طرح درس (براساس سرفصل)

طرح درس (براساس سرفصل)
# عنوان توضیحات
1 جایگاه درس در برنامه درسی دوره جزء دروس تخصصی رشته است.
2 هدف کلی ایجاد دانش و مهارت لازم در دانشجویان جهت تجزیه و تحلیل و انجام محاسبات تخصصی هیدرولوژی در طرحهای مختلف مرتبط با آب
3 شایستگی های پایه آشنایی با مباحث پایه هیدرولوژی از جمله چرخه هیدرولوژی و عوامل مختلف بیلان آبی شامل بارندگی، تبخیر و تعرق و رواناب
4 اهداف یادگیری توانایی انجام محاسبات و تحلیل های هیدرولوژیکی پروژه های مرتبط با آب به ویژه بخش هیدرولوژی پروژه های آبخیزداری از جمله برآورد ارتفاع رواناب و دبی حداکثر با دوره بازگشتهای مختلف در یک واحد هیدرولوژیکی یا حوزه آبخیز
5 اهداف یادگیری توانایی انجام محاسبات و تحلیل های هیدرولوژیکی پروژه های مرتبط با آب به ویژه بخش هیدرولوژی پروژه های آبخیزداری از جمله برآورد ارتفاع رواناب و دبی حداکثر با دوره بازگشتهای مختلف در یک واحد هیدرولوژیکی یا حوزه آبخیز
6 روش تدریس یادآوری و مرور مطالب مهم جلسه قبل در قالب چند سوال اساسی از دانشجویان و تکمیل پاسخهای آنان، ارائه مطالب جدید با پاورپوینت به همراه اشکال و نمودارهای مربوطه و توضیح کاربرد مطالب، پاسخ به سوالات وابهاوات دانشجویان
7 روش تدریس یادآوری و مرور مطالب مهم جلسه قبل در قالب چند سوال اساسی از دانشجویان و تکمیل پاسخهای آنان، ارائه مطالب جدید با پاورپوینت به همراه اشکال و نمودارهای مربوطه و توضیح کاربرد مطالب، پاسخ به سوالات وابهاوات دانشجویان
8 وظایف دانشجو شرکت به موقع و فعال در تمام جلسات کلاسها. حل تمرینات ارائه شده.
9 وظایف دانشجو شرکت به موقع و فعال در تمام جلسات کلاسها. حل تمرینات ارائه شده.
10 مواد و امکانات آموزشی کلاس، کامپیوتر و ویدو پروژکتور، نسخه های کافی کتاب معرفی شده
11 نحوه ارزشیابی 20% فعالیت کلاسی و حل تمرین، 40% امتحان میان ترم و 40% امتحان پایان ترم
12 روش تدریس مقدمه- معرفی سرفصل- معرفی منابع-مرور کلی چرخه هیدرولوژی- بیلان آبی حوزه (مرور کلی عوامل بیلان آبی از جمله بارشها، تبخیر و تعرق و رواناب)- خصوصیات کلی بارشها از نظر نحوه تشکیل، انواع، اشکال، اندازه گیری، تجزیه و تحلیل آماری بارشها، منحنی های شدت-مدت–فراوانی بارش، انواع تبخیر و تعرق، روشهای محاسبه و برآورد تبخیر و تعرق، مفهوم هیدرومتری، روشهای اندازه گیری دبی جریان
13 منبع هیدرولوژی کاربردی جلد اول- تالیف دکتر محمد مهدوی- انتشارات دانشگاه تهران -فصول 3و4و5و6
14 روش تدریس انواع و اشکال داده های هیدرولوژی، ارزیابی صحت و همگنی و کفایت داده های هیدرولوژیکی، روشهای برآورد دبیهای سیلابی، مفهوم و اهداف آنالیز فراوانی،
