1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
درس الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت و اقتصاد مقاومتی از جمله دروس اصلی رشته اقتصاد در مقطع کارشناسی است. با توجه به اینکه پیش نیاز این درس، توسعه اقتصادی است لذا دانشجویان با درک نسبی در مورد نظریه های توسعه اقتصادی به درک مفاهیم مربوط به الگوهای رشد و به طور خاص الگوهای رشد بومی می پردازند. |
2 |
هدف کلی |
هدف اصلی از ارائه این درس، آشنایی با نحوه تدوین الگوهای رشد بومی می باشد به طوری که بتوان بر اساس ویژگی های اقتصاد یک کشور الگویی متناسب با خصوصیات آن و شرایط اقتصاد کلان آن طراحی کرد. همچنین آشنایی با مفاهیم مرتبط با اقتصاد مقاومتی و جایگاه عدالت و رشد در آن می تواند به عمیق تر شدن درک دانشجویان از چگونگی طراحی یک الگوی رشد مبتنی بر شرایط اقتصاد کشور کمک کند. |
3 |
شایستگی های پایه |
دانشجویان می بایست با مفاهیم مرتبط با توسعه اقتصادی و الگوهای رشد و برنامه ریزی آشنایی نسبی داشته باشند. |
4 |
اهداف یادگیری |
هدف از ارائه این درس، آشنایی با الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت و تفکر نقادانه در ارتباط با آن و شرایط لازم برای اجرای درست سیاست های اقتصاد مقاومتی در اقتصاد ایران است. |
5 |
روش تدریس |
تدریس این درس بر اساس اسلایدهای تنظیم شده بر مبنای مقالات معتبر مرتبط با این حوزه و اسناد موجود درباره الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت و سیاست های ارائه شده در مورد اقتصاد مقاومتی است. |
6 |
وظایف دانشجو |
مشارکت فعال در مباحث کلاس و همچنین ارائه کلاسی به صورت گروهی در مورد سرفصل های تعیین شده. |
7 |
منبع |
مقالات معتبر در حوزه الگوهای رشد، اسناد موجود در ارتباط با الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت و اقتصاد مقاومتی و همچنین کتاب الگوی اسلامی -ایرانی پیشرفت نوشته دکتر مصطفی سلیمی فر و دکتر وحید ارشدی |
8 |
مواد و امکانات آموزشی |
امکانات خاصی مورد نیاز نیست. |
9 |
نحوه ارزشیابی |
ارائه کلاسی (5 نمره)، امتحان میان ترم حذفی (7 نمره)، امتحان پایان ترم (8 نمره) |