طرح درس (براساس سرفصل)

طرح درس (براساس سرفصل)
# عنوان توضیحات
1 جایگاه درس در برنامه درسی دوره اصلی تخصصی
2 هدف کلی آشنایی با تحول تاریخی مقوله اجتهاد و شکل‌گیری مذاهب فقهی و روند نهضت فقهی در جهان سنت و تشیع و آشنایی با فقیهان نامدار در دوره‌های گوناگون
3 اهداف یادگیری آشنایی با عصر تشریع، ادوار فقه اهل سنت و معرفی فقهای آنان، ادوار فقه شیعه و معرفی فقها و دانشمندان شیعه، ادوار علم اصول فقه و دانشمندان این علم
4 روش تدریس ایجاد فضای مناسب برای دانشجویان جهت مشارکت مفید در مباحث درسی؛ ارزشیابی از آموخته‌های دانشجویان با استفاده از روش پرسش و پاسخ؛ ارائه تحقیقات کوتاه مرتبط با موضوعات درسی در برخی از جلسات؛ ارائه گزارش درس در ابتدای هر جلسه توسط دانشجویان؛ تشویق دانشجویان به ارائه کنفرانس؛ تمرکز بر روی مباحث استدلالی و تقویت قدرت استنباط و تحلیل دانشجو توسط استاد؛ هدایت دانشجویان به مشورت و هم‌اندیشی با استفاده از روش بحث گروهی؛ هدایت دانشجویان به تفکر دقیق و علاقه‌مندی به کاوشگری؛ استفاده از روش حل مسئله برای توصیف و تبیین مسائل تحلیلی جهت توانمندسازی دانشجویان برای استنباط و ارائه نظر و تحلیل درست مباحث.
5 وظایف دانشجو آمادگی برای پاسخگویی به پرسشها و ارائه تکالیف کلاسی
6 منبع منابع اصلی: -گرجی، ابوالقاسم، تاریخ فقه و فقها، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه، 1389 ش. منابع فرعی: - شهابی، محمود، ادوار فقه، تهران: انتشارات دانشگاه تهران، 1340 ش. - مدیر شانه چی، کاظم، تاریخ فقه مذاهب اسلامی، قم: بوستان کتاب، 1381 ش. ربانی بیرجندی، محمدحسن، فقه و فقهای امامیه درگذر زمان، تهران شرکت چاپ و نشر بین‌الملل، 1386. - - ابوزهره، محمد، تاریخ المذاهب الفقهیه، بیروت: دارالفکر العربی، 1971 م. - سبحانی، جعفر، تاریخ الفقه الاسلامی و ادواره، بیروت: دارالاضواء، 1419 ق. - معروف حسنی، هاشم، تاریخ الفقه الجعفری، بیروت: دار النشر للجامعین، 1961 م
7 مواد و امکانات آموزشی فضای کلاس- نرم‌افزار پاور پوینت- تخته وایت بورد/ هوشمند- ویدئو پروژکتور
8 نحوه ارزشیابی ارزشیابی مستمر %10 ، میان‌ترم %20 ، آزمون نهایی نوشتاری 70% و تحقیق اختیاری
9 شایستگی های پایه پیش نیاز ندارد