15 روش تدریس حوه انجام آنالیز فراوانی تجربی و تئوری جهت محاسبه دبی های سیلابی، توزیعهای آماری مورد استفاده در هیدرولوژی، آزمون برازش توزیعها، تحلیل منطقه ای سیلاب، نرم افزارهای مورد استفاده جهت آنالیز فراوانی (Easyfit وSMADA)
16 روش تدریس کنترل و حل مسائل آنالیز فراوانی بارش و سیلاب (مسائل آخر فصل 1 کتاب هیدرولوژی کاربردی دکتر محمد مهدوی- جلد دوم- انتشارات دانشگاه تهران)
17 روش تدریس ادامه کنترل و حل مسائل آنالیز فراوانی بارش و سیلاب (مسائل آخر فصل 1 کتاب هیدرولوژی کاربردی دکتر محمد مهدوی- جلد دوم- انتشارات دانشگاه تهران)
18 روش تدریس نحوه تشکیل رواناب، عوامل موثر در تولید روانابها (خصوصیات فیزیکی و مرفولوژیکی حوزه های آبخیز از جمله مساحت، شکل، شیب، زمین شناسی، پوشش گیاهی و ... ونقش آنها در رواناب و نفوذ)، مفهوم نفوذ، عوامل موثر در نفوذ، شاخصهای نفوذ (شاخص فی و دبلیو )، شکل کلی منحنی نفوذ
19 روش تدریس روابط بارش-رواناب (روش ستدلالی، روش SCS )، روشهای تجربی مبتنی بر مساحت همچون روش فولر، کریگر، دیکن و ... ، کاربرد روشهای هوش مصنوعی در برآورد رابطه بارش-رواناب (شبکه عصبی مصنوعی، شبکه های فازی-عصبی، درخت تصمیم، ماشین بردار پشتیبان و...)
20 روش تدریس کنترل و حل مسائل مربوط به فصل بارش-رواناب (مسائل آخر فصل 2 کتاب هیدرولوژی کاربردی دکتر محمد مهدوی- جلد دوم- انتشارات دانشگاه تهران)
21 روش تدریس ادامه کنترل و حل مسائل مربوط به فصل بارش-رواناب (مسائل آخر فصل 2 کتاب هیدرولوژی کاربردی دکتر محمد مهدوی- جلد دوم- انتشارات دانشگاه تهران)
22 روش تدریس امتحان میان ترم
23 روش تدریس مفهوم هیدروگراف، کاربردهای هیدروگراف جریان، آب پایه در هیدروگراف و نحوه تفکیک آن، عوامل موثر در شکل هیدروگراف، معرفی پارامترهای موجود در هیدروگراف (زمان تمرکز، زمان تاخیر، زمان پایه، زمان تا اوج و ...)، مفهوم و کاربرد هیدروگراف واحد، هیدروگراف واحد طبیعی و مصنوعی،
24 روش تدریس نحوه تبدیل هیدروگراف سیلاب به هیدروگراف واحد، تغییر مدت زمان هیدروگراف واحد به روشهای معمولی و منحنی اس، تبدیل هیدروگراف واحد به هیدروگراف سیلاب، هیدروگرافهای مصنوعی اس سی اس و اشنایدر و ...
25 روش تدریس کنترل و حل مسائل مربوط به فصل تحلیل هیدروگراف (مسائل آخر فصل 4 کتاب هیدرولوژی کاربردی دکتر محمد مهدوی- جلد دوم- انتشارات دانشگاه تهران)
26 روش تدریس کنترل و حل مسائل مربوط به فصل تحلیل هیدروگراف (مسائل آخر فصل 4 کتاب هیدرولوژی کاربردی دکتر محمد مهدوی- جلد دوم-ادامه انتشارات دانشگاه تهران)
27 روش تدریس مفهوم و اهمیت کیفیت آب، عوامل موثر در کیفیت آب، انواع مختلف کیفیت آب (فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی)، پارامترهای مورد بررسی در آزمایشات کیفیت آب، تناسب کیفی آب در کاربریهای مختلف (شرب، صنعت، کشاورزی، شرب دام و حیات وحش)، دیاگرامهای شولر و ویلکوکس و ...
