| 1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
آزمایشگاه عملیات حرارتی یکی از دروس تخصصی عملی در سرفصل رشته مهندسی مواد در دوره کارشناسی است. |
| 2 |
هدف کلی |
در درس عملیات حرارتی دانشجو با اصول عملیات حرارتی آلیاژهای آهنی و میکروساختارها و خواص مکانیکی حاصل آشنایی قبلی پیدا کرده است. در درس آزمایشگاه عملیات حرارتی، به صورت علمی و آزمایشگاهی و به صورت ملموس، آشنایی با فرآیندهای عملیات حرارتی حاصل می شود. |
| 3 |
شایستگی های پایه |
با توجه به نگرش حاکم بر این درس و نوع مباحث مطروحه، آشنایی با اصول تئوریک عملیات حرارتی فولادها، دیاگرام آهن-کربن، و متالوگرافی ضروری است. دانشجو در این درس به صورت عملی به بررسی اصول تئوریک عملیات حرارتی فولادها که قبلا فراگرفته است می پردازد. |
| 4 |
اهداف یادگیری |
آشنایی با کوره های عملیات حرارتی، انواع حمام های عملیات حرارتی، فرآیندهای سردکردن، آماده سازی نمونه و بررسی میکروساختارها، ارزیابی خواص مکانیکی نمونه های عملیات حرارتی شده |
| 5 |
روش تدریس |
اصول تئوریک و دستورکار هر جلسه به صورت مجازی در ساعات مشخص شده آموزش داده می شود. |
| 6 |
وظایف دانشجو |
(الف) با توجه به ماهیت عملی این درس، انتظار می رود دانشجو آموخته های قبلی خود در درس عملیات حرارتی را مرور و یادآوری مجدد نماید؛ (ب) رعایت اصول گزارش نویسی و ارجاع دهی در تنظیم گزارش کار آزمایشگاه؛ (ج) مشارکت فعال و موثر در کلاس های عملی |
| 7 |
منبع |
دستورکار آزمایشگاه عملیات حرارتی |
| 8 |
مواد و امکانات آموزشی |
کوره عملیات حرارتی، نمونه های فولادی، حمام عملیات حرارتی، دستگاه سختی سنج |
| 9 |
نحوه ارزشیابی |
آزمون تئوری (8 نمره، هفته پایآنی ترم تحصیلی)-آزمون عملی (6 نمره، هفته پایآنی ترم تحصیلی)- گزارش آزمایشگاه (6 نمره، به صورت ارائه گروهی در جلسات کلاسی)دانشجویان گرامی توجه نمایند حضور در کلیه جلسات آزمایشگاه الزامی است. |
| 10 |
اهداف یادگیری |
آشنایی با روند کلی تدریس و ارزشیابی مستمر در طول ترم |
| 11 |
اهداف یادگیری |
تحلیل نیروی محرکه، مکانیزم، و نتایج حاصل از بازیابی و تبلور مجدد و رشد دانه در عملیات حرارتی فلز کار سرد شده |
| 12 |
اهداف یادگیری |
آشنایی با عملیات تنش گیری قطعات و رفع تنش توسط مکانیزم بازیابی بدون تغییر عمده در خواص مکانیکی |
| 13 |
اهداف یادگیری |
آشنایی با محدوده دمایی آنیل کامل در دیاگرام آهن-کربن و میکروساختار حاصل و نحوه انجام عملیات |
| 14 |
اهداف یادگیری |
آشنایی با محدوده دمایی مربوطه براساس دیاگرام آهن-کربن و میکروساختار حاصل و نحوه انجام عملیات |
| 15 |
اهداف یادگیری |
آشنایی با انعطاف پذیرترین و نرم ترین شرایط در هر فولاد با ایجاد میکروساختار سمنتیت کروی توزیع شده به طور یکنواخت در زمینه فریتی |
| 16 |
اهداف یادگیری |
انجام عملیات حرارتی نرماله کردن و مطالعه میکروساختارها شامل پرلیت، پرلیت/فریت و پرلیت/سمنتیت |
| 17 |
اهداف یادگیری |
آشنایی با روش انجام عملیات و میکروساختارهای تعادلی و غیرتعادلی و کنترل اندازه دانه آستنیت و نحوه اندازه گیری اندازه دانه آسنتیت و محاسبه آستنیت باقیمانده |
| 18 |
اهداف یادگیری |
آشنایی با اصول عملیات تمپرکردن و نحوه کنترل خواص حاصله و پارامترهای فرآیند |
| 19 |
اهداف یادگیری |
آشنایی با عملیات حرارتی مارکوئنچینگ و و نقش عملیات آستمپرینگ در سختکاری فولادهای پرکربن ساده |
| 20 |
اهداف یادگیری |
آشنایی با انواع محیطط های سردکردن و چارچوب کلی انتخاب محیط مناسب برای سردکردن |
| 21 |
اهداف یادگیری |
آشنایی با اصول اعمال فرآیندهای سختکاری سطحی شامل روش های سختکاری القایی و شعله ای |
| 22 |
اهداف یادگیری |
آشنایی با اصول فرآیندهای ذکر شده و خواص حاصل |
| 23 |
اهداف یادگیری |
آشنایی با مفهوم سختی پذیری در فولادها و نحوه انجام و تحلیل نتایج آزمون جامینی برای تعیین سختی پذیری یک فولاد |
| 24 |
اهداف یادگیری |
تحلیل و جمع بندی نتایج به صورت جامع |
| 25 |
اهداف یادگیری |
تحلیل و جمع بندی نتایج به صورت جامع |
| 26 |
فایل |
Pdf File |
| 27 |
اهداف یادگیری |
تحلیل و جمع بندی نتایج به صورت جامع |