1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
اصلی تخصصی |
2 |
هدف کلی |
آشنایی با تحول تاریخی مقوله اجتهاد و شکلگیری مذاهب فقهی و روند نهضت فقهی در جهان تشیع و آشنایی با فقیهان نامدار در دورههای گوناگون |
3 |
شایستگی های پایه |
پیش نیاز ندارد |
4 |
اهداف یادگیری |
آشنایی با عصر تشریع،ادوار فقه شیعه و معرفی فقها و دانشمندان شیعه، ادوار علم اصول فقه و دانشمندان این علم |
5 |
روش تدریس |
ایجاد فضای مناسب برای دانشجویان جهت مشارکت مفید در مباحث درسی؛ ارزشیابی از آموختههای دانشجویان با استفاده از روش پرسش و پاسخ؛ ارائه تحقیقات کوتاه مرتبط با موضوعات درسی در برخی از جلسات؛ ارائه گزارش درس در ابتدای هر جلسه توسط دانشجویان؛ تشویق دانشجویان به ارائه کنفرانس؛ تمرکز بر روی مباحث استدلالی و تقویت قدرت استنباط و تحلیل دانشجو توسط استاد؛ هدایت دانشجویان به مشورت و هماندیشی با استفاده از روش بحث گروهی؛ هدایت دانشجویان به تفکر دقیق و علاقهمندی به کاوشگری؛ استفاده از روش حل مسئله برای توصیف و تبیین مسائل تحلیلی جهت توانمندسازی دانشجویان برای استنباط و ارائه نظر و تحلیل درست مباحث. |
6 |
وظایف دانشجو |
آمادگی برای پاسخگویی به پرسشها و ارائه تکالیف کلاسی |
7 |
منبع |
منابع اصلی:
-گرجی، ابوالقاسم، تاریخ فقه و فقها، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه، 1389 ش.
منابع فرعی:
- شهابی، محمود، ادوار فقه، تهران: انتشارات دانشگاه تهران، 1340 ش.
- مدیر شانه چی، کاظم، تاریخ فقه مذاهب اسلامی، قم: بوستان کتاب، 1381 ش.
ربانی بیرجندی، محمدحسن، فقه و فقهای امامیه درگذر زمان، تهران شرکت چاپ و نشر بینالملل، 1386. -
- ابوزهره، محمد، تاریخ المذاهب الفقهیه، بیروت: دارالفکر العربی، 1971 م.
- سبحانی، جعفر، تاریخ الفقه الاسلامی و ادواره، بیروت: دارالاضواء، 1419 ق.
- معروف حسنی، هاشم، تاریخ الفقه الجعفری، بیروت: دار النشر للجامعین، 1961 م |
8 |
مواد و امکانات آموزشی |
فضای کلاس- نرمافزار پاور پوینت- تخته وایت بورد/ هوشمند- ویدئو پروژکتور |
9 |
نحوه ارزشیابی |
ارزشیابی مستمر %10 ، میانترم %20 ، آزمون نهایی نوشتاری 70% و تحقیق اختیاری |