28 منبع هیدرولوژی کاربردی جلد دوم- تالیف دکتر محمد مهدوی- انتشارات دانشگاه تهران -فصل 1
29 منبع هیدرولوژی کاربردی جلد دوم- تالیف دکتر محمد مهدوی- انتشارات دانشگاه تهران -فصل 1
30 منبع هیدرولوژی کاربردی جلد دوم- تالیف دکتر محمد مهدوی- انتشارات دانشگاه تهران -فصل 1
31 منبع هیدرولوژی کاربردی جلد دوم- تالیف دکتر محمد مهدوی- انتشارات دانشگاه تهران -فصل 1
32 منبع هیدرولوژی کاربردی جلد دوم- تالیف دکتر محمد مهدوی- انتشارات دانشگاه تهران -فصول 3 و 2
33 منبع هیدرولوژی کاربردی جلد دوم- تالیف دکتر محمد مهدوی- انتشارات دانشگاه تهران -فصل 2
34 منبع هیدرولوژی کاربردی جلد دوم- تالیف دکتر محمد مهدوی- انتشارات دانشگاه تهران -فصل 2
35 منبع هیدرولوژی کاربردی جلد دوم- تالیف دکتر محمد مهدوی- انتشارات دانشگاه تهران -فصل 2
36 منبع هیدرولوژی کاربردی جلدهای اول و دوم- تالیف دکتر محمد مهدوی- انتشارات دانشگاه تهران
37 منبع هیدرولوژی کاربردی جلد دوم- تالیف دکتر محمد مهدوی- انتشارات دانشگاه تهران -فصل 4
38 منبع هیدرولوژی کاربردی جلد دوم- تالیف دکتر محمد مهدوی- انتشارات دانشگاه تهران -فصل 4
39 منبع هیدرولوژی کاربردی جلد دوم- تالیف دکتر محمد مهدوی- انتشارات دانشگاه تهران -فصل 4
40 منبع هیدرولوژی کاربردی جلد دوم- تالیف دکتر محمد مهدوی- انتشارات دانشگاه تهران -فصل 4
41 منبع هیدرولوژی کاربردی جلد دوم- تالیف دکتر محمد مهدوی- انتشارات دانشگاه تهران -فصل6
42 وظایف دانشجو مطالب ارائه شده در درس هیدرولوژی عمومی را مرور کرده باشد و موارد مبهم و سوالات احتمالی را جهت پرسیدن در کلاس آماده کرده باشد.
43 وظایف دانشجو مطالب ارائه شده در جلسه قبل را مطالعه کرده باشد و موارد مبهم و سوالات احتمالی را جهت پرسیدن در کلاس آماده کرده باشد.
44 وظایف دانشجو مطالب ارائه شده در جلسه قبل را مطالعه کرده باشد و موارد مبهم و سوالات احتمالی را جهت پرسیدن در کلاس آماده کرده باشد.
45 وظایف دانشجو تمرینات آخر فصل 1 (از شماره 1 تا شماره 9) را بصورت دقیق و خانا حل کرده باشد
46 وظایف دانشجو تمرینات آخر فصل 1 (از شماره 10 تا شماره 16) را بصورت دقیق و خانا حل کرده باشد
47 وظایف دانشجو مطالب ارائه شده در جلسه قبل را مطالعه کرده باشد و موارد مبهم و سوالات احتمالی را جهت پرسیدن در کلاس آماده کرده باشد.
48 وظایف دانشجو مطالب ارائه شده در جلسه قبل را مطالعه کرده باشد و موارد مبهم و سوالات احتمالی را جهت پرسیدن در کلاس آماده کرده باشد.
49 وظایف دانشجو تمرینات آخر فصل 3 (از شماره 1 تا شماره 8) را بصورت دقیق و خانا حل کرده باشد
50 وظایف دانشجو تمرینات آخر فصل 3 (از شماره 9 تا شماره 14) را بصورت دقیق و خانا حل کرده باشد
51 وظایف دانشجو مطالعه لازم جهت امادگی برای امتحان میان ترم را انجام داده باشد (بخشهایی که قبلا برای امتحان میان ترم مشخص شده است)
52 وظایف دانشجو مطالب ارائه شده در جلسه قبل را مطالعه کرده باشد و موارد مبهم و سوالات احتمالی را جهت پرسیدن در کلاس آماده کرده باشد.
53 وظایف دانشجو مطالب ارائه شده در جلسه قبل را مطالعه کرده باشد و موارد مبهم و سوالات احتمالی را جهت پرسیدن در کلاس آماده کرده باشد.
