1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
درس کلام جدید2 از جمله دروس تخصصی برای گرایش مبانی نظری اسلام در رشته مدرسی معارف اسلامی در دوره ارشد است. در این درس برخی از مسائل جدید کلامی مانندزبان دین، عقل و ایمان، علم و دین، نسبت دین و اخلاق و بررسی و نقد مکاتب اخلاقی سکولار، مدرنیته و موضوعات مرتبط با آن مانند لیبرالیسم، اومانیسم و فمینیسم مورد تحلیل و بررسی قرار میگیرد. |
2 |
هدف کلی |
با توجه به آشنایی دانشجویان با موضوعات و مسائل کلامی در حوزه کلام قدیم در مقطع کارشناسی، هدف کلی آشنایی با مسائل جدید در حوزه کلام اسلامی و الهیات مغرب زمین و توانمندسازی آنان در نقد و بررسی آراء و نظریات مطرح شده است. |
3 |
شایستگی های پایه |
آشنایی با کلام قدیم، فلسفه اسلامی، فلسفه غرب و نیز مباحث کلام جدید 1 |
4 |
اهداف یادگیری |
برخی از مهم ترین اهداف یادگیری به قرار زیر است.
1- مقایسه تطبیقی میان نظرات رایج در کلام قدیم و جدید
2- تحلیل دیدگاههای مختلف و ارزیابی معقولیت و خردپذیری هر کدام
3- کسب نگرشی عمیق تر نسبت به موضوعات یاد شده
4- توانایی نقد نظریات رایج و طرح پرسشهای عمیقتر و جدیتر نسبت به پیشدانستههای قبلی کلامی به منظور ژرفنگری بیشتر |
5 |
روش تدریس |
متناسب با هر یک از سرفصل های ارائه شده ترکیبی از روش سخنرانی، پرسش و پاسخ ومشارکت فعال موضوعات تدریس خواهد شد. |
6 |
وظایف دانشجو |
1- حضور و مشارکت منظم و فعالانه در مباحث
2- مطالعه و تلخیص چهار مقاله علمی پژوهشی مرتبط با سرفصلهای درس
3- تدوین یک مقاله
4- ارائه ای از مهم ترین دستاوردهای پژوهش |
7 |
منبع |
بخش هایی از کتاب های مرتبط با موضوع بحث مانند
عقل و اعتقاد دینی، مدخلی بر مسائل کلام جدید، درآمدی بر کلام جدید، هندسه معرفتی کلام جدید و .... |
8 |
مواد و امکانات آموزشی |
کتاب، مجلات، تخته، ویدیو پرژکتور، کامپیوتر و سایر امکانات مرسوم و متداول در دروس نظری |
9 |
نحوه ارزشیابی |
نمره امتحان میانگینی از فعالیتهای زیر است:
1- امتحان پایان ترم
2- امتحان میان ترم
3- تلخیص مقالات
4- تحقیق کلاسی و ارائه |