طرح درس (براساس سرفصل)

طرح درس (براساس سرفصل)
# عنوان توضیحات
1 جایگاه درس در برنامه درسی دوره جزء دروس الزامی همه گرایشهای کارشناسی ارشد آبخیزداری است
2 روش تدریس - مرور کلی مطالب جلسه قبل در قالب چند سوال اصلی از دانشجویان و تکمیل پاسخهای انها - ارائه مطالب مربوط به سرفصل درس عمدتا توسط ویدئو پروژکتور به همراه نمودارها و اشکال در جلسات کلاس به همراه کاربرد این مطالب و پاسخ به سوالات دانشجویان. - ارائه تعدادی مسئله کاربردی به دانشجویان و راهنمایی جهت حل آنها - شبیه سازی برخی مطالب مربوط به رودخانه (کانالهای باز) در فلوم آزمایشگاهی - ارائه تحقیق توسط دانشجویان و تجزیه و تحلیل مطالب ارائه شده - سفرهای علمی جهت بازدیدهای پروژهای ساماندهی و مهندسی رودخانه
3 وظایف دانشجو - شرکت منظم و فعال در جلسات کلاس - مطالعه مطالب ارائه شده در کلاس و تعیین موارد مبهم و دارای اشکال جهت پرسش در کلاس - حل مسائل داده شده در مهلت مقرر - مراجعه به منابع و رفرنسهای معرفی شده جهت تعمیق فهم مطالب - انجام تحقیق مشخص شده توسط هر کدام از دانشجویان و ارائه در کلاس - شرکت در بازدیدهای علمی - مرور مطالب درس و شرکت در جلسه امتحان
4 منبع - رودخانه ها، مترجمین:دکتر سلیمانی و دکتر ضیاء تبار احمدی، انتشارات دانشگاه مازندران، 1384. - اثرات جاده سازی در حریم رودخانه ها، مترجمین: دکتر محسنی ساروی و مهندس صلواتی، انتشارات دانشگاه علم کشاورزی گرگان، 1384. - شناخت فرسایش کناری رودخانه در دشتهای رسوبی، دکتر تلوری، انتشارات موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع، 1371. - اصول مقدماتی مهندسی و ساماندهی رودخانه، دکتر تلوری، انتشارات سازمان تحقیقات و آموزش کشاورزی (پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری)، 1383 - کاربرد مهندسی رودخانه در رودخانه های دز و کارون، احمد آل یاسین، وزارت نیرو (کمیته ملی سدهای بزرگ ایران)، 1379. - هیدرولیک کانالهای باز- نوشته دکتر حسینی و دکترابریشمی - انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد. - هیدرولیک کانالها- دکتر مقصودلو و دکترکوچک زاده انتشارات دانشگاه تهران. - هیدرولیک مهندسی عمران،نوشته فدرستون و نالوری،ترجمه مهندس انتظاری بهار انتشارات دیباگران– بهار1380. - هیدرولیک کاربردی- دکتر محمد نجمایی- انتشارات دانشگاه علم و صنعت ایران- 1372. - مکانیک سیالات،نوشته استریتر- وایلی،ترجمه مهندسین ملک زاده،کاشانی،حصار و معتمدی- انتشارات نما1377.
5 مواد و امکانات آموزشی کلاس، کامپیوتر و ویدئو پروزکتور، آزمایشگاه هیدرولیک با فلوم مناسب، وسیله نقلیه جهت بازدید علمی دانشجویان
6 نحوه ارزشیابی 20% فعالیتهای کلاسی و حل تمرینات، 20% تحقیق و ارائه دانشجویان و 60% امتحان پایان ترم
7 هدف کلی ایجاد دانش و مهارت لازم در دانشجویان جهت تجزیه و تحلیل سیستمهای رودخانه ای و روشهای حفاظت و بازسازی رودخانه ها و انجام محاسبات و طراحیهای تخصصی طرحهای مهندسی رودخانه
8 شایستگی های پایه آشنایی با مباحث پایه مکانیک سیالات، هیدرولوژی و هیدرولیک کانالهای باز
9 اهداف یادگیری توانایی انجام محاسبات، طراحیها و تحلیل های مربوط به پروژه های مدیریت و مهندسی رودخانه