1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
جزء دروس الزامی همه گرایشهای کارشناسی ارشد آبخیزداری است |
2 |
روش تدریس |
- مرور کلی مطالب جلسه قبل در قالب چند سوال اصلی از دانشجویان و تکمیل پاسخهای انها
- ارائه مطالب مربوط به سرفصل درس عمدتا توسط ویدئو پروژکتور به همراه نمودارها و اشکال در جلسات کلاس به همراه کاربرد این مطالب و پاسخ به سوالات دانشجویان.
- ارائه تعدادی مسئله کاربردی به دانشجویان و راهنمایی جهت حل آنها
- شبیه سازی برخی مطالب مربوط به رودخانه (کانالهای باز) در فلوم آزمایشگاهی
- ارائه تحقیق توسط دانشجویان و تجزیه و تحلیل مطالب ارائه شده
- سفرهای علمی جهت بازدیدهای پروژهای ساماندهی و مهندسی رودخانه |
3 |
وظایف دانشجو |
- شرکت منظم و فعال در جلسات کلاس
- مطالعه مطالب ارائه شده در کلاس و تعیین موارد مبهم و دارای اشکال جهت پرسش در کلاس
- حل مسائل داده شده در مهلت مقرر
- مراجعه به منابع و رفرنسهای معرفی شده جهت تعمیق فهم مطالب
- انجام تحقیق مشخص شده توسط هر کدام از دانشجویان و ارائه در کلاس
- شرکت در بازدیدهای علمی
- مرور مطالب درس و شرکت در جلسه امتحان |
4 |
منبع |
- رودخانه ها، مترجمین:دکتر سلیمانی و دکتر ضیاء تبار احمدی، انتشارات دانشگاه مازندران، 1384.
- اثرات جاده سازی در حریم رودخانه ها، مترجمین: دکتر محسنی ساروی و مهندس صلواتی، انتشارات دانشگاه علم کشاورزی گرگان، 1384.
- شناخت فرسایش کناری رودخانه در دشتهای رسوبی، دکتر تلوری، انتشارات موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع، 1371.
- اصول مقدماتی مهندسی و ساماندهی رودخانه، دکتر تلوری، انتشارات سازمان تحقیقات و آموزش کشاورزی (پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری)، 1383
- کاربرد مهندسی رودخانه در رودخانه های دز و کارون، احمد آل یاسین، وزارت نیرو (کمیته ملی سدهای بزرگ ایران)، 1379.
- هیدرولیک کانالهای باز- نوشته دکتر حسینی و دکترابریشمی - انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد.
- هیدرولیک کانالها- دکتر مقصودلو و دکترکوچک زاده انتشارات دانشگاه تهران.
- هیدرولیک مهندسی عمران،نوشته فدرستون و نالوری،ترجمه مهندس انتظاری بهار انتشارات دیباگران– بهار1380.
- هیدرولیک کاربردی- دکتر محمد نجمایی- انتشارات دانشگاه علم و صنعت ایران- 1372.
- مکانیک سیالات،نوشته استریتر- وایلی،ترجمه مهندسین ملک زاده،کاشانی،حصار و معتمدی- انتشارات نما1377. |
5 |
مواد و امکانات آموزشی |
کلاس، کامپیوتر و ویدئو پروزکتور، آزمایشگاه هیدرولیک با فلوم مناسب، وسیله نقلیه جهت بازدید علمی دانشجویان |
6 |
نحوه ارزشیابی |
20% فعالیتهای کلاسی و حل تمرینات، 20% تحقیق و ارائه دانشجویان و 60% امتحان پایان ترم |
7 |
هدف کلی |
ایجاد دانش و مهارت لازم در دانشجویان جهت تجزیه و تحلیل سیستمهای رودخانه ای و روشهای حفاظت و بازسازی رودخانه ها و انجام محاسبات و طراحیهای تخصصی طرحهای مهندسی رودخانه |
8 |
شایستگی های پایه |
آشنایی با مباحث پایه مکانیک سیالات، هیدرولوژی و هیدرولیک کانالهای باز |
9 |
اهداف یادگیری |
توانایی انجام محاسبات، طراحیها و تحلیل های مربوط به پروژه های مدیریت و مهندسی رودخانه |