طرح درس (براساس سرفصل)

طرح درس (براساس سرفصل)
# عنوان توضیحات
1 جایگاه درس در برنامه درسی دوره درس انتخاب مواد فلزی از دروس کاملا کاربردی در سرفصل آموزشی رشته مهندسی مواد است که به صورت دو واحد درس تئوری ارائه می شود.
2 هدف کلی بعد از گذراندن این درس، دانشجو قادر خواهد بود براساس شناخت خود از ویژگی مواد فلزی و نیز درک مهندسی از کاربرد آنها در زمینه های مختلف صنعتی، برای کاربردهای مختلف صنعتی با توجه به شرایط عملکردی و ریسک های مربوطه و نیز بحث هزینه و طول عمر قابل قبول برای تجهیز مورد نظر، به جمع بندی و تصمیم گیری برای انتخاب گزینه مناسب برای ساخت یا تعمیر قطعه برسد.
3 شایستگی های پایه آشنایی با خواص فیزیکی و مکانیکی مواد مهندسی و آشنایی نسبی با فرآیندهای ساخت
4 اهداف یادگیری شناخت و انتخاب مواد فلزی با تاکید بر کاربرد صنعتی و شرایط عملکردی از مهارت های اصلی در این رشته است. در این درس دانشجو می آموزد چگونه دانش کسب شده در مورد ویژگی مواد گوناگون را با انتظارات عملکردی تطبیق دهد و با چالش انتخاب مواد در کاربردهای مهندسی روبرو شود.
5 روش تدریس ماهیت درس به گونه ای است که حضور فعال دانشجو در جلسات کلاس و مشارکت در مباحث برای درک موضوعات مطرح در درس بسیار ضروری است.
6 وظایف دانشجو حضور فعال کلاسی، حضور منظم کلاسی، انجام تکالیف مقرر و جستجو و بررسی و مطالعه منابع علمی مرتبط با موضوعات تعیین شده در طول ترم
7 منبع براساس سرفصل های درس مطالب آموزشی توسط استاد درس از کتاب ها و مقالات مختلف گردآوری می شود. منبع اصلی درس اسلایدهای درس و نکات ذکر شده در مباحث کلاسی است.
8 مواد و امکانات آموزشی اسلایدهای درس و مقالات و جزوات ارائه شده و توضیحات شفاهی بیان شده در جلسات تدریس
9 نحوه ارزشیابی آزمون میانترم اول 5 نمره (شامل 25 درصد اول مطالب درسی / یکشنبه 9 اردیبهشت) + آزمون میانترم دوم 5 نمره (شامل 25 درصد دوم مطالب درسی / یکشنبه 6 خرداد) + آزمون پایانترم (شامل 50 درصد دوم مطالب درسی): 10 نمره + حضور و غیاب و فعالیت کلاسی (دارای امتیاز مثبت)
10 اهداف یادگیری بحث و بررسی انتظارات آموزشی و چارچوب کلی درس و نحوه ارزشیابی آموزشی مستمر در طول ترم
11 اهداف یادگیری بحث و بررسی مثال های منتخب صنعتی
12 اهداف یادگیری روند تاریخی توسعه مواد مختلف مهندسی شامل فلزات، سرامیک ها، پلیمرها، کامپوزیت ها
13 اهداف یادگیری آشنایی با گروه های مختلف مواد مهندسی با تمرکز بر فلزات و ویژگی های آنها
14 اهداف یادگیری آشنایی با گروه های مختلف مواد مهندسی با تمرکز بر فلزات و ویژگی های آنها
15 اهداف یادگیری انتظارات عملکردی، ریسک سنجی، هزینه، طول عمر مواد و سازه های مهندسی
16 اهداف یادگیری سیستم شماره گذاری واحد در استاندارد انجمن مواد و آزمون آمریکا، و آشنایی با سایر استانداردهای متداول بویژه در مورد فلزات
17 اهداف یادگیری فولادهای ناآرام، فولادهای قابی، فولادهای نیمه اکسیژن زدایی شده و فولادهای کاملا اکسیژن زدایی شده
18 اهداف یادگیری اصول نامگذاری براساس ترکیب شیمیایی، خواص مکانیکی، کاربرد، روش تولید، عملیات حرارتی انجام شده،
19 اهداف یادگیری پسوندها و علائم الحاقی در کدگذاری فولادها
20 اهداف یادگیری دسته بندی فولادهای کربنی، فولادهای میکروآلیاژی، تاثیر عناصر بر خواص فولادهای کربنی
21 اهداف یادگیری فولادهای منگنزدار، فولادهای کم آلیاژ کرم دار،
22 اهداف یادگیری فولادهای مولیبدن دار، فولادهای کرم-مولیبدن دار، فولادهای نیکل-کرم-مولیبدن دار، فولادهای نیکل-سیلیسیم-کرم-مولیبدن
23 اهداف یادگیری فولادهای پیرسازی شده مارتنزیتی
24 اهداف یادگیری کدگذاری فولادهای ابزار در استاندارد آمریکا، فولادهای سردکار، گرم کار، قالب، تندبر، و فولادهای ویژه
25 اهداف یادگیری فولادهای زنگ نزن آستنیتی و فریتی
26 اهداف یادگیری فولادهای زنگ نزن دوفازی و مارتنزیتی و رسوب سخت شونده
27 فایل Pdf File