طرح درس (براساس سرفصل)

طرح درس (براساس سرفصل)
# عنوان توضیحات
1 جایگاه درس در برنامه درسی دوره :تخصصی اصلی
2 هدف کلی
3 شایستگی های پایه گذراندن دروس پایه زبانشناسی
4 اهداف یادگیری تعریف زبانشناسی تاریخی و تطبیقی و ابعاد آن از سه دیدگاه نو دستوریان- ساخت‌گرایان و گشتاریون و مقایسه آنها با یکدیگر. آشنایی با مدلهای شناختی تغییر زبان و دستوری شدن. 1- نو دستوریان: تغییر آوایی- قیاس- تغییر قیاسی- ابداع قیاسی ارتباط درونی تغییر آوایی و قیاس- بازسازی واجی- بازسازی صرفی و نحوی- بازسازی واژگانی. 2- ساختگرایی- تغییر واجی- عناصر واجی- ویژگیهای واجی- نقش بازسازی درونی. 3- گشتاریون- تغییر واجی- ابداع- ساده‌شدن قاعده- تغییر تقدم و ماخذ قاعده کم شدن قاعده- دستور همزمانی و دستور در زمانی- تغییر نحوی- تغییر نحوی در گروه‌های تغییر در ژرف ساخت- تغییر در ویژگیهای نحوی واژگان.
5 روش تدریس ارائه سخنرانی، پرسش و پاسخ، بحث گروهی
6 وظایف دانشجو حضور مرتب و به موقع در کلاس درس ارائه یک سمینار 15 دقیقه ای انجام تکالیف هفتگی
7 منبع
8 نحوه ارزشیابی
9 مواد و امکانات آموزشی داده های تاریخی زبان فارسی
10 فایل Pdf File