54 وظایف دانشجو تمرینات آخر فصل 4 (از شماره 1 تا شماره 8) را بصورت دقیق و خانا حل کرده باشد
55 وظایف دانشجو تمرینات آخر فصل 4 (از شماره 9 تا شماره 14) را بصورت دقیق و خانا حل کرده باشد
56 وظایف دانشجو مطالب ارائه شده در جلسه قبل را مطالعه کرده باشد و موارد مبهم و سوالات احتمالی را جهت پرسیدن در کلاس آماده کرده باشد.
57 روش تدریس کنترل و حل مسائل مربوط به فصل تحلیل هیدروگراف جریان (مسائل آخر فصل 4 کتاب هیدرولوژی کاربردی دکتر محمد مهدوی- جلد دوم- انتشارات دانشگاه تهران)
58 روش تدریس ادامه کنترل و حل مسائل مربوط به فصل تحلیل هیدروگراف جریان (مسائل آخر فصل 4 کتاب هیدرولوژی کاربردی دکتر محمد مهدوی- جلد دوم- انتشارات دانشگاه تهران)
59 منبع هیدرولوژی کاربردی (جلد دوم)، دکتر محمد مهدوی، انتشارات دانشگاه تهران
60 اهداف یادگیری دانشجویان مباحث اصلی مربوط به هیدرولوژی عمومی را که پیش نیاز ورود به هیدرولوژی کاربردی است به خاطر بیاورند و امادگی لازم جهت ورود به مباحث درس جدید را کسب نمایند
61 اهداف یادگیری دانشجویان با داده های مورد استفاده در هیدرولوژی آشنایی کافی پیدا نموده و توانایی پردازش انها جهت براورد دبیهای سیلابی را کسب نمایند
62 اهداف یادگیری دانشجویان با مفهوم و کاربردهای انالیز فراوانی در هیدرولوژی آشنا شده و بتوانند از این روش جهت برآورد دبیهای طراحی در پروژه ها استفاده نمایند
63 اهداف یادگیری تثبیت مطالب مربوط به آنالیز فراوانی در ذهن دانشجویان و نیز افزایش مهارت آنها در حل مسائل مربوط به این بخش
64 اهداف یادگیری تثبیت مطالب مربوط به انالیز فراوانی در ذهن دانشجویان و نیز افزایش مهارت آنها در حل مسائل مربوط به این بخش
65 اهداف یادگیری آشنا ساختن دانشجویان با مفهوم، مولفه ها و کاربردهای فرایند بارش -رواناب و نیز تاثیر عوامل مختلف در تبدیل بارش به رواناب در حوزه های آبخیز
66 اهداف یادگیری دانشجویان با روشهای مهم مورد استفاده در بارش-رواناب همچون روش استدلالی، روش SCS و ...آشنا گردیده و توانایی لازم در حل مسائل مربوطهرا کسب نمایند
67 اهداف یادگیری تثبیت مطالب مربوط به بارش-رواناب در ذهن دانشجویان و نیز افزایش مهارت آنها در حل مسائل هیدرولوژی با روشهای اصلی بارش-رواناب
68 اهداف یادگیری تثبیت مطالب مربوط به بارش-رواناب در ذهن دانشجویان و نیز افزایش مهارت آنها در حل مسائل هیدرولوژی با روشهای اصلی بارش-رواناب
69 اهداف یادگیری آشنایی کافی دانشجویان با مباحث تحلیل هیدروگراف و نیز تاثیر عوامل مختلف روی هیدروگراف جریان و کسب توانایی لازم در حل مسائل مربوطه
70 اهداف یادگیری کسب توانایی توسط دانشجویان در استخراج هیدروگراف واحد و نیز تغییر مدت زمان آن و کسب توانایی لازم در حل مسائل مربوطه
71 اهداف یادگیری تثبیت مطالب مربوط به تحلیل هیدروگراف در ذهن دانشجویان و نیز افزایش مهارت آنها در حل مسائل مربوط به این بخش
72 اهداف یادگیری تثبیت مطالب مربوط به تحلیل هیدروگراف در ذهن دانشجویان و نیز افزایش مهارت آنها در حل مسائل مربوط به این بخش
