1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
پایه |
2 |
هدف کلی |
آشنایی مقدماتی با دانش اصول و قواعد فهم نصوص و استنباط احکام، تبیین مبادی عمومی و شرح مختصری از مباحث اصول. |
3 |
شایستگی های پایه |
بدون پیش نیاز |
4 |
اهداف یادگیری |
آشنایی با مبادی عمومی: تعریف اصول فقه، موضوع اصول فقه، غایت اصول فقه و فواید آن، مرتبه اصول فقه در میان سایر علوم، وابستگی اصول فقه به دیگر علوم، تاریخچه مختصر تدوین اصول فقه، دسته بندی موضوعات اصول فقه، بررسی اجزای موضوع، گزارشی اجمالی از مباحث اصول: مبادی لغوی، وضع، حقیقت و مجاز، صحیح و اعم، حقیقت شرعیه، اصول لفظیه،
مباحث الفاظ، ملازمات عقلیه، مستقلات و غیر مستقلات، مباحث حجیت، اصول علمیه، اجتهاد و تقلید |
5 |
روش تدریس |
؛ ارزشیابی از آموختههای دانشجویان با استفاده از روش پرسش و پاسخ؛ ارائه تحقیقات کوتاه مرتبط با موضوعات درسی در برخی از جلسات؛ ارائه گزارش درس در ابتدای هر جلسه توسط دانشجویان؛ تشویق دانشجویان به ارائه کنفرانس؛ تمرکز بر روی مباحث استدلالی و تقویت قدرت استنباط و تحلیل |
6 |
وظایف دانشجو |
آمادگی برای پاسخگویی به پرسشها و ارائه تکالیف کلاسی |
7 |
منبع |
- فیض، علیرضا، مبادی فقه اصول، تهران: دانشگاه تهران، 7333 ش.
- فضلی، علیرضا، مبادی اصول الفقه، قم: مطبوعاتی دینی، 7313 ش.
- سبحانی تبریزی، جعفر، الموجز فی اصول الفقه، قم: مؤسسه الامام الصادق )ع(، 7311 ش.
- زحیلی، وهبه، الوجیز فی اصول فقه، دمشق: دارالفکر، 7373 ق. |
8 |
مواد و امکانات آموزشی |
استفاده از پاورپوینت و تخته |
9 |
نحوه ارزشیابی |
میان ترم ، تکلیف ، آزمون نهایی |