1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
این درس از دروس تخصصی کارشناسی اقتصاد است. |
2 |
هدف کلی |
آشنایی دانشجویان با جنبه های مقداری نظریه های علم اقتصاد و افزایش توانایی آنان در بکارگیری ابزارهای ریاضی-آماری در تبیین ارتباط کمی بین متغیرهای اقتصادی در قالب مراحل تصریح،تخمین،آزمون فرضیه و پیش بینی تحت شرایطی که فروض کلاسیک برقرار باشد. تاکید این دوره علاوه بر مبانی نظری، ارائه مثال های کاربردی براساس داده های ایران است تا دانشجویان بتوانند ضمن درک مسائل مربوط به اقتصادسنجی، به انجام تحقیقات تجربی در حوزه مسائل اقتصاد ایران قادر باشند که از جمله اهداف ارایه این درس محسوب می شوند. |
3 |
شایستگی های پایه |
تسلط بر مفاهیم پایه ریاضی و آمار |
4 |
اهداف یادگیری |
تاکید این دوره علاوه بر مبانی نظری، ارائه مثال های کاربردی براساس داده های ایران است تا دانشجویان بتوانند ضمن درک مسائل مربوط به اقتصادسنجی، به انجام تحقیقات تجربی در حوزه مسائل اقتصاد ایران قادر باشند که از جمله اهداف ارایه این درس محسوب می شوند. |
5 |
روش تدریس |
روش تدریس این درس، شامل سخنرانی، پرسش و پاسخ، بحث، یادگیری مشارکتی و مبتنی بر مساله است. |
6 |
وظایف دانشجو |
از دانشجویان محترم انتظار می رود درس را گام به گام دنبال نموده، مشارکت فعال در مباحث داشته و ارسال منظم تکالیف را داشته باشند. |
7 |
منبع |
درخشان،مسعود.(1396). اقتصادسنجی: تک معادلت با فروض کالسیک، چ1، تلخیص: تکلیف، عاطفه.تهران:انتشارات
سمت.
شیرین بخش.ش. (1386.)اقتصادسنجی،رهیافت کاربردی. تهران: آوای نور
گجراتی،دامودار( .1392) . مبانی اقتصاد سنجی. ترجمه ابریشمی. حمید. ج1،چ8. .تهران: انتشارات دانشگاه تهران. |
8 |
مواد و امکانات آموزشی |
تدریس درس با استفاده از نرم افزارهای مرتبط اقتصادسنجی خواهد بود. |
9 |
نحوه ارزشیابی |
ارزشیابی شامل موارد ارزیابی کلاسی، تکالیف مساله محور و امتحان میان ترم و پایان ترم خواهد بود. |