73 اهداف یادگیری آشنا شدن دانشجویان با مفهوم و اهمیت کیفیت آب و نیز پارامترهای مورد ارزیابی در آزمایشات کیفیت آب و همچنین تعیین تناسب کیفی نمونه آب برای استفاده های مختلف
74 وظایف دانشجو تمرینات آخر فصل 4 (از شماره 1 تا شماره 7) را بصورت دقیق و خانا حل کرده باشد
75 وظایف دانشجو تمرینات آخر فصل 4 (از شماره 8 تا شماره 13) را بصورت دقیق و خانا حل کرده باشد
76 منبع هیدرولوژی کاربردی جلد دوم- تالیف دکتر محمد مهدوی- انتشارات دانشگاه تهران -فصل 4
77 منبع هیدرولوژی کاربردی جلد دوم- تالیف دکتر محمد مهدوی- انتشارات دانشگاه تهران -فصل 4
78 اهداف یادگیری مرور کامل مطالب گفته شده تا این مرحله توسط دانشجویان و ارزیابی میزان یادگیری آنها
79 مواد و امکانات آموزشی کلاس، کامپیوتر و ویدو پروژکتور
80 مواد و امکانات آموزشی کلاس، کامپیوتر و ویدو پروژکتور
81 مواد و امکانات آموزشی کلاس، کامپیوتر و ویدو پروژکتور
82 مواد و امکانات آموزشی کلاس، تخته وایت برد، ماژیک
83 مواد و امکانات آموزشی کلاس، تخته وایت برد، ماژیک
84 مواد و امکانات آموزشی کلاس، کامپیوتر و ویدو پروژکتور
85 مواد و امکانات آموزشی کلاس، کامپیوتر و ویدو پروژکتور
86 مواد و امکانات آموزشی کلاس، تخته وایت برد، ماژیک
87 مواد و امکانات آموزشی کلاس، تخته وایت برد، ماژیک
88 مواد و امکانات آموزشی کلاس با تعداد صندلی کافی جهت نشستن دانشجویان با فاصله مناسب، ماشین حساب و کتاب
89 مواد و امکانات آموزشی کلاس، کامپیوتر و ویدو پروژکتور
90 مواد و امکانات آموزشی کلاس، کامپیوتر و ویدو پروژکتور
91 مواد و امکانات آموزشی کلاس، تخته وایت برد، ماژیک
92 مواد و امکانات آموزشی کلاس، تخته وایت برد، ماژیک
93 مواد و امکانات آموزشی کلاس، کامپیوتر و ویدو پروژکتور
94 نحوه ارزشیابی طرح سوالات اساسی در زمینه مطالب ارائه شده و بررسی پاسخ دانشجویان
95 نحوه ارزشیابی طرح سوالات اساسی در زمینه مطالب ارائه شده و بررسی پاسخ دانشجویان
96 نحوه ارزشیابی طرح سوالات اساسی در زمینه مطالب ارائه شده و بررسی پاسخ دانشجویان
97 نحوه ارزشیابی کنترل کیفیت حل مسائل تعیین شده توسط دانشجویان
98 نحوه ارزشیابی کنترل کیفیت حل مسائل تعیین شده توسط دانشجویان
99 نحوه ارزشیابی طرح سوالات اساسی در زمینه مطالب ارائه شده و بررسی پاسخ دانشجویان
100 نحوه ارزشیابی طرح سوالات اساسی در زمینه مطالب ارائه شده و بررسی پاسخ دانشجویان
101 نحوه ارزشیابی کنترل کیفیت حل مسائل تعیین شده توسط دانشجویان
102 نحوه ارزشیابی کنترل کیفیت حل مسائل تعیین شده توسط دانشجویان
103 نحوه ارزشیابی تصحیح اوراق امتحان و بررسی وضعیت نمرات کسب شده توسط دانشجویان
104 نحوه ارزشیابی طرح سوالات اساسی در زمینه مطالب ارائه شده و بررسی پاسخ دانشجویان
105 نحوه ارزشیابی طرح سوالات اساسی در زمینه مطالب ارائه شده و بررسی پاسخ دانشجویان
106 نحوه ارزشیابی کنترل کیفیت حل مسائل تعیین شده توسط دانشجویان
107 نحوه ارزشیابی کنترل کیفیت حل مسائل تعیین شده توسط دانشجویان
108 نحوه ارزشیابی طرح سوالات اساسی در زمینه مطالب ارائه شده و بررسی پاسخ دانشجویان