1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
این درس اختیاری است. |
2 |
هدف کلی |
این درس با هدف توسعه نگرش کارآفرینی و افزایش توانمندی و شایستگی های تولید کسب و کار برای مهندسین تعریف شده است. |
3 |
شایستگی های پایه |
دانشجویان رشته مهندسی عمران در سال سوم دوران تحصیلی میتوانند این درس را اخذ کنند. پیشنهاد می شود دانشجویان تست روانشناختی مرتبط با این حوزه کاری را بدهند تا از شرایط خود را با ویژگیهای شخصیتی یک کار آفرین بسنجد. |
4 |
اهداف یادگیری |
اکثر دانشجویان مهندسی عمران بعد از فارغ التحصیلی مانند سایر دانش¬آموختگان به دنبال استخدام شدن در شرکت¬های خصوصی یا سازمان های دولتی میروند که فی ذاته امری مثبت است. اما معمولا آنها در خود توانمند را نمی بینند که کارآفرینی کنند. |
5 |
روش تدریس |
به صورت تعاملی با دانشجویان این درس ارائه خواهد شد. |
6 |
وظایف دانشجو |
انجام تمارین و پروژه اصلی طراحی و تدوین بوم کسب و کار برای شغل و حوزه کاری مورد نظر هر دانشجو یعنی در این درس بایستی هر دانشجو براساس علاقه شخصی یک بوم کسب و کار در زمینه یکی از زمینه های بازار کار مهندسی عمران تهیه کند و در یک روز با حضور سایر دانشجویان کلاس به مدت 10 دقیقه ارائه کند. |
7 |
منبع |
1- کتاب " کارآفرینی" مؤلفان: محمود احمدپورداریانی، سیدمحمد عزیزی، ناشر: محراب قلم، ویراستار: شهرام رجبزاده، سال چاپ: 1392، شابک: 9786001035364
2- کتاب "کارآفرینی: تعاریف، نظریات، الگوها" مؤلف: محمود احمدپورداریانی ناشر: پردیس، ویراستاران: عباس مظاهری، هیبتالله باقری، سال چاپ: 1386، شابک: 9646333184
3- کتاب "ویژگیهای شخصیتی کارآفرینان" مؤلفان: وحید فراستی، زهرا قیدر، ناشر: بازتاب، سال چاپ: 1389، شابک: 9789646394612
4- کتاب " مدیریت استراتژیک کارآفرینی " مؤلفان: جیلآر. کیکول، لیزا. ک. گاندری، ناشر: مهکامه، مترجمان: کورش نجفیپاشاکی، سیدمحمد اعرابی، ویراستار: ابوالفضل قنبری، سال چاپ: 1388، شابک: 9789642827220
5- کتاب " استراتژیهای شناسایی فرصت در کارآفرینی" مؤلفان: مهدی تاجپور، الهه حسینی، ایمان جلیلیان، سالومه زریه، ناشر: مهکامه، سال چاپ: 1397، شابک رقمی: 9786008731542
6- کتاب "خلق مدل کسب و کار" مؤلفان: الکساندر استروالدر، ایو پیگنیور، ناشر: آریانا قلم، مترجمان: بابک وطندوست، حسامالدین ساروقی، بهامین توفیقی، غلامرضا توکلی، سال چاپ: 1400، شابک: 9786006227405
7- کتاب "مدل کسب و کار شما" مؤلفان: تیم کلارک، الکساندر استروالدر، ایو پیگنیور، ناشر: آریانا قلم، مترجمان: حسامالدین ساروقی، فیروزه کرمانشاه، مینا نجفیان، سال چاپ: 1399، شابک: 9786006227658"
8- کتاب "اصول بازاریابی" مؤلفان: فیلیپ کاتلر، گری آرمسترانگ، ناشران: اتحاد (اتحاد، آیلار، ادبستان)، جهان نو، مترجم: علی پارساییان، سال چاپ: 1390، شابک: 9789646673373 |
8 |
مواد و امکانات آموزشی |
کلاس درس با فرم مشارکتی، ویدیو پروژکتور |
9 |
نحوه ارزشیابی |
5 نمره تمارین کلاسی + 10 نمره پروژه اصلی بوم کسب و کار+ 5 نمره امتحان نهایی |