1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
تخصصی |
2 |
هدف کلی |
آشنایی با طراحی پلان معماری پارک های شهری و ارائه یک پلان طراحی پارک تا مرحله فاز 1 طراحی |
3 |
اهداف یادگیری |
1- آشنایی با انواع پارکها در مقیاسهای همسایگی، محله ای، ناحیه ای و شهری
2- شناخت و به کار گیری اصول معماری برای تهیه یک پلان طراحی پارک شهری
3- شناخت و طراحی کلی فضاها و ریزفضاها در طراح پلان معماری یک پارک در مقیاس همسایگی یا محله ای
4- ارایه یک چیدمان گیاهی مناسب برای پارک طراحی شده توسط دانشجویان بسته به پتانسیلهای سایت در دسترس برای طراحی، و نیز با توجه به اهداف اکولوژیک، کاربردی و زیباییشناسی مورد انتظار از سایت |
4 |
روش تدریس |
جهت دستیابی به دانش پایه در زمینه معماری پارک، مدرس در جلسات اولیه مباحث نظری در زمینه مفهوم پارک و پارکسازی، مطالعات شناخت در مینه آنالیز سایت از دیدگاه شهرسازی، علوم اجتماعی، اکولوژیکی و زیست محیطی را با پاورپوینت ارایه می دهد و در برخی جلسات، طراحیهای انجام شده توسط سایر طراحان به بحث گروهی گذاشته میشود. پس از آن، جلسات مبتنی بر انجام پروژه های طراحی کاشت توسط دانشجویان خواهد بود که به صورت فردی یا گروهی انجام میشود و طی این جلسات دانشجویان گام به گام با مراحل طراحی معماری پارک آشنا شده و استاد درس طی این جلسات نظریات اصلاحی بر روی طراحیهای دانشجویان ارایه میدهد تا طرحها به تدریج اصلاح شده و به حد تخصصی نزدیک شوند. |
5 |
وظایف دانشجو |
حضور مستمر دانشجو در کلاس، انجام دقیق و به موقع تکالیف و ارایه طراحی ها به صورت هفتگی، شرکت در مباحث کلاس و ارایه سمینار |
6 |
منبع |
- روستایی، فاطمه ( مترجم)( 1389) طراحی پارکهای کوچک، انتشارات آرمان شهر.
- سازمان پارکها و فضای سبز تهران ( 1374) طراحی مصور باغ و پارک، انتشارات سازمان پارکها و فضای سبز تهران.
- شیرآوند، داریوش و رستمی، فروزان (1390) طراحی منظر و فضای سبز، چاپ دوم، انتشارات آموزش و ترویج کشاورزی.
- صالحی، اسماعیل، دیناروندی، مرتضی و هدایتی، امیر (1391) اصول و ضوابط طراحی پارکهای شهری، انتشارات سیمای دانش.
- محمودی، کوروش، احمدی نژاد، روزبه و صامت، هما ( 1389) از کانسپت تا فرم در طراحی معماری منظر، ویرایش دوم، انتشارات امید انقلاب.
- مخدوم، مجید (1390) طرح پارکداری و طراحی مهندسی دستورالعمل تهیه و تدوین کتاب پارکهای ملی، جنگلی و پارک طبیعت، انتشارات مرکز نشر طبیعت.
- مکانی، ویدا و شهیدی، شیوا ( مترجم)(1391) برنامه ریزی شهری پارکها، انتشارات علم و دانش. |
7 |
مواد و امکانات آموزشی |
پاورپوینت و ویدیو پروژکتور و میز طراحی و وسایل اولیه طراحی
دانشجویان بایستی وسایل اولیه طراحی شامل خط کش تی و خط کش معمولی، مداد طراحی و پاک کن و تراش، کاغذ مومی در جلسات اول با خود به همراه داشته باشند. |
8 |
نحوه ارزشیابی |
ارزشیابی این درس به صورت کاملا مستمر در طی ترم به صورت تکالیف هفتگی و انجام اصلاحات روی تکالیف طراحی توسط دانشجو بر اساس نظرات استاد در جلسات پیشین کلاس خواهد بود. لذا حضور کامل دانشجویان و فعالیت مستمر کلاسی و انجام به موقع تکالیف حداقل نیمی از ارزشیابی ترم را به خود اختصاص میدهد. نمره پایان ترم نیز بر اساس کیفیت شیتهای طراحی و فایلهای طراحی نهایی تحویلی توسط دانشجویان محترم در کارهای فردی و یا گروهی تعیین میگردد. |
9 |
شایستگی های پایه |
دانشجو بایستی برای گذراندن موفق این درس، درس طراحی فضاهای شهری را قبلا گذرانده باشد. همچنین مناسب است دانشجو دروس گلکاری، چمن و گیاهان پوششی، درخت و درختچه های زینتی و طراحی کاشت نیز برای موفقیت بیشتر، پیش از این درس گذرانده باشد. |