طرح درس (براساس سرفصل)

طرح درس (براساس سرفصل)
# عنوان توضیحات
1 جایگاه درس در برنامه درسی دوره درس «اندیشه اسلامی 2» از جمله دروس عمومی معارف اسلامی برای دانشجویان مقطع کارشناسی در همه رشته ها است. در این درس به دو موضوع «نبوت» و «امامت» و مسائل مربوط به آن با رویکرد عقلی پرداخته می شود.
2 هدف کلی با توجه به آشنایی مقدماتی دانشجویان با موضوعات یاد شده در مقاطع پیش از دانشگاه، هدف کلی این درس کسب نگرشی عمیق تر نسبت به موضوعات یاد شده است که این هدف با توجه به طرح دیدگاه های جدید در حوزه دین پژوهی و نیز بررسی برخی از مهم ترین پرسش ها و شبهات دینی و پاسخگویی به آن ها مورد توجه قرار می گیرد.
3 شایستگی های پایه پیش نیاز اصلی این درس، «اندیشه اسلامی 1» است.
4 اهداف یادگیری 1- توجه به نقش محوری و اساسی عقل در عمق بخشیدن به باورهای دینی 2- توجه به جایگاه ویژه و منحصر به فرد و بی بدیل تفکر در تعالی وجودی انسان بر اساس آموزه های دینی
5 اهداف یادگیری 1- آشنایی با تعاریف مختلف دین از منظر روانشناسی، جامعه شناسی و دینی 2- شناخت مصادیق متعدد و متنوع ادیان بر اساس تعاریف ارائه شده
6 اهداف یادگیری بررسی و نقد نظریات جامعه شناسی و روانشناسی درباره منشاء و خاستگاه ظهور دین در میان جوامع انسانی بررسی دیدگاه اندیشمندان دینی درباره منشاء ظهور دین با توجه به آیات و روایات
7 اهداف یادگیری بررسی دلایل قرآنی و روایی موافقان مساله امامت و پاسخ به برخی از شبهات
8 اهداف یادگیری تبیین ضرورت تداوم ولایت الهی در جامعه اسلامی 2- تبیین عقلانی نظریه ولایت فقیه
9 اهداف یادگیری آشنایی با ادیان غربی و شرقی و بررسی برخی از وجوه تشابه و تفاوت آن ها (با تاکید بر ادیان توحیدی)
10 اهداف یادگیری تبیین ضرورت تداوم ولایت الهی در جامعه اسلامی 2- تبیین عقلانی نظریه ولایت فقیه
11 منبع مبانی اندیشه اسلامی 2 تالیف دکتر سید حسن یوسفیان
12 نحوه ارزشیابی ارزشیابی نهایی بر اساس میانگینی از موارد زیر است امتحان میان ترم 5 نمره امتحان پایان ترم 12 نمره مشارکت کلاسی و انجام تکالیف 3 نمره نمره جبرانی 2 نمره
13 اهداف یادگیری بررسی و نقد دیدگاه‌های انحصارگرایی و کثرت‌گرایی در مساله نجات پیروان ادیان دیگر
14 اهداف یادگیری بررسی و نقد دیدگاه‌شمول گرایی در مساله نجات پیروان ادیان دیگر
15 روش تدریس بر اساس مصوبه دانشگاه، روش تدریس به شیوه آموزش حضوری و مبتنی بر یادگیری فعال است.
16 وظایف دانشجو حضور منظم و به موقع در تمامی جلسات. مشارکت فعال و جدی در مباحث مطرح شده در کلاس. تحویل تکالیف محول شده به موقع.
17 اهداف یادگیری بررسی ضرورت نبوت از دیدگاه اندیشمندان دینی و پاسخ به برخی از مهم ترین شبهات
18 اهداف یادگیری 1- شناخت معجزات و معیارهای تمایز آن از امور شبیه معجزات 2- نقش معجزات در ایمان مخاطبان
19 اهداف یادگیری آشنایی با ادیان غربی و شرقی و بررسی برخی از وجوه تشابه و تفاوت آن ها (با تاکید بر ادیان توحیدی)
20 اهداف یادگیری بررسی ضرورت نبوت از دیدگاه اندیشمندان دینی و پاسخ به برخی از مهم ترین شبهات
21 اهداف یادگیری 1- شناخت معجزات و معیارهای تمایز آن از امور شبیه معجزات 2- نقش معجزات در ایمان مخاطبان
22 اهداف یادگیری معرفی رویکردهای گوناگون به مساله وحی و کلام الهی (رویکرد گزاره‌ای و غیر گزاره‌ای) آشنایی با معیارهای تمایز میان وحی و تجربه دینی
23 اهداف یادگیری آشنایی با مبانی امامت در مذهب شیعه شناخت ویژگی های امام و نقش جایگزین ناپذیر امامت در فهم و تفسیر معارف دینی
24 اهداف یادگیری بررسی و تحلیل دلایل اثبات امامت در مذهب شعه
25 اهداف یادگیری بررسی و نقد شبهات مطرح شده در مساله امامت
26 اهداف یادگیری بررسی اعتبار گزاره های علمی در معارف دینی تحلیل گزاره های علمی در قرآن و احادیث آگاهی از رویکردهای مطرح شده در تبیین رابطه علم و دین
27 مواد و امکانات آموزشی امکانات اولیه مانند تخته، ویدیو پرژکتور، برخی ازظرفیت های سامانه vu
28 اهداف یادگیری شناخت کارکردها و اثرات مثبت و جایگزین ناپذیر دین بررسی و نقد دیدگاه ها درخصوص کارکردهای منفی دین در زندگی انسان
29 اهداف یادگیری بررسی و نقد دیدگاه‌های انحصارگرایی و کثرت‌گرایی در مساله نجات پیروان ادیان دیگر
30 اهداف یادگیری بررسی و نقد دیدگاه‌شمول گرایی در مساله نجات پیروان ادیان دیگر
31 اهداف یادگیری بررسی نقش عقل در پذیرش و نقد باورهای دینی از منظر ایمان گرایان و عقل گرایان
32 اهداف یادگیری معرفی رویکردهای گوناگون به مساله وحی و کلام الهی (رویکرد گزاره‌ای و غیر گزاره‌ای) آشنایی با معیارهای تمایز میان وحی و تجربه دینی
33 اهداف یادگیری آشنایی با مبانی امامت در مذهب شیعه شناخت ویژگی های امام و نقش جایگزین ناپذیر امامت در فهم و تفسیر معارف دینی
34 اهداف یادگیری بررسی و تحلیل دلایل اثبات امامت در مذهب شیعه
35 اهداف یادگیری تبیین ضرورت تداوم ولایت الهی در جامعه اسلامی تبیین نظریه ولایت فقیه بر اساس مبانی عقلی و دینی
36 اهداف یادگیری ناسازگاری مولفه های مدرنیته با حکومت دینی