1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
جزء دروس تخصصی رشته است. |
2 |
هدف کلی |
ایجاد دانش و مهارت لازم در دانشجویان جهت تجزیه و تحلیل و انجام محاسبات تخصصی هیدرولوژی در طرحهای مختلف مرتبط با آب |
3 |
شایستگی های پایه |
آشنایی با مباحث پایه هیدرولوژی از جمله چرخه هیدرولوژی و عوامل مختلف بیلان آبی شامل بارندگی، تبخیر و تعرق و رواناب |
4 |
اهداف یادگیری |
توانایی انجام محاسبات و تحلیل های هیدرولوژیکی پروژه های مرتبط با آب به ویژه بخش هیدرولوژی پروژه های آبخیزداری از جمله برآورد ارتفاع رواناب و دبی حداکثر با دوره بازگشتهای مختلف در یک واحد هیدرولوژیکی یا حوزه آبخیز |
5 |
اهداف یادگیری |
توانایی انجام محاسبات و تحلیل های هیدرولوژیکی پروژه های مرتبط با آب به ویژه بخش هیدرولوژی پروژه های آبخیزداری از جمله برآورد ارتفاع رواناب و دبی حداکثر با دوره بازگشتهای مختلف در یک واحد هیدرولوژیکی یا حوزه آبخیز |
6 |
روش تدریس |
یادآوری و مرور مطالب مهم جلسه قبل در قالب چند سوال اساسی از دانشجویان و تکمیل پاسخهای آنان، ارائه مطالب جدید با پاورپوینت به همراه اشکال و نمودارهای مربوطه و توضیح کاربرد مطالب، پاسخ به سوالات وابهاوات دانشجویان |
7 |
روش تدریس |
یادآوری و مرور مطالب مهم جلسه قبل در قالب چند سوال اساسی از دانشجویان و تکمیل پاسخهای آنان، ارائه مطالب جدید با پاورپوینت به همراه اشکال و نمودارهای مربوطه و توضیح کاربرد مطالب، پاسخ به سوالات وابهاوات دانشجویان |
8 |
وظایف دانشجو |
شرکت به موقع و فعال در تمام جلسات کلاسها. حل تمرینات ارائه شده. |
9 |
وظایف دانشجو |
شرکت به موقع و فعال در تمام جلسات کلاسها. حل تمرینات ارائه شده. |
10 |
مواد و امکانات آموزشی |
کلاس، کامپیوتر و ویدو پروژکتور، نسخه های کافی کتاب معرفی شده |
11 |
نحوه ارزشیابی |
20% فعالیت کلاسی و حل تمرین، 40% امتحان میان ترم و 40% امتحان پایان ترم |
12 |
روش تدریس |
مقدمه- معرفی سرفصل- معرفی منابع-مرور کلی چرخه هیدرولوژی- بیلان آبی حوزه (مرور کلی عوامل بیلان آبی از جمله بارشها، تبخیر و تعرق و رواناب)- خصوصیات کلی بارشها از نظر نحوه تشکیل، انواع، اشکال، اندازه گیری، تجزیه و تحلیل آماری بارشها، منحنی های شدت-مدت–فراوانی بارش، انواع تبخیر و تعرق، روشهای محاسبه و برآورد تبخیر و تعرق، مفهوم هیدرومتری، روشهای اندازه گیری دبی جریان |
13 |
منبع |
هیدرولوژی کاربردی جلد اول- تالیف دکتر محمد مهدوی- انتشارات دانشگاه تهران -فصول 3و4و5و6 |
14 |
روش تدریس |
انواع و اشکال داده های هیدرولوژی، ارزیابی صحت و همگنی و کفایت داده های هیدرولوژیکی، روشهای برآورد دبیهای سیلابی، مفهوم و اهداف آنالیز فراوانی، |
15 |
روش تدریس |
حوه انجام آنالیز فراوانی تجربی و تئوری جهت محاسبه دبی های سیلابی، توزیعهای آماری مورد استفاده در هیدرولوژی، آزمون برازش توزیعها، تحلیل منطقه ای سیلاب، نرم افزارهای مورد استفاده جهت آنالیز فراوانی (Easyfit وSMADA) |
16 |
روش تدریس |
کنترل و حل مسائل آنالیز فراوانی بارش و سیلاب (مسائل آخر فصل 1 کتاب هیدرولوژی کاربردی دکتر محمد مهدوی- جلد دوم- انتشارات دانشگاه تهران) |
