| 1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
درس کلام جدید، به ارزش دو واحد از دروس تخصصی دوره دکتری رشته مدرسی معارف اسلامی گرایش مبانی نظری اسلام است. |
| 2 |
هدف کلی |
تبیین و بررسی مهم ترنی مباحث جدید کلامی |
| 3 |
شایستگی های پایه |
پیش نیاز این درس آشنایی با کلام اسلامی و کلام جدید، الهیات مسیحی و تا حدی نظریات معرفت شناسی است. |
| 4 |
اهداف یادگیری |
توانایی دانشجو بر تبیین |
| 5 |
اهداف یادگیری |
مروری بر مهم ترین نظریه درباره ایمان و شناخت مولفه های اصلی ایمان |
| 6 |
اهداف یادگیری |
بررسی عناصر مقوم ایمان و بررسی سیر تحول مفهوم ایمان در الهیات مسیحی و اسلامی |
| 7 |
اهداف یادگیری |
بررسی آرای متفکران اسلامی و غربی درباره ماهیت و اعتبار عقل در باورهای دینی |
| 8 |
اهداف یادگیری |
معرفی و نقد رویکردهای رایج در عقلانی ایمان: ایمان گرایی حداکثری، عقل گرایی حداکثری، امیان گرایی و عقل گرایی اعتدالی |
| 9 |
اهداف یادگیری |
بررسی مفهوم شناسی تجربه دینی و تعاریف آن |
| 10 |
اهداف یادگیری |
توانمندی در تبیین تمایزهای تجارب دینی و وحی ونقد و بررسی دیدگاه ها در خصوص چیستی وحی |
| 11 |
اهداف یادگیری |
تبیین ماهیت و چیستی وحی از منظر الهیات اسلامی و الهیات مسیحی |
| 12 |
اهداف یادگیری |
نقد رویکردهای معاصر در خصوص تبیین وحی (نقد رویکرد رویاانگاری وحی) |
| 13 |
اهداف یادگیری |
مروری بر مهم ترین مسائل مطرح شده در الهیات شر |
| 14 |
اهداف یادگیری |
بررسی و نقد رویکردهای قدیم و جدید در پاسخ به مسئله شر |
| 15 |
اهداف یادگیری |
بررسی دیدگاه ها در خصوص رابطه دین و اخلاق |
| 16 |
اهداف یادگیری |
بررسی ظرفیت های اخلاق اسلامی در پاسخ به مسائل فلسفه اخلاق |
| 17 |
اهداف یادگیری |
بررسی و نقد مبانی پلورالیسم دینی |
| 18 |
اهداف یادگیری |
بررسی رویکردهای رایج در مسئله نجات (انحصارگرایی، کثرت گرایی، شمول گرایی) |
| 19 |
اهداف یادگیری |
بررسی و نقد نظریات رایج در معناداری زبان دین و رویکردهای وابسته به آن |
| 20 |
اهداف یادگیری |
بررسی ظرفیت های الهیات اسلامی در پاسخ به مسائل زبان دین |
| 21 |
روش تدریس |
روش تدریس به صورت ترکیبی - استاد محور و گفتگو محور- است. |
| 22 |
وظایف دانشجو |
حضور منظم و مشارکت فعال در مباحث درسی
انجام پروژه های محول شده
ارائه یک مقاله و گزارشی از دستاورهای پژوهش |
| 23 |
منبع |
بخش هایی از کتاب های کلام جدید و مقالات انگلیسی و فارسی به تناسب هر موضوع به تدریج معرفی خواهد شد. |
| 24 |
مواد و امکانات آموزشی |
تخته، ویدئو پرژکتور و امکانات رایج برای دروس نظری |
| 25 |
نحوه ارزشیابی |
امتحان میان ترم 4 نمره
امتحان پایان ترم 10 نمره
ارائه کلاسی 3 نمره
مقاله 3 نمره |