود.
23 اهداف یادگیری در این قسمت اهمیت، ساختمان، مشخصات و انواع الکترودهای ثبت سیگنال های حیاتی بررسی می شود.
24 اهداف یادگیری در این قسمت ساختار و مشخصات تقویت های مخصوص ثبت سیگنال های حیاتی بیان می شود.
25 اهداف یادگیری در این قسمت ساختار و مشخصات تقویت های مخصوص ثبت سیگنال های حیاتی بیان می شود.
26 اهداف یادگیری در این قسمت ساختار و مشخصات تقویت های مخصوص ثبت سیگنال های حیاتی بیان می شود.
27 اهداف یادگیری در این قسمت روش های اندازه گیری فشار خون و صداهای قلب توضیح داده می شود.
28 اهداف یادگیری در این قسمت روش های اندازه گیری فشار خون و صداهای قلب توضیح داده می شود.
29 اهداف یادگیری در این قسمت روش های اندازه گیری فشار خون و صداهای قلب توضیح داده می شود.
30 اهداف یادگیری در این قسمت راجع به جریان خون و حجم خون و انواع فلومتر و پلتیسموگرافی صحبت می شود.
31 اهداف یادگیری در این قسمت راجع به جریان خون و حجم خون و انواع فلومتر و پلتیسموگرافی صحبت می شود.
32 اهداف یادگیری در این بخش راجع به تجهیزات توانبخشی و ابزار های کمک به بیماران و افراد نیازمند و انواع پروتزها و اندام های مصنوعی صحبت می شود.
33 اهداف یادگیری در این بخش راجع به تجهیزات توانبخشی و ابزار های کمک به بیماران و افراد نیازمند و انواع پروتزها و اندام های مصنوعی صحبت می شود.
34 روش تدریس در هر بخش از اسلاید های اختصاصی شده برای آن بخش استفاده می شود. از مثال ها و نمونه سوالات مفهومی و کمی برای تحلیل کیفی و کمی مطالب و روشن شدن بیشتر محتوای درسی استفاده می شود.
35 وظایف دانشجو دانشجویان در طول ترم چند مقاله انتخاب کرده و با هماهنگی استاد یک یا دو مقاله مرتبط با موضوعات درسی (ترجیحا مقالات مروری) را برای سمینار کلاسی خود انتخاب می کنند. در طول ترم یک ارائه کلاسی و یک گزارش کتبی دارند. از سمینار ارائه شده توسط دانشجویان مختلف در امتحان پایان ترم سوال خواهیم داشت.
36 منبع
37 مواد و امکانات آموزشی اسلایدها ، نمونه سوالات، مقالات متنوع در زمینه سمینارهای انتخابی دانشجویان که باید تمامی دانشجویان مورد مطالعه قرار دهند.
38 نحوه ارزشیابی 30 درصد برای میان ترم ، 30 درصد برای پایان ترم ، 10 درصد برای تمرینات و 30 درصد برای سمینار لحاظ شده است.