17 |
روش تدریس |
ادامه کنترل و حل مسائل آنالیز فراوانی بارش و سیلاب (مسائل آخر فصل 1 کتاب هیدرولوژی کاربردی دکتر محمد مهدوی- جلد دوم- انتشارات دانشگاه تهران) |
18 |
روش تدریس |
نحوه تشکیل رواناب، عوامل موثر در تولید روانابها (خصوصیات فیزیکی و مرفولوژیکی حوزه های آبخیز از جمله مساحت، شکل، شیب، زمین شناسی، پوشش گیاهی و ... ونقش آنها در رواناب و نفوذ)، مفهوم نفوذ، عوامل موثر در نفوذ، شاخصهای نفوذ (شاخص فی و دبلیو )، شکل کلی منحنی نفوذ |
19 |
روش تدریس |
روابط بارش-رواناب (روش ستدلالی، روش SCS )، روشهای تجربی مبتنی بر مساحت همچون روش فولر، کریگر، دیکن و ... ، کاربرد روشهای هوش مصنوعی در برآورد رابطه بارش-رواناب (شبکه عصبی مصنوعی، شبکه های فازی-عصبی، درخت تصمیم، ماشین بردار پشتیبان و...) |
20 |
روش تدریس |
کنترل و حل مسائل مربوط به فصل بارش-رواناب (مسائل آخر فصل 2 کتاب هیدرولوژی کاربردی دکتر محمد مهدوی- جلد دوم- انتشارات دانشگاه تهران) |
21 |
روش تدریس |
ادامه کنترل و حل مسائل مربوط به فصل بارش-رواناب (مسائل آخر فصل 2 کتاب هیدرولوژی کاربردی دکتر محمد مهدوی- جلد دوم- انتشارات دانشگاه تهران) |
22 |
روش تدریس |
امتحان میان ترم |
23 |
روش تدریس |
مفهوم هیدروگراف، کاربردهای هیدروگراف جریان، آب پایه در هیدروگراف و نحوه تفکیک آن، عوامل موثر در شکل هیدروگراف، معرفی پارامترهای موجود در هیدروگراف (زمان تمرکز، زمان تاخیر، زمان پایه، زمان تا اوج و ...)، مفهوم و کاربرد هیدروگراف واحد، هیدروگراف واحد طبیعی و مصنوعی، |
24 |
روش تدریس |
نحوه تبدیل هیدروگراف سیلاب به هیدروگراف واحد، تغییر مدت زمان هیدروگراف واحد به روشهای معمولی و منحنی اس، تبدیل هیدروگراف واحد به هیدروگراف سیلاب، هیدروگرافهای مصنوعی اس سی اس و اشنایدر و ... |
25 |
روش تدریس |
کنترل و حل مسائل مربوط به فصل تحلیل هیدروگراف (مسائل آخر فصل 4 کتاب هیدرولوژی کاربردی دکتر محمد مهدوی- جلد دوم- انتشارات دانشگاه تهران) |
26 |
روش تدریس |
کنترل و حل مسائل مربوط به فصل تحلیل هیدروگراف (مسائل آخر فصل 4 کتاب هیدرولوژی کاربردی دکتر محمد مهدوی- جلد دوم-ادامه انتشارات دانشگاه تهران) |
27 |
روش تدریس |
مفهوم و اهمیت کیفیت آب، عوامل موثر در کیفیت آب، انواع مختلف کیفیت آب (فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی)، پارامترهای مورد بررسی در آزمایشات کیفیت آب، تناسب کیفی آب در کاربریهای مختلف (شرب، صنعت، کشاورزی، شرب دام و حیات وحش)، دیاگرامهای شولر و ویلکوکس و ... |
28 |
منبع |
هیدرولوژی کاربردی جلد دوم- تالیف دکتر محمد مهدوی- انتشارات دانشگاه تهران -فصل 1 |
29 |
منبع |
هیدرولوژی کاربردی جلد دوم- تالیف دکتر محمد مهدوی- انتشارات دانشگاه تهران -فصل 1 |
30 |
منبع |
هیدرولوژی کاربردی جلد دوم- تالیف دکتر محمد مهدوی- انتشارات دانشگاه تهران -فصل 1 |
31 |
منبع |
هیدرولوژی کاربردی جلد دوم- تالیف دکتر محمد مهدوی- انتشارات دانشگاه تهران -فصل 1 |
32 |
منبع |
هیدرولوژی کاربردی جلد دوم- تالیف دکتر محمد مهدوی- انتشارات دانشگاه تهران -فصول 3 و 2 |
