1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
:تخصصی اصلی |
2 |
هدف کلی |
|
3 |
شایستگی های پایه |
گذراندن دروس پایه زبانشناسی |
4 |
اهداف یادگیری |
تعریف زبانشناسی تاریخی و تطبیقی و ابعاد آن از سه دیدگاه نو دستوریان- ساختگرایان و گشتاریون و مقایسه آنها با یکدیگر. آشنایی با مدلهای شناختی تغییر زبان و دستوری شدن.
1- نو دستوریان: تغییر آوایی- قیاس- تغییر قیاسی- ابداع قیاسی ارتباط درونی تغییر آوایی و قیاس- بازسازی واجی- بازسازی صرفی و نحوی- بازسازی واژگانی.
2- ساختگرایی- تغییر واجی- عناصر واجی- ویژگیهای واجی- نقش بازسازی درونی.
3- گشتاریون- تغییر واجی- ابداع- سادهشدن قاعده- تغییر تقدم و ماخذ قاعده کم شدن قاعده- دستور همزمانی و دستور در زمانی- تغییر نحوی- تغییر نحوی در گروههای تغییر در ژرف ساخت- تغییر در ویژگیهای نحوی واژگان. |
5 |
روش تدریس |
ارائه سخنرانی، پرسش و پاسخ، بحث گروهی |
6 |
وظایف دانشجو |
حضور مرتب و به موقع در کلاس درس
ارائه یک سمینار 15 دقیقه ای
انجام تکالیف هفتگی |
7 |
منبع |
|
8 |
نحوه ارزشیابی |
|
9 |
مواد و امکانات آموزشی |
داده های تاریخی زبان فارسی |
10 |
فایل |
Pdf File |