1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
اصلی تخصصی |
2 |
هدف کلی |
آشنایی با تفسیر فقهی و چگونگی استنباط احکام از قرآن کریم |
3 |
شایستگی های پایه |
توانمندسازی دانشجویان در فراگیری تفسیر فقهی آیات قرآن و چگونگی استنباط احکام از آیات قرآن کریم و آشنا کردن دانشجویان با تفاسیر فقهی آیات قرآن کریم در عصر تشریع، صحابه و اهلبیت (ع) |
4 |
اهداف یادگیری |
آشنایی با مقدمهای پیرامون تاریخ تحول تفسیر فقهی، نمونههایی از تفسیر فقهی در عصر تشریع، صحابه، ائمه اهلبیت و تفسیر فقهی آیات منتخبی از قرآن کریم در موضوعات صلوة، صوم، خمس، زکات. |
5 |
روش تدریس |
؛ ارزشیابی از آموختههای دانشجویان با استفاده از روش پرسش و پاسخ؛ ارائه تحقیقات کوتاه مرتبط با موضوعات درسی در برخی از جلسات؛ ارائه گزارش درس در ابتدای هر جلسه توسط دانشجویان؛ تشویق دانشجویان به ارائه کنفرانس؛ تمرکز بر روی مباحث استدلالی و تقویت قدرت استنباط و تحلیل |
6 |
وظایف دانشجو |
آمادگی برای پاسخگویی به پرسشها و ارائه تکالیف کلاسی |
7 |
منبع |
منابع اصلی:
- مدیر شانه چی، کاظم، آیات الاحکام، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم دانشگاهها، 1378 ش.
منابع فرعی:
- فاضل مقداد، مقداد بن عبدالله، کنزالعرفان فی فقه القرآن، تهران: اندیشههای حقوقی، 1391 ش.
- فاضل جواد، جواد بن سعید، مسالک الافهام الی شرح آیات الاحکام، تهران: مرتضوی، 1347 ش.
- مقدس اردبیلی، احمد بن محمد، زبدة البیان، قم: موتمر المقدس الاردبیلی، 1375 ش. |
8 |
مواد و امکانات آموزشی |
پاور پوینت و تخته. |
9 |
نحوه ارزشیابی |
میان ترم ، تکلیف ، آزمون نهایی |