33 |
منبع |
هیدرولوژی کاربردی جلد دوم- تالیف دکتر محمد مهدوی- انتشارات دانشگاه تهران -فصل 2 |
34 |
منبع |
هیدرولوژی کاربردی جلد دوم- تالیف دکتر محمد مهدوی- انتشارات دانشگاه تهران -فصل 2 |
35 |
منبع |
هیدرولوژی کاربردی جلد دوم- تالیف دکتر محمد مهدوی- انتشارات دانشگاه تهران -فصل 2 |
36 |
منبع |
هیدرولوژی کاربردی جلدهای اول و دوم- تالیف دکتر محمد مهدوی- انتشارات دانشگاه تهران |
37 |
منبع |
هیدرولوژی کاربردی جلد دوم- تالیف دکتر محمد مهدوی- انتشارات دانشگاه تهران -فصل 4 |
38 |
منبع |
هیدرولوژی کاربردی جلد دوم- تالیف دکتر محمد مهدوی- انتشارات دانشگاه تهران -فصل 4 |
39 |
منبع |
هیدرولوژی کاربردی جلد دوم- تالیف دکتر محمد مهدوی- انتشارات دانشگاه تهران -فصل 4 |
40 |
منبع |
هیدرولوژی کاربردی جلد دوم- تالیف دکتر محمد مهدوی- انتشارات دانشگاه تهران -فصل 4 |
41 |
منبع |
هیدرولوژی کاربردی جلد دوم- تالیف دکتر محمد مهدوی- انتشارات دانشگاه تهران -فصل6 |
42 |
وظایف دانشجو |
مطالب ارائه شده در درس هیدرولوژی عمومی را مرور کرده باشد و موارد مبهم و سوالات احتمالی را جهت پرسیدن در کلاس آماده کرده باشد. |
43 |
وظایف دانشجو |
مطالب ارائه شده در جلسه قبل را مطالعه کرده باشد و موارد مبهم و سوالات احتمالی را جهت پرسیدن در کلاس آماده کرده باشد. |
44 |
وظایف دانشجو |
مطالب ارائه شده در جلسه قبل را مطالعه کرده باشد و موارد مبهم و سوالات احتمالی را جهت پرسیدن در کلاس آماده کرده باشد. |
45 |
وظایف دانشجو |
تمرینات آخر فصل 1 (از شماره 1 تا شماره 9) را بصورت دقیق و خانا حل کرده باشد |
46 |
وظایف دانشجو |
تمرینات آخر فصل 1 (از شماره 10 تا شماره 16) را بصورت دقیق و خانا حل کرده باشد |
47 |
وظایف دانشجو |
مطالب ارائه شده در جلسه قبل را مطالعه کرده باشد و موارد مبهم و سوالات احتمالی را جهت پرسیدن در کلاس آماده کرده باشد. |
48 |
وظایف دانشجو |
مطالب ارائه شده در جلسه قبل را مطالعه کرده باشد و موارد مبهم و سوالات احتمالی را جهت پرسیدن در کلاس آماده کرده باشد. |
49 |
وظایف دانشجو |
تمرینات آخر فصل 3 (از شماره 1 تا شماره 8) را بصورت دقیق و خانا حل کرده باشد |
50 |
وظایف دانشجو |
تمرینات آخر فصل 3 (از شماره 9 تا شماره 14) را بصورت دقیق و خانا حل کرده باشد |
51 |
وظایف دانشجو |
مطالعه لازم جهت امادگی برای امتحان میان ترم را انجام داده باشد (بخشهایی که قبلا برای امتحان میان ترم مشخص شده است) |
52 |
وظایف دانشجو |
مطالب ارائه شده در جلسه قبل را مطالعه کرده باشد و موارد مبهم و سوالات احتمالی را جهت پرسیدن در کلاس آماده کرده باشد. |
53 |
وظایف دانشجو |
مطالب ارائه شده در جلسه قبل را مطالعه کرده باشد و موارد مبهم و سوالات احتمالی را جهت پرسیدن در کلاس آماده کرده باشد. |
54 |
وظایف دانشجو |
تمرینات آخر فصل 4 (از شماره 1 تا شماره 8) را بصورت دقیق و خانا حل کرده باشد |
55 |
وظایف دانشجو |
تمرینات آخر فصل 4 (از شماره 9 تا شماره 14) را بصورت دقیق و خانا حل کرده باشد |
56 |
وظایف دانشجو |
