1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
تخصصی |
2 |
هدف کلی |
آشنایی با مهم ترین قواعد فقه مدنی و تبیین نقش و جایگاه مهم قواعد فقه در نظام حقوق اسلام و ایجاد انسجام ذهنی در دانشجویان از طریق آشنایی با قواعد بنیادین حقوقی اسلام |
3 |
شایستگی های پایه |
مبادی فقه |
4 |
اهداف یادگیری |
آشنایی با کلیاتی در باب قاعده فقهی و فرق های آن با مسئله اصولی، مسئله فقهی و ...، اقسام قواعد فقهی، تاریخچه ای از نگارش قواعد فقهی، قواعد فقه مدنی شامل: قاعده ید، ضمان ید، قاعده اتلاف، قاعده تسبیب، قاعده غرور، قاعده لا ضرر،قاعده نفی حرج، قاعده صحت، قاعده تسلیط، قاعده سوق مسلمین، قاعده اقدام، قاعده استیمان، قاعده ضمانِ مقبوض به عقد فاسد، قاعده غرر، قاعده تلف مبیع قبل از قبض، قاعده لزوم، قاعده العقود تابعهٌ للقصود |
5 |
روش تدریس |
ایجاد فضای مناسب برای دانشجویان جهت مشارکت مفید در مباحث درسی؛ ارزشیابی از آموخته های دانشجویان با استفاده از روش پرسش و پاسخ؛ ارائه تحقیقات کوتاه مرتبط با موضوعات درسی در برخی از جلسات؛ ارائه گزارش درس در ابتدای هر جلسه توسط دانشجویان؛ تشویق دانشجویان به ارائه کنفرانس؛ تمرکز بر روی مباحث استدلالی و تقویت قدرت استنباط و تحلیل دانشجو توسط استاد؛ هدایت دانشجویان به مشورت و هم اندیشی با استفاده از روش
بحث گروهی؛ هدایت دانشجویان به تفکر دقیق و علاقه مندی به کاوشگری؛ استفاده از روش حل مسئله برای توصیف و تبیین مسائل تحلیلی جهت توانمندسازی دانشجویان برای استنباط و ارائه نظر و تحلیل درست مباحث |
6 |
وظایف دانشجو |
آمادگی برای پاسخگویی به پرسشها و ارائه تکالیف کلاسی و ارائه گزارش درس جلسه گذشته در آغاز هر جلسه |
7 |
منبع |
محقق داماد، سید مصطفی، قواعد فقه: بخش مدنی
محمدی، ابوالحسن، قواعد فقه
مصطفوی، سید محمدکاظم، مائة قاعدة فقهیة
وحدة تألیف الکتب الدرسیة، القواعد الفقهیه |
8 |
مواد و امکانات آموزشی |
نرم افزار پاور پوینت- تخته |
9 |
نحوه ارزشیابی |
ارزشیابی مستمر %10 ، میانترم %20 ، آزمون نهایی نوشتاری 70% و تحقیق اختیاری |