1 |
نحوه ارزشیابی |
امتحان میان ترم؛ تکلیف ترم بر اساس مباحث مطروحه در فوق و تحویل آن تا پایان اردیبهشت. یا ارائه کنفرانس 10 تا 20 دقیقه ای و داوطلبانه از جلسه سوم به بعد و حداکثر یک کنفرانس در هر جلسه.
تاریخ امتحان میان ترم در جلسه نخست مشخص خواهد شد و حدود 25 تا 30 درصد نمره نهایی را شامل خواهد شد. |
2 |
وظایف دانشجو |
موضوع تحقیق یا کنفرانس داوطلبانه (گروهی یا تک نفره) از جلسه دوم و سوم (کنفرانسها با موضوعات چون: ریشه و تبار صفویان؛ ساختار ارتش؛ روابط خارجی؛ تشابه میان تصوف و تشیع؛ رقابت صوفیان و فقها در دوره صفویه؛ سبک معماری و تزئینات در دوره صفویه؛ مدارس مختلف دوره صفویه ؛ راه و کاروانسراهای شاه عباس و ... ) |
3 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
اقبال مردم ایران به مذهب تشیع، ثمره تحولاتی چند سده ای است که گذشته از بسترهای فرهنگی لازم و موجود در فرهنگ ایرانیان، متأثر از سه عامل عمده زیر بود:
الف- ولیعهدی امام رضا (ع) و انتقال ایشان به خراسان در خلافت مأمون و سپس دفن ایشان در این ایالت که موجب مهاجرت علویان به ایران به ویژه مازندران و خراسان گردید
. ب- به قدرت رسیدن دولتی با گرایش شیعی، یعنی آل بویه و سلطه آنان بر بغداد در نیمه نخست سده 4 که زمینه را برای پرورش عالمان بزرگ اثنی عشری فراهم کرد: این دانشمندان عبارتند از ابن بابویه، شیخ مفید، شیخ مرتضی، سید رض و شیخ طوسی معروف به شیخ الطایفه که با فعالیت و آثار و کتب ارزشمند خود زمینه تحکیم فرهنگی مذهب تشیع را فراهم آوردند.
ج- حمله مغول و از رسمیت افتادن مدهب سنت به ویژه پس از سقوط بغداد در 656 که موجب فضای باز مذهبی و تبلیغات آزاد شیعیان گردید. سبب رویگردانی عامه مردم از مذهب سنت و اقبال به تشیع همراهی عالمان و فقهای اهل سنت با حاکمان دست کم از سده سوم و پذیرفتن مناصب قضاوت و برخی مناصب دیگر دیوانی است که ضمن وابستگی آنان به دولت و جیره خوار شدن آنان، به توجیه ظلم و فساد حکام می پرداختند. این عالمان نیز آنگاه که در کار مدیریت خود باز می ماندند از دین و مدهب مایه می گذاشتند. اما عالمان شیعی سابقه جیرخوار حاکمیت را جز در مدت کوتاه و در حدی نه چندان وسیع در دوره آل بویه، نداشتند. از همین رو اعتماد مردم به آنان بیشتر و در نتیجه تبلغات آنان کاراتر در این فضای باز مذهبی، بود. به هر صورت، این خوشنامی با برآمدن دولت سربداران و به ویژه صفویه موجب اقبال کلی به تشیع و تحمیل آن به بخش دیگری از اهل ایران گردید.
درس کنونی ضمن بررسی تحولات سیاسی و اقتصادی ایران در دوره صفویه به بررسی فرایند غلبه تشیع بر ایران در دوره حاکمیت این سلسله خواهد پرداخت. |
4 |
شایستگی های پایه |
گذراندن درس تاریخ ایران در دوره مغول و تیموریان و در نتیجه داشتن اطلاعات زمینه ای زاوضع ایران مقارن برآمدن دولت صفویه |
5 |
هدف کلی |
بررسی تحولات سیاسی و اقتصادی- اجتماعی ایران در دوره حکومت سلسله صفویه. |
6 |
اهداف یادگیری |
آگاهی همراه با تحلیل فرایند تشکیل دولت ملی در دوره صفویه و رواج و غلبه مذهب تشیع و تأثیرات این زخدادها بر اینده ایران |
7 |
روش تدریس |
شیوه تدریس، ترکیبی از شیوه سخنرانی و مشارکتی خواهد بود. |
8 |
منبع |
اگرچه مباحث کلاس بر اساس تحقیقات مختلف در غالب مقاله و کتاب خواهد بود، اما منبع پایه ای، کتاب تاریخ تحولات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی ایران در دوره صفویه از عبدالحسین نوایی و غفاری، چاپ انتشاات سمت، است افزون بر آن
مدخل مفصل «تاریخ صفویان» نویسنده جمعی از محققان در دانشنامه جهان اسلام جلد 29 .
دو مقاله دیگر نیز در طی ترم معرفی خواهد شد |
9 |
مواد و امکانات آموزشی |
لپ تاب یا سایر وسایل جایگزین |