مطالب ارائه شده در جلسه قبل را مطالعه کرده باشد و موارد مبهم و سوالات احتمالی را جهت پرسیدن در کلاس آماده کرده باشد. |
57 |
روش تدریس |
کنترل و حل مسائل مربوط به فصل تحلیل هیدروگراف جریان (مسائل آخر فصل 4 کتاب هیدرولوژی کاربردی دکتر محمد مهدوی- جلد دوم- انتشارات دانشگاه تهران) |
58 |
روش تدریس |
ادامه کنترل و حل مسائل مربوط به فصل تحلیل هیدروگراف جریان (مسائل آخر فصل 4 کتاب هیدرولوژی کاربردی دکتر محمد مهدوی- جلد دوم- انتشارات دانشگاه تهران) |
59 |
منبع |
هیدرولوژی کاربردی (جلد دوم)، دکتر محمد مهدوی، انتشارات دانشگاه تهران |
60 |
اهداف یادگیری |
دانشجویان مباحث اصلی مربوط به هیدرولوژی عمومی را که پیش نیاز ورود به هیدرولوژی کاربردی است به خاطر بیاورند و امادگی لازم جهت ورود به مباحث درس جدید را کسب نمایند |
61 |
اهداف یادگیری |
دانشجویان با داده های مورد استفاده در هیدرولوژی آشنایی کافی پیدا نموده و توانایی پردازش انها جهت براورد دبیهای سیلابی را کسب نمایند |
62 |
اهداف یادگیری |
دانشجویان با مفهوم و کاربردهای انالیز فراوانی در هیدرولوژی آشنا شده و بتوانند از این روش جهت برآورد دبیهای طراحی در پروژه ها استفاده نمایند |
63 |
اهداف یادگیری |
تثبیت مطالب مربوط به آنالیز فراوانی در ذهن دانشجویان و نیز افزایش مهارت آنها در حل مسائل مربوط به این بخش |
64 |
اهداف یادگیری |
تثبیت مطالب مربوط به انالیز فراوانی در ذهن دانشجویان و نیز افزایش مهارت آنها در حل مسائل مربوط به این بخش |
65 |
اهداف یادگیری |
آشنا ساختن دانشجویان با مفهوم، مولفه ها و کاربردهای فرایند بارش -رواناب و نیز تاثیر عوامل مختلف در تبدیل بارش به رواناب در حوزه های آبخیز |
66 |
اهداف یادگیری |
دانشجویان با روشهای مهم مورد استفاده در بارش-رواناب همچون روش استدلالی، روش SCS و ...آشنا گردیده و توانایی لازم در حل مسائل مربوطهرا کسب نمایند |
67 |
اهداف یادگیری |
تثبیت مطالب مربوط به بارش-رواناب در ذهن دانشجویان و نیز افزایش مهارت آنها در حل مسائل هیدرولوژی با روشهای اصلی بارش-رواناب |
68 |
اهداف یادگیری |
تثبیت مطالب مربوط به بارش-رواناب در ذهن دانشجویان و نیز افزایش مهارت آنها در حل مسائل هیدرولوژی با روشهای اصلی بارش-رواناب |
69 |
اهداف یادگیری |
آشنایی کافی دانشجویان با مباحث تحلیل هیدروگراف و نیز تاثیر عوامل مختلف روی هیدروگراف جریان و کسب توانایی لازم در حل مسائل مربوطه |
70 |
اهداف یادگیری |
کسب توانایی توسط دانشجویان در استخراج هیدروگراف واحد و نیز تغییر مدت زمان آن و کسب توانایی لازم در حل مسائل مربوطه |
71 |
اهداف یادگیری |
تثبیت مطالب مربوط به تحلیل هیدروگراف در ذهن دانشجویان و نیز افزایش مهارت آنها در حل مسائل مربوط به این بخش |
72 |
اهداف یادگیری |
تثبیت مطالب مربوط به تحلیل هیدروگراف در ذهن دانشجویان و نیز افزایش مهارت آنها در حل مسائل مربوط به این بخش |
73 |
اهداف یادگیری |
آشنا شدن دانشجویان با مفهوم و اهمیت کیفیت آب و نیز پارامترهای مورد ارزیابی در آزمایشات کیفیت آب و همچنین تعیین تناسب کیفی نمونه آب برای استفاده های مختلف |
74 |
وظایف دانشجو |
تمرینات آخر فصل 4 (از شماره 1 تا شماره 7) را بصورت دقیق و خانا حل کرده باشد |
75 |
وظایف دانشجو |
تمرینات آخر فصل 4 (از شماره 8 تا شماره 13) را بصورت دقیق و خانا حل کرده باشد |
76 |
منبع |
هیدرولوژی کاربردی جلد دوم- تالیف دکتر محمد مهدوی- انتشارات دانشگاه تهران -فصل 4 |
77 |
منبع |
هیدرولوژی کاربردی جلد دوم- تالیف دکتر محمد مهدوی- انتشارات دانشگاه تهران -فصل 4 |
78 |
اهداف یادگیری |
مرور کامل مطالب گفته شده تا این مرحله توسط دانشجویان و ارزیابی میزان یادگیری آنها |
79 |
مواد و امکانات آموزشی |
کلاس، کامپیوتر و ویدو پروژکتور |
80 |
مواد و امکانات آموزشی |
کلاس، کامپیوتر و ویدو پروژکتور |
81 |
مواد و امکانات آموزشی |
کلاس، کامپیوتر و ویدو پروژکتور |
82 |
مواد و امکانات آموزشی |
کلاس، تخته وایت برد، ماژیک |
83 |
مواد و امکانات آموزشی |
کلاس، تخته وایت برد، ماژیک |
84 |
مواد و امکانات آموزشی |
کلاس، کامپیوتر و ویدو پروژکتور |
85 |
مواد و امکانات آموزشی |
کلاس، کامپیوتر و ویدو پروژکتور |
86 |
مواد و امکانات آموزشی |
کلاس، تخته وایت برد، ماژیک |
87 |
مواد و امکانات آموزشی |
کلاس، تخته وایت برد، ماژیک |
88 |
مواد و امکانات آموزشی |
کلاس با تعداد صندلی کافی جهت نشستن دانشجویان با فاصله مناسب، ماشین حساب و کتاب |
89 |
مواد و امکانات آموزشی |
کلاس، کامپیوتر و ویدو پروژکتور |
90 |
مواد و امکانات آموزشی |
کلاس، کامپیوتر و ویدو پروژکتور |
91 |
مواد و امکانات آموزشی |
کلاس، تخته وایت برد، ماژیک |
92 |
مواد و امکانات آموزشی |
کلاس، تخته وایت برد، ماژیک |
93 |
مواد و امکانات آموزشی |
کلاس، کامپیوتر و ویدو پروژکتور |
94 |
نحوه ارزشیابی |
طرح سوالات اساسی در زمینه مطالب ارائه شده و بررسی پاسخ دانشجویان |
95 |
نحوه ارزشیابی |
طرح سوالات اساسی در زمینه مطالب ارائه شده و بررسی پاسخ دانشجویان |
96 |
نحوه ارزشیابی |
طرح سوالات اساسی در زمینه مطالب ارائه شده و بررسی پاسخ دانشجویان |
97 |
نحوه ارزشیابی |
کنترل کیفیت حل مسائل تعیین شده توسط دانشجویان |
98 |
نحوه ارزشیابی |
کنترل کیفیت حل مسائل تعیین شده توسط دانشجویان |
99 |
نحوه ارزشیابی |
طرح سوالات اساسی در زمینه مطالب ارائه شده و بررسی پاسخ دانشجویان |
100 |
نحوه ارزشیابی |
طرح سوالات اساسی در زمینه مطالب ارائه شده و بررسی پاسخ دانشجویان |
101 |
نحوه ارزشیابی |
کنترل کیفیت حل مسائل تعیین شده توسط دانشجویان |
102 |
نحوه ارزشیابی |
کنترل کیفیت حل مسائل تعیین شده توسط دانشجویان |
103 |
نحوه ارزشیابی |
تصحیح اوراق امتحان و بررسی وضعیت نمرات کسب شده توسط دانشجویان |
104 |
نحوه ارزشیابی |
طرح سوالات اساسی در زمینه مطالب ارائه شده و بررسی پاسخ دانشجویان |
105 |
نحوه ارزشیابی |
طرح سوالات اساسی در زمینه مطالب ارائه شده و بررسی پاسخ دانشجویان |
106 |
نحوه ارزشیابی |
کنترل کیفیت حل مسائل تعیین شده توسط دانشجویان |
107 |
نحوه ارزشیابی |
کنترل کیفیت حل مسائل تعیین شده توسط دانشجویان |
108 |
نحوه ارزشیابی |
طرح سوالات اساسی در زمینه مطالب ارائه شده و بررسی پاسخ دانشجویان |