طرح درس (براساس سرفصل)

طرح درس (براساس سرفصل)
# عنوان توضیحات
1 جایگاه درس در برنامه درسی دوره تخصصی
2 هدف کلی آشنایی با طراحی پلان معماری پارک های شهری و ارائه یک پلان طراحی پارک تا مرحله فاز 1 طراحی
3 اهداف یادگیری 1- آشنایی با انواع پارکها در مقیاسهای همسایگی، محله ای، ناحیه ای و شهری 2- شناخت و به کار گیری اصول معماری برای تهیه یک پلان طراحی پارک شهری 3- شناخت و طراحی کلی فضاها و ریزفضاها در طراح پلان معماری یک پارک در مقیاس همسایگی یا محله ای 4- ارایه یک چیدمان گیاهی مناسب برای پارک طراحی شده توسط دانشجویان بسته به پتانسیلهای سایت در دسترس برای طراحی، و نیز با توجه به اهداف اکولوژیک، کاربردی و زیبایی‎شناسی مورد انتظار از سایت
4 روش تدریس جهت دستیابی به دانش پایه در زمینه معماری پارک، مدرس در جلسات اولیه مباحث نظری در زمینه مفهوم پارک و پارکسازی، مطالعات شناخت در مینه آنالیز سایت از دیدگاه شهرسازی، علوم اجتماعی، اکولوژیکی و زیست محیطی را با پاورپوینت ارایه می دهد و در برخی جلسات، طراحی‏های انجام شده توسط سایر طراحان به بحث گروهی گذاشته می‏شود. پس از آن، جلسات مبتنی بر انجام پروژه های طراحی کاشت توسط دانشجویان خواهد بود که به صورت فردی یا گروهی انجام می‎شود و طی این جلسات دانشجویان گام به گام با مراحل طراحی معماری پارک آشنا شده و استاد درس طی این جلسات نظریات اصلاحی بر روی طراحی‎های دانشجویان ارایه می‎دهد تا طرحها به تدریج اصلاح شده و به حد تخصصی نزدیک شوند.
5 وظایف دانشجو حضور مستمر دانشجو در کلاس، انجام دقیق و به موقع تکالیف و ارایه طراحی ها به صورت هفتگی، شرکت در مباحث کلاس و ارایه سمینار
6 منبع - روستایی، فاطمه ( مترجم)( 1389) طراحی پارکهای کوچک، انتشارات آرمان شهر. - سازمان پارکها و فضای سبز تهران ( 1374) طراحی مصور باغ و پارک، انتشارات سازمان پارکها و فضای سبز تهران. - شیرآوند، داریوش و رستمی، فروزان (1390) طراحی منظر و فضای سبز، چاپ دوم، انتشارات آموزش و ترویج کشاورزی. - صالحی، اسماعیل، دیناروندی، مرتضی و هدایتی، امیر (1391) اصول و ضوابط طراحی پارکهای شهری، انتشارات سیمای دانش. - محمودی، کوروش، احمدی نژاد، روزبه و صامت، هما ( 1389) از کانسپت تا فرم در طراحی معماری منظر، ویرایش دوم، انتشارات امید انقلاب. - مخدوم، مجید (1390) طرح پارکداری و طراحی مهندسی دستورالعمل تهیه و تدوین کتاب پارکهای ملی، جنگلی و پارک طبیعت، انتشارات مرکز نشر طبیعت. - مکانی، ویدا و شهیدی، شیوا ( مترجم)(1391) برنامه ریزی شهری پارکها، انتشارات علم و دانش.
7 مواد و امکانات آموزشی پاورپوینت و ویدیو پروژکتور و میز طراحی و وسایل اولیه طراحی دانشجویان بایستی وسایل اولیه طراحی شامل خط کش تی و خط کش معمولی، مداد طراحی و پاک کن و تراش، کاغذ مومی در جلسات اول با خود به همراه داشته باشند.
8 نحوه ارزشیابی ارزشیابی این درس به صورت کاملا مستمر در طی ترم به صورت تکالیف هفتگی و انجام اصلاحات روی تکالیف طراحی توسط دانشجو بر اساس نظرات استاد در جلسات پیشین کلاس خواهد بود. لذا حضور کامل دانشجویان و فعالیت مستمر کلاسی و انجام به موقع تکالیف حداقل نیمی از ارزشیابی ترم را به خود اختصاص می‎دهد. نمره پایان ترم نیز بر اساس کیفیت شیتهای طراحی و فایلهای طراحی نهایی تحویلی توسط دانشجویان محترم در کارهای فردی و یا گروهی تعیین می‎گردد.
9 شایستگی های پایه دانشجو بایستی برای گذراندن موفق این درس، درس طراحی فضاهای شهری را قبلا گذرانده باشد. همچنین مناسب است دانشجو دروس گلکاری، چمن و گیاهان پوششی، درخت و درختچه های زینتی و طراحی کاشت نیز برای موفقیت بیشتر، پیش از این درس گذرانده باشد.