1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
در این درس سرفصلهای مربوط به مهم ترین مباحث اصول فقه شامل بخشهایی از مباحث امارات و مبحث مهم تعادل و تراجیح (تعارض ادله) موردمطالعه و بررسی و تحلیل واقع میشود. |
2 |
هدف کلی |
آشنایی با اصول و قواعد کلی استنباط احکام |
3 |
اهداف یادگیری |
یافتن درک نیمه عمیق در مورد منابع استنباط احکام فقهی و نیز قواعد مربوط به تعارض ادله و تعادل و تراجیح |
4 |
روش تدریس |
بیان جامع مباحث در کلاس درس، مقارنه آرای اصولیان در موضوع درس، گفتگوی متقابل در موضوعات چالشی، قرائت متن درس و گره گشودن از پیچیدگیهای متن |
5 |
وظایف دانشجو |
مشارکت در گفتگوی علمی در اثنای درس، طرح پرسش از استاد، آمادگی برای پاسخ گویی مباحث ارائه شده، انجام تکالیف مستمر از طریق مطالعات تکمیلی، ارائه سمینار در موضوع معین، تهیه و تدوین مقاله بر محور یکی از ریز موضوعات درس و با استفاده از شمار قابل قبولی از منابع پایه |
6 |
منبع |
اصول الفقه، محمدرضا مظفر به عنوان متن اصلی، مصباح الاصول، خویی؛ دروس فی علم الاصول، محمدباقر صدر و مقالات علمی منتشر شده در موضوعات مرتبط به سرفصل |
7 |
شایستگی های پایه |
آشنایی سطح اولیه با یک دوره مباحث علم اصول، |
8 |
مواد و امکانات آموزشی |
کتاب اصول فقه مظفر که تهیه آن بر عهده دانشجوست. سخت افزار مورد نیاز برای ارتباطات برخطی و برون خطی، تهیه نرم افزارهای تخصصی اصول |
9 |
نحوه ارزشیابی |
ارزشیابی مستمر در طول ترم، آزمون پایان ترم، تخصیص نمره به کار مطالعاتی و تحقیقی، ارائه و مقاله |
10 |
فایل |